Publicerat Mars 28, 20188 yr Författare 2 hours ago PeterC sa: Hmm, jag har förlorat en nyckel pga att det gått hål i tyget i fickorna på min ena PowerHoudi. Undrar om dom fixar en sån grej? Annars är jag nöjd med de Houdini-prylar jag har, trots att jag anser dom vara i dyraste laget. Det tror jag de fixar. Dom tar ju betalt för det dock. Men ett litet hål i en Power houdi fixar vilken skräddare som helst för under hundringen. Värre med membran som gått sönder. Mina Power houdis är de bästa och mest använda tröjorna jag har. Men håller med om att dom är åt h....e för dyra.
Publicerat Mars 28, 20188 yr Författare 2 hours ago Holz sa: Ah ok, intressant. Är i övrigt också grymt nöjd med alla mina Houdiniplagg och kan man få det lagat via återförsäljare så är ju det kanon. De plagg jag haft problem med är en Chevalier-, Salomon- och en Norrönajacka (dock tror jag de går att få lagade om man försöker). Oavsett dragkedja så se jackan klockren ut, framförallt om den är tyst och stretchig. Å en tripp till Skottland lär den hålla iaf! Det får vi hoppas. Annars lär dom få höra det på Houdini.
Publicerat Mars 28, 20188 yr 15 minutes ago Ijahman sa: Mina Power houdis är de bästa och mest använda tröjorna jag har. Men håller med om att dom är åt h....e för dyra. Samma här och de har hållt ruggigt bra! Men de inhandlas bäst på rea helt klart.
Publicerat Mars 28, 20188 yr 3 hours ago Holz sa: Ok. Har börjat dra mig lite för dessa då de i mitt fall tenderar att fallera tämligen tidigt, len är man bara varsam varje gång man drar igen eller upp jackan håller de nog längre... Smörj lite då och då med ett bra siliconfett så håller de.
Publicerat Mars 28, 20188 yr Författare Ok Planen just nu:Byxor * Haglöfs Rugged Mountain II (köpt) * Samt ett par Fjällräven Lappland Hybrid (Kommer) * galon-holkar vid regn. (typ chaps)Överkropp * Superunderställ tröja * Skjorta * Härkila Kamko som förstärkning * Houdini BFF Jacket vid stark blåst och vid regnFötter * Mina kära Meindl Dovre Extreme GTX * självklart dubbla strumor i ullHänder * Vatten/Vindtäta handskar från HillmanHuvud * tunn mössa (Beanie) * KepsAnsikte/hals * Tunn Multiscarf i camoRyggsäck * Hölsterryggsäck för bössa, förstärkningplagg, kikare mm(Eller tror ni detta blir fel? Är det bättre att ta vanlig ryggsäck och bössan hängande i vapenrem?)
Publicerat Mars 28, 20188 yr 6 minutes ago M-Ola sa: Smörj lite då och då med ett bra siliconfett så håller de. Ska testas!
Publicerat Mars 28, 20188 yr Författare 7 minutes ago Holz sa: Ska testas! Kan tänka mig att det blir knepigt att laga mm om man får det på tyget dock. Vet att man får problem om man smörjer dragkedjorna på båtkapell om man får silikonfett i tyget. Annars borde vanligt paraffin funka.
Publicerat Mars 28, 20188 yr 15 minutes ago Ijahman sa: Ok Planen just nu:Byxor * Haglöfs Rugged Mountain II (köpt) * Samt ett par Fjällräven Lappland Hybrid (Kommer) * galon-holkar vid regn. (typ chaps)Överkropp * Superunderställ tröja * Skjorta * Härkila Kamko som förstärkning * Houdini BFF Jacket vid stark blåst och vid regnFötter * Mina kära Meindl Dovre Extreme GTX * självklart dubbla strumor i ullHänder * Vatten/Vindtäta handskar från HillmanHuvud * tunn mössa (Beanie) * KepsAnsikte/hals * Tunn Multiscarf i camoRyggsäck * Hölsterryggsäck för bössa, förstärkningplagg, kikare mm(Eller tror ni detta blir fel? Är det bättre att ta vanlig ryggsäck och bössan hängande i vapenrem?) Kan tipsa om stavar, så jävla bra när det går uppför.
