Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nyköp 22lr

Featured Replies

Publicerat

Tack vare en underbar sambo har jag i födelsedagspresent fått tillräckliga ekonomiska medel för att sluta hänga på blocket och skall därför i veckan iväg till den lokala vapenhandlaren och köpa nytt. :)

Valet har fallit på en cz 455. Jag har dock inte bestämt mig för om det blir en Varmint eller Lux. Tanken är att den skall primärt användas till övning och sekundärt till jakt. Om jag förstått det rätt är då Varmintpipa att föredra. (Vamintpipan skall la vara lite mer tolerant precisionsmässigt för olika typ av ammunition också?)

Var och klämde på båda varianterna förra väcka och Luxen satt bättre mot axeln så att säga. Sen hade det alltid vart roligt och kunna skjuta lite med öppna riktmedel också. :)

Så vad säger eran erfarenhet? Vad rekommenderar ni? (Och nej, har tyvärr inte ekonomi till en Qaud... ;))

Publicerat

Tungpipan ger en stabilare anläggning pga tyngden. Däremot tror jag inte att du har någon vinst precisionsmässigt pga tunga pipan, kulorna lär inte skjuta bättre.  

Publicerat

Kan bara instämma med Hipshot. Givetvis inverkar även tyngpunkt och annat  men generellt enklare att skjuta bra med tyngre bössa, speciellt i stående. (Vill man träna lätt eller svårt ;) ?)

Precisionsmässigt lär det dock vara liten skillnad, då är det nog mycket större skillnad mellan enskilda exemplar oavsett tjocklek när det gäller CZ.

Publicerat
  • Författare

Man skall inte tro på allt man läser på robsoft helt enkelt.. :)

Tack för tipsen!

Det är ju skyttet överlag jag vill förbättra, ståendes som sittandes och på rörliga mål. Har i jaktsittuationer inte känt mig bekväm med att ta skott på löpande villt. (Älgbanan är ju en annan femma, spelar ju inte så stor roll om man skadeskjutet en pappfigur :P)

Publicerat

Jag valde en varmint, och den känns lite mer som en "riktig" bössa pga vikten. Så här i efterhand så ångrar jag lite att jag inte tog en vanlig för den hade varit lite smidigare att ha med dig när jag jagat grävling med laikan. I övrigt finns det bara gott att säga om 455:an

Publicerat
  • Författare

Jag valde en varmint, och den känns lite mer som en "riktig" bössa pga vikten. Så här i efterhand så ångrar jag lite att jag inte tog en vanlig för den hade varit lite smidigare att ha med dig när jag jagat grävling med laikan. I övrigt finns det bara gott att säga om 455:an

Så om du fått göra om ditt val hade du tagit en "vanlig" pipa?

Publicerat
  • Författare

Kunde i te hålla mig utan har nu åkt och köpt en. Blev en varmitpipa. Hoppas och tror jag blir nöjd. Är ju trots allt som sagt mest övning den skall användas till. Tack igen för all input!

Publicerat

Lycka till! Blir nog bra, när jag höll på och övade som mest med 22lr så upplevde jag en rejäl förbättring när jag gick från standard till varmintpipa pga tyngden..

Publicerat

Bra val. Köpte ju själv en lüx i .22lr, men ångrar mig efteråt. Fin bössa, men pipor i öppna riktmedel finns tydligen enbart i .22lr eller om du köper en lüx som redan är i t.ex. .22mag... Hade ju passar perfekt till att smyga på tjädertupparna med en nobs el dyl.

Skickat från min iPhone med Tapatalk