Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka kläder? Skotska höglandet

Featured Replies

Publicerat
20 hours ago kkjon sa:

Och om man översätter vad Lars skriver 

Har kan du jämföra färgerna i naturen och härkila,s jaktkläder.

Och Lars, vad det du som sköt kalven söndag morgon??

Nej, det var Bruno.

mvh Lars 

• Svar 97
  • Visningar 16,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Byxor? A proper tartan kilt is how to dress!

• Her kan du sammenligne farven med almindeligt jagttøj fra Härkila:  

• Jag har hittat och köpt en skaljacka. Den är tunn, stretchig, rymlig, knäpptyst och dessutom tillverkad med kretsloppet i åtanke. Färgen tror jag funkar fint. En kompis har haft den sedan den ko

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Funderar på att skaffa en sådan här jacka:
Härkila Tuning
https://www.hylte-lantman.com/jakt/jaktklader/jaktjackor/harkila-tuning-jacka
Tänkte mig att ha den att dra på mig när det blåser på och som ren regnjacka.
Ska även få plats med ett lite tjockare förstärkningsplagg under.
Tänkte skippa den vanliga galonjackan.
Vad tror ni om det?

Publicerat
2 hours ago Ijahman sa:

Funderar på att skaffa en sådan här jacka:
Härkila Tuning
https://www.hylte-lantman.com/jakt/jaktklader/jaktjackor/harkila-tuning-jacka
Tänkte mig att ha den att dra på mig när det blåser på och som ren regnjacka.
Ska även få plats med ett lite tjockare förstärkningsplagg under.
Tänkte skippa den vanliga galonjackan.
Vad tror ni om det?

Har den ventilation i armhålan? Om jag skulle köpa en ny liknande jacka idag skulle bra ventilationsmöjligheter vara ett absolut krav för mig baserat på tidigare erfarenheter. Den bästa skaljacka jag har är en gammal Marmotjacka med nätfoder och rejäla öppningar under armarna och det är den enda skaljacka jag haft som jag kan klara mig  hyffsat från att inte bli svettig under måttlig aktivitet. Dock är den inte så lämplig för jakt men det är en annan femma...

Publicerat
5 hours ago Holz sa:

Har den ventilation i armhålan? Om jag skulle köpa en ny liknande jacka idag skulle bra ventilationsmöjligheter vara ett absolut krav för mig baserat på tidigare erfarenheter. Den bästa skaljacka jag har är en gammal Marmotjacka med nätfoder och rejäla öppningar under armarna och det är den enda skaljacka jag haft som jag kan klara mig  hyffsat från att inte bli svettig under måttlig aktivitet. Dock är den inte så lämplig för jakt men det är en annan femma...

Poäng! Utan ventilation/dragkedjor i armhålorna är det lätt att koka sönder om man travar lite. Har det på insida låren på mina Norröna-byxor också och det är fantastiskt bra.

Publicerat
  • Författare

Ja, det hade jag som ett krav. Men när jag tittar närmare så verkar det inte som att det finns någon ventilationsöppning under armarna.
Tänkte att en sådan jacka var skapt för just sådant. Men men.

Får fortsätta leta.

Publicerat

Hmm...tror både Härkilas och Chevaliers Paclite-ställ har det. Eller hade åtminstone, de verkar banne mig ha slutat med dem..!?

Vad har du för storlek? Hittade en Härkila Vector med ventilationsöppningar och nätfoder i stl. 50.

Edit: Hittade en i stl. 52 nu också...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Holz sa:

Hmm...tror både Härkilas och Chevaliers Paclite-ställ har det. Eller hade åtminstone, de verkar banne mig ha slutat med dem..!?

Vad har du för storlek? Hittade en Härkila Vector med ventilationsöppningar och nätfoder i stl. 50.

Edit: Hittade en i stl. 52 nu också...

Jag brukar ha 52 men ibland även 54.
Ska kolla på deras andra paclite-kläder också.

Tack

Publicerat
  • Författare

Vad tror ni om Norröna Dovre dri3 Jacka

• 3 weeks later...
Publicerat

Norröna? Skitbillig!!