Publicerat Mars 28, 20188 yr Författare 5 minutes ago strävhår sa: Kan tipsa om stavar, så jävla bra när det går uppför. Ja, jag har funderat på det. Sett att många använder en vandringsstav också. Typ herdestav att ha när man går i sidled i sluttning. samt över hala stena i vatten. Har använt det på svenska fjällmarscher. Har hört att det finns att låna på vissa lodger. Ska kolla upp det.
Publicerat Mars 28, 20188 yr 29 minutes ago Ijahman sa: Ja, jag har funderat på det. Sett att många använder en vandringsstav också. Typ herdestav att ha när man går i sidled i sluttning. samt över hala stena i vatten. Har använt det på svenska fjällmarscher. Har hört att det finns att låna på vissa lodger. Ska kolla upp det. Jo, Gustav Vasa hade oxå en stav.
Publicerat Mars 28, 20188 yr 3 hours ago Ijahman sa: Kan tänka mig att det blir knepigt att laga mm om man får det på tyget dock. Vet att man får problem om man smörjer dragkedjorna på båtkapell om man får silikonfett i tyget. Annars borde vanligt paraffin funka. Aj f**n, tebax till ruta ett då...!? Men om man applicerar äldogt försiktigt kanske det fungerar ändå..? Eller paraffin som du nämner. Till dragkedjorna på torrdräkter använder man ju vax av något slag som smörjning, kanske fungerar det till vanliga dragkedjor också (om än kanske lite hårt för att applicera på en tunn flimsig dragkedja som på dessa jackor..?!)
Publicerat Mars 28, 20188 yr Om man använder fett och inte sprej så behöver man bara ta ytterst lite på "kuggarna direkt ovanför drag-delen och så drar man upp och ner några gånger. Jag fick tipset från en "känd" tillverkare och enligt dem så fixade de många garanti-ärenden på detta sätt. Har använt det på i stort sett alla mina kläder med tröga blixtlås senaste åren och aldrig fått problem med fläckar eller dylik. Och har i stort sett inga problem med blixtlåsen heller. Alltså man ska inte gegga fett över hela dragkedjan utan bara lite, lite grann. Jag använder fett som är tänkt för o-ringar.
Publicerat April 3, 20188 yr Perfekt tråd Skulle just in och efterlysa lite input på samma ämne - framförallt tysta vattentäta byxor.
Publicerat April 3, 20188 yr På 2018-03-28 at 15:01 Ijahman sa: Ok Planen just nu:Byxor * Haglöfs Rugged Mountain II (köpt) * Samt ett par Fjällräven Lappland Hybrid (Kommer) * galon-holkar vid regn. (typ chaps)Överkropp * Superunderställ tröja * Skjorta * Härkila Kamko som förstärkning * Houdini BFF Jacket vid stark blåst och vid regnFötter * Mina kära Meindl Dovre Extreme GTX * självklart dubbla strumor i ullHänder * Vatten/Vindtäta handskar från HillmanHuvud * tunn mössa (Beanie) * KepsAnsikte/hals * Tunn Multiscarf i camoRyggsäck * Hölsterryggsäck för bössa, förstärkningplagg, kikare mm(Eller tror ni detta blir fel? Är det bättre att ta vanlig ryggsäck och bössan hängande i vapenrem?) Krångla inte till de. Kläder va skit som Skodon tycke smak jag körde stövlar Handskar / mössa/keps Kikare gärna med avståndsmätare i. Väl inskjutet vapen. Med benstöd,Och träna skytte ut till 300m Petflaska att ha vatten i. Finns bara glasflaskor där. S
Publicerat Juni 26, 20187 yr Författare Ligger i faggorna att beställa ett par skalbyxor/Regnbyxor. Dom finns i svart och i grått. Vilken färg skulle ni välja. Ser en fördel med lite ljusare färg. Men grått kanske är fel??
