Publicerat Mars 5, 201610 yr Är sugen på att skaffa en kipplauf till smygjakten. Skulle också vilja ha en hagel sbs kal 20 . Vad rekomenderar ni för bössor om riktpriset är Max 10 000 styck. Är så jäkla svårt med alla gamla Merklar av olika modeller och jag har svårt att avgöra vad som är bra och vad som är skräp... Jag vill ha en "hel och ren" bössa. Dvs bra skick. På hagelbössan vill jag helst ha enkeltryck Är inte beroende av att det ska vara ett "fint" märke Hagelbössan ska klara stålhagel. På kipplaufen vill jag ha en mildare kaliber i klass ett alternativt klass två. Vad tror ni?
Publicerat Mars 5, 201610 yr Har sett ett par stycken Bernadelli i kal.20 på Blocket, vet ej om de finns kvar, tycker de är ganska trevliga.
Publicerat Mars 5, 201610 yr jag har en merkel kaliber 20 men vad den är värd vet jag ej, men jag vill ha 8000kr!
Publicerat Mars 5, 201610 yr SvS, kaliber 20, enkeltryck och i den prisklassen - tja, kanske kan du hitta en Bernadelli Roma, annars är det jäkligt tunnt. Merklarna, liksom Simson, är egentligen Thälman sålda med lite olika modeller och namn, men är samma sak: en kopia på Simson m/47 eller Sauer & Sohn m/8. Det kan vara vanskligt att skilja på skit och kanel hos dessa om man inte är speciellt van vid att bedömma dem, men enklast är att skippa de med minst gravyr för de är som regel hopplöst gjorda - m/147 eller 2/47 är avgjort roligare gjorda så visst missar du förmodligen en eller annan bra bössa - men du slipper se på en massa värdelös skit med. Mitt råd är att steppa upp lite i pris och spola enkeltrycket - då brukar man kunna hitta avgjort roligare saker som brukar vara riktigt bra att skjuta med. Eller överväg kaliber 16. En kip i en mjuk klass 1 - leta upp en gammal tysk i 8x57IR, notera inte IRS. /T
Publicerat Mars 5, 201610 yr Håller med, har själv en beretta sbs kal 20 med enkeltryck. Men det är en liten annan prisklass men ändå inte premium, dvs vad en modern sbs med enkeltryck och choker kostar. Men skippar du enkeltrycket (som enligt min mening inte har så stor betydelse) så har du desto mer att välja på och kommer antagligen bli väldigt lycklig.
Publicerat Mars 5, 201610 yr Författare Pmt: jo jag har övervägt kal 16 också men hur är det med ammo där? Enkeltryck är väl inget absolut krav men jag har skjutit en del med dubbeltryck och trivs inget bra med det. Tycker det känns fumligt. Hur är Simsonbössor? Ojämna? Har sett några och jag tror även jag sett en kipplauf av det märket. Var nån som tipsade omAya. Det är ju billigare men vilken nivå håller de? Finns det bra modeller av dessa?
Publicerat Mars 6, 201610 yr En ny aya med enkeltryck och choker är väl ca 10' dyrare än en berettan tror jag, dvs runt 50-60 tusen för standard? Oavsett, skall du ha enkeltryck med kvalite tror jag inte du hittar ngt vettigt under 20-30 tusen begagnat ens. Rätta mig om jag har fel här pmt?!
Publicerat Mars 6, 201610 yr Det har hävdats att kaliber 16 är död senaste 30+ åren men likförbannat har jag inte lyckats hitta någon butik (sen jag skaffade kaliber 16) som inte har åtminstone ett par askar Gyttorp eller Rottweil jaktammunition. Torsbo har Gamebore stål för övning. Gyttorp gör Lead Max för övning. Rolig jaktammunition får man oftast beställa men det är liksom ingen raketforskning, fråga lokala krämaren vad han tar för att lura fram en låda.