Publicerat
  • Författare

Jag har hittat och köpt en skaljacka.
Den är tunn, stretchig, rymlig, knäpptyst och dessutom tillverkad med kretsloppet i åtanke.
Färgen tror jag funkar fint.
En kompis har haft den sedan den kom ut på marknaden och intygar att den faktiskt håller riktigt bra.
Och att vattentätheten är 100.
Under rymmer ett tjockare förstärkningsplagg. till och med en jacka då den stretchar otroligt bra.
Ventilation under armarna.
Kan säga att det knappt känns att jag har den på mig. Och den verkar andas bättre en min HH Odin-jacka.

Jackan i fråga är en Houdini BFF jacket.
Köptes på Naturkompaniets rea för 2000:-

Skärmklipp.PNG

Publicerat

Snygg också...;)

Publicerat

Kul, ser riktigt schysst ut! Ser fram mot ett omdöme efter Skottland sen! :thumbsup:

Publicerat

Vad tog du för storlek? Och vad är det för storlek på dig?

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago BigJim sa:

Jag är 184 cm/95 kg.
Jag tog en XL. Hade säkert kommit undan med en L också men vill att den ska sitta lite avslappnat
Jag tycker den sitter perfekt med en powerfleece eller motsvarande under. Lätt och ledigt, men får även plats med en jacka under.
Kan ta en bild på passformen på mig när jag kommer hem ikväll.

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat
  • Författare
På ‎2018‎-‎03‎-‎26 at 08:40 BigJim sa:

En Houdini Power Houdi under.

Hou4.PNG

Hou2.PNG

Hou3.PNG

Hou1.PNG

Publicerat

Hur är yttermaterialet? Skapligt tyst?

Publicerat

Ser schysst ut. :thumbsup: Vad är det för dragkedja på jackan, tunn vattentät variant eller lite grövre modell?

Publicerat
  • Författare
36 minutes ago Holz sa:

Ser schysst ut. :thumbsup: Vad är det för dragkedja på jackan, tunn vattentät variant eller lite grövre modell?

Tunn vattentät.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago BigJim sa:

Hur är yttermaterialet? Skapligt tyst?

Ja, den är tystare, strechigare och mjukare än de andra jag testat.

Publicerat
Just now Ijahman sa:

Tunn vattentät.

Ok. Har börjat dra mig lite för dessa då de i mitt fall tenderar att fallera tämligen tidigt, len är man bara varsam varje gång man drar igen eller upp jackan håller de nog längre...

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago Holz sa:

Ok. Har börjat dra mig lite för dessa då de i mitt fall tenderar att fallera tämligen tidigt, len är man bara varsam varje gång man drar igen eller upp jackan håller de nog längre...

Ok.
Jag har faktiskt haft mer problem med vanliga dragkedjor i plagg jag använder mycket.
Detta är en coil-modell med vattetätning.

En fördel med Houdini är att man kan lämna in deras kläder hos återförsäljare för att få dessa lagade.
De ser det som ett steg i ledet i deras "recycle-tänk"

Visst kan man laga andra typ goretex också men Houdini har tagit det lite längre. (Ska tilläggas att jag dock inte hunnit testa deras kundservice än. Men är ruskigt nöjd med kvalliten på de plagg jag redan äger.)

Publicerat
1 minute ago Ijahman sa:

Ok.
Jag har faktiskt haft mer problem med vanliga dragkedjor i plagg jag använder mycket.
Detta är en coil-modell med vattetätning.

En fördel med Houdini är att man kan lämna in deras kläder hos återförsäljare för att få dessa lagade.
De ser det som ett steg i ledet i deras "recycle-tänk"

Visst kan man laga andra typ goretex också men Houdini har tagit det lite längre. (Ska tilläggas att jag dock inte hunnit testa deras kundservice än. Men är ruskigt nöjd med kvalliten på de plagg jag redan äger.)

Ah ok, intressant. Är i övrigt också grymt nöjd med alla mina Houdiniplagg och kan man få det lagat via återförsäljare så är ju det kanon. De plagg jag haft problem med är en Chevalier-, Salomon- och en Norrönajacka (dock tror jag de går att få lagade om man försöker). 

Oavsett dragkedja så se jackan klockren ut, framförallt om den är tyst och stretchig. Å en tripp till Skottland lär den hålla iaf! :lol:

Publicerat

Hmm, jag har förlorat en nyckel pga att det gått hål i tyget i fickorna på min ena PowerHoudi. Undrar om dom fixar en sån grej?

Annars är jag nöjd med de Houdini-prylar jag har, trots att jag anser dom vara i dyraste laget.