Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Justerbar kolvkam från Kalix för plastkolvar..

Featured Replies

Publicerat

I dag har jag monterat en justerbar kolvkam från Kalix på en Sako A7 med ihålig plastkolv..

Det var en mycket positiv överraskning...

En mall följde med som man klistrar på kolven och borrar hålen efter.

Naturligtvis kan jag inte följa en instruktion, och borrade hålen tightare med fräsar i koordinatbord

- men den är avsedd att göra själv, utan tillgång till andra maskiner än en borrmaskin.

Kolvkammen är riktigt snygg när den sitter på. Kommer helt ned och slickar kolven när man trycker den i botten. Känns stadig och bra, och sitter på rätt ställe för ögonavstånd till siktet för en normalstor skytt

Ska jag gnälla lite? Hålet för ratten i sidan passade inte heeeelt hundra- jag fick grada hålet med en knivspets... Det var krångligt som fan att få skruven i hålet som håller beslaget på plats- intill jag kom på att hålla det fast med en bit kvastskaft...

Och sen satt det där förbannade klistret från mallen fast på kolven..

Bautaproblem- eller hur....

Det var skitfin lösning, snabb att montera- den fixar ni lätt dit själv med borrmaskin och sunt förnuft enligt mallen

Kan starkt rekommenderas...

Publicerat

Har du nån fin bild?

Publicerat

Är det från Forslund o co men inte från Forslunds kolvmakeri utan den andra firman som han är delägare i? :thumbsup:

Publicerat

Låter ju bra för jag har en sån liggande till min 75:a och ämnar göra samma som du och använda fräs [emoji3] Mest för att det finns möjlighet till det [emoji6]

Publicerat

Jag har en sådan till min Rem 700 SPS DM kolv. Blev hur fint som helst. Håller med om att centrumskruven var lögn i helskotta att få dit. Slet på bra och minns inte exakt vad jag gjorde för motsvarande knep men nu sitter den där i alla fall.

Det enda jag inte lyckades med var att sätta fast de två spärrande låsklipsen. Fattar inte hur man tänkt att man skulle få in dem för inte ens med smal tång kunde jag kommat å i det minimala utrymmet som är i kolven. 

Publicerat

Monterade en sån på R8:an...grymt nöjd, finns inget att klaga på.

Publicerat
  • Författare

Det enda jag inte lyckades med var att sätta fast de två spärrande låsklipsen. Fattar inte hur man tänkt att man skulle få in dem för inte ens med smal tång kunde jag kommat å i det minimala utrymmet som är i kolven.

Det går bra med en lång smal näbbtång.
Publicerat

Jag antar att det är denna. Jag är oxå lite sugen på den.  Vad är det för pris på dem?

dsc_5908.jpg

Publicerat

Har en på min T3, grymt nöjd. 100 gånger bättre än den där jävla strumpan som satt på innan.

Om jag inte minns fel har dom landat ett stort kontrakt med Browning och deras kolvkam kommer sitta på alla (?) deras kompositbössor från fabrik.

• 2 weeks later...
Publicerat

Gillar!

Undrar om man kan köpa mekanismen enbart?

Publicerat

Gillar!

Undrar om man kan köpa mekanismen enbart?

Inte som standardvara, men hör med grabbarna så kanske det går att ordna.