Publicerat Mars 6, 201610 yr Författare Låter ju bra Sidelock! Då kanske jag ska lägga till kal 16 som alternativ. Hur mycket mer väger de än en cal 20? Schlinge: ärmedveten om att det finns klart mer att välja på om jag kan tänka mig dubbeltryck...kanske får jag kapitulera på punkten enkeltryck helt enkelt. Ugaretechea, vad är det för bössor? Pmt, har kollat lite efter Bernadelli Roma som jag ty viker verkar fin. Hittar då också en modell som heter Hemmingway. Nåt att ha? Sen är det det där vad man ska betala. Vad stor exempelvis en Roma i cal 20 respektive 16 i. Hittade en i 16 som jag vill minnas att de skulle ha knappt 13 000för. Bössor märkta Husqvarna. Är det som exempelvis Classic att det kan komma från olika tillverkare och vara allt från bra till rent skräp? Jag tänker då inte på äldre Hqv tillverkade i Sverige.
Publicerat Mars 6, 201610 yr Pmt: jo jag har övervägt kal 16 också men hur är det med ammo där? Inte direkt någon monumental skillnad om du frågar mig. Enkeltryck är väl inget absolut krav men jag har skjutit en del med dubbeltryck och trivs inget bra med det. Tycker det känns fumligt. Övningssak, en ren övningssak. Tanken bakom är ju att man i anlägget ska kunna välja vilken pipa man skjuter - om dessa har olika borrning och/eller är laddade med olika pilar. När jag ges en bössa med enkeltryck trycker jag det är fruktansvärt irriterande att inte kunna välja........ Hur är Simsonbössor? Ojämna? Har sett några och jag tror även jag sett en kipplauf av det märket. Äkta Simson är relativt sällsynta i Sverige eftersom de som regel kostade runt dubbelt så mycket som Thälmanmerklarna, så de vi ser är som regel gjorda efter sammanslagningen av Simson och Thälman och då är det exakt samma bössa - fast olika namn. Så - vanligen samma som Merkel, dvs Thäman Var nån som tipsade omAya. Det är ju billigare men vilken nivå håller de? Finns det bra modeller av dessa? AyA är i dag en premiumproducent, men var förr en som gjprde allt mellan himmel och helvete vilket gör att de har lite taskigt rykte i Sverige. En m/108 eller en HuntersGun är som regel komplett värdelösa, en No2 eller en Ambassadör är en av Sveriges mest absolut mest undervärderade hagelbössor. I klaiber 20 brukar de säljas runt 15 till 20 000 kr. En ny aya med enkeltryck och choker är väl ca 10' dyrare än en berettan tror jag, dvs runt 50-60 tusen för standard? En No4 kostar runt 40 000 kr ny, men lösa choker är en perversitet som AyA ser på med bottenlös förakt som tur är. På en jaktbössa är det allt annast än en nödvändighet. Oavsett, skall du ha enkeltryck med kvalite tror jag inte du hittar ngt vettigt under 20-30 tusen begagnat ens. Rätta mig om jag har fel här pmt?! SvS och då med engelsk kolv är lite som äpplepaj med brunsås - det är bara korkade amerikaner som tycker det är något att ha, därför finns de på marknaden sedan 30-40 år. Då har man inte fattat varför man ska ha enkeltryck eller hur den engelska kolven funkar. Samma sak med bäversvansen som även den är betydligt populärare "over there" än här. Förstocken på en SvS har ett syfte - att dölja mekaniken till ejektorn, den ska man inte hålla om. Amerikaner är kulskyttar, och ser på hagelbössan som om den vore en sketen studsare. Då är man i all enkelhet bara bra korkad..... Så - du kan hitta Miroku SvS med enkeltryck och en del andra i den klassen med, men det är rena rama slumpen om man springer på en - de var avsedda för den amerikanska marknaden men enstaka partier hittade hit med. Generellt sett så är enkeltryck på SvS (utöver Bernadelli då) så extremt sällsynt att det knappast finns begagnat i Sverige. Det sälja väldigt få nya SvS i Sverige årligen att de som finns med enkeltryck i dag knappast kommer att bli frekventa i begställen hos handlarna. Ugaretechea, vad är det för bössor? Spansk tillverkare, har gjort fenomenalt bra pangar men gjorde även under perioder rent skit som dumpades på den svenska marknaden - eftersom vi inte kan se vad som är skit och vad som är kanel. Historiskt sett har svenskens tre krav på en