Publicerat Juni 26, 20187 yr Grått är oändligt mycket bättre än svart, om man inte absolut vill synas på förvånadsvärt långt håll. Btw- vad har du för storlek? Jag har förhandlat mig på dessa, i fel storlek, https://www.varusteleka.com/en/product/austrian-waterproof-trousers-olive-drab-surplus/3117 de är väldigt fina, passar mig som ett par byxor, inte överdrag men som skalplagg, jag är 178/89 med 33 tum i midja, är det intressant/kan komma att passa kan jag posta ett par till dig för utprovning, utan krav/förbehåll och eller knas./C
Publicerat Juni 26, 20187 yr Författare 2 hours ago Christian N sa: Grått är oändligt mycket bättre än svart, om man inte absolut vill synas på förvånadsvärt långt håll. Btw- vad har du för storlek? Jag har förhandlat mig på dessa, i fel storlek, https://www.varusteleka.com/en/product/austrian-waterproof-trousers-olive-drab-surplus/3117 de är väldigt fina, passar mig som ett par byxor, inte överdrag men som skalplagg, jag är 178/89 med 33 tum i midja, är det intressant/kan komma att passa kan jag posta ett par till dig för utprovning, utan krav/förbehåll och eller knas./C Tack. Då är det i så fall grått som gäller. Jag är 184 cm. 93 kg. Brukar ha L/XL eller 52/54 Beroende på märke... Dina kommer nog vara för små. Men tack ändå! Jag vill ha hellånga dragkedjor i sidorna så jag kan ta av och på med snörda kängor. Gärna med tvåväg så jag även kan ventillera. Testade ett par med dragkedja upp över vaden, men det räckte inte. Provade ett par Haglöfs ROC Crevasse i XL. Satt riktigt bra. Men 2999:- på XXL. 2300 på nätet men då fanns bara svarta...
Publicerat Juni 28, 20187 yr Författare Jag köpte på Houdini´s rea. 1900:- (ordinarie pris 3 800:-)https://www.houdinisportswear.com/se/outlet/outlet-herr/ms-candid-pants M´s Candid Pants Grå enligt anledningen ovan.Borde väl funka även för vandring?? Så här skriver Houdini om modellen: Candid Jacket & Pants Mångsidig arbetshäst som passar både i skidbacken och på en kall höstvandring. Om du har svårt att bestämma dig för vilket skal du ska ha så kan det aldrig riktigt bli fel med Candid. Ren och tidlös design i normal passform. Jag gillade modellen då jag precis som med Houdini-jackan jag köpte tänkte att den ska passa en massa andra aktiviteter också. 20 000 mm vattenpelare Hellånga 2-vägs dragkedjor. Hoppas dessa funkar att dra över ett par vanligt vandringsbyxor. Annars är det ju 30 dagars öppet köp.
Publicerat Juli 10, 20187 yr Författare På 2018-06-26 at 11:42 Christian N sa: Grått är oändligt mycket bättre än svart, om man inte absolut vill synas på förvånadsvärt långt håll. Btw- vad har du för storlek? Jag har förhandlat mig på dessa, i fel storlek, https://www.varusteleka.com/en/product/austrian-waterproof-trousers-olive-drab-surplus/3117 de är väldigt fina, passar mig som ett par byxor, inte överdrag men som skalplagg, jag är 178/89 med 33 tum i midja, är det intressant/kan komma att passa kan jag posta ett par till dig för utprovning, utan krav/förbehåll och eller knas./C Tack igen för erbjudandet Christian. Jag skickade tillbaka Houdini-byxorna då det var alldeles för långa i benen. Istället beställde jag ett par byxor från sidan du rekommenderat vid flera tillfällen.https://www.varusteleka.com/en/product/british-mvp-trousers-dpm-surplus/4125 Dom kom hem igår och passade fint. Jag testade dem under vattenkranen och dom verkar hålla tätt. Jag beställde de med dragkedja och de funkar att dra på utanpå kläder och med kängorna på. Jag beställde även ett par mjuka knäskydd då jag hört att det kan komma väl till pass där uppe. https://www.varusteleka.com/en/product/mil-tec-soft-knee-pads/15242 Med vänlig hälsning John
Publicerat Juli 10, 20187 yr Har också dessa brittiska byxor samt jacka och kan intyga att de håller tätt. Däremot andas de väl lite sisådär så dra inte på dig dem i onödan. Mina knän tycker också skönt med knäskydd när man ska ner och krypa i terrängen. ?
Publicerat September 21, 20187 yr Författare Det verkar bli skapligt väder nästa vecka. runt 13-14 grader på dagen. Uppehåll och till och med solglimtar. därför funderar jag på att ta med ett par skjortor att gå i med en underställströja under. vilken färgton skulle ni välja på höglandet? Mörkare eller ljusare?