hagelbössa varit: billig, billigare, billigast...... Pmt, har kollat lite efter Bernadelli Roma som jag ty viker verkar fin. Hittar då också en modell som heter Hemmingway. Nåt att ha? Roma är den vanliga boxlåsren, finns en 5-6 olika grader, Hemmingway är i princip samma bössa fast med korta pipor och Churchillribba, en kopia på Churchills XXV. Sen är det det där vad man ska betala. Vad stor exempelvis en Roma i cal 20 respektive 16 i. Hittade en i 16 som jag vill minnas att de skulle ha knappt 13 000för I kaliber 12 brukar de kosta 5 till 8 000 kr som mest, oftast mindre än så, visst kaliber kostar som regel lite till men för 13 000 kr så ska den vara oskjuten...... Och även då är det snudd på dyrt. Bössor märkta Husqvarna. Är det som exempelvis Classic att det kan komma från olika tillverkare och vara allt från bra till rent skräp? Jag tänker då inte på äldre Hqv tillverkade i Sverige. Hqv kan man lite enkelt säga så här om: Huskvarna gjorde aldrig bockar, Husqvarna märkta bockar är italienska. Oavsett bockar eller SvS ska man undvika dem. /T
Publicerat Mars 6, 201610 yr Författare Pmt: det där med dubbeltryck kopplat till val av choke har jag inte tänkt på men det är ju ett grymt bra val att kunna göra! Blir nog till att vänja mig till att skjuta med dubbeltryck! Tack för det, bör ju göra att jag får mer att välja på! Ska välja ut några modeller som jag ska leta efter. Bernadelli Roma och Churchill finns med där helt klart. Funder på att lägga till Ugaretechea royal som finns i prisklassen också, om den tillhör märket modeller som är ok . Visserligen har den bara 63 cm pipa vilket känns lite vingligt men det kanske är en vanesak? Om jag ska lägga till två tre modeller till. Vilka blir det då enligt er?
Publicerat Mars 6, 201610 yr Författare Sen får ni ursäkta en tekniskt okunnig man... Men vad skiljer boxlås och sidolås och vad är att föredra! Lär mig!
Publicerat Mars 6, 201610 yr Pmt: det där med dubbeltryck kopplat till val av choke har jag inte tänkt på men det är ju ett grymt bra val att kunna göra! Blir nog till att vänja mig till att skjuta med dubbeltryck! Tack för det, bör ju göra att jag får mer att välja på! Ja, det ökar utbudet med ett par 1000%..... Ska välja ut några modeller som jag ska leta efter. Bernadelli Roma och Churchill finns med där helt klart. Funder på att lägga till Ugaretechea royal som finns i prisklassen också, om den tillhör märket modeller som är ok . Visserligen har den bara 63 cm pipa vilket känns lite vingligt men det kanske är en vanesak? Då får det för det första bli Bernadelli Roma och Hemingway, inte Churchill. Ugartachea Royal är inget du ska kladda med om du inte vet hur man bedömmer brytvapen, det var en billig modell på sin tid - mycket billig tom och med kvalitet därefter. Den finns liksom många andra i en "vanlig" och en "Churchill" med korta pipor och Churchilribb. Och bara för att förklara - Robert Churchill utvecklade en speciel skjutstil och konceptet med korta pipor - 24-26". Så kort pipa är inte en vanesak, det är ett koncept - ta det eller förkasta det, men det går liksom inte att göra varken eller om du vill skjuta bra. Om jag ska lägga till två tre modeller till. Vilka blir det då enligt er? Det gamla vanliga..... Browning/Miroku, FN, Winchester, Beretta...... Sedan om du har en jäkla tur - en tysk förkrigare, dvs före 1945 men då blir det lite merjobb som regel då dessa alltid är 65mm. En britt ska du nog inte räkna med för det priset. Kruxet här är att det är lite av konnässörens val med kaliber 20, det finns ganska få av dem i detta hagelvapnens u-land........ Kaliber 16 är betydligt vanligare i sammanhanget. Sen får ni ursäkta en tekniskt okunnig man... Men vad skiljer boxlås och sidolås och vad är att föredra! Lär mig! Det finns principiellt tre sätt att hänga hanarna: 1 i baskylen 2 under/bakom baskylen 3 på sidan av baskylen 1 kallas vanligen för boxlås efter den lite fykantiga formen baskylen får om man hänger hanarna i baskylens väggar, efter Anson&Deeleys patent 1875. Enklast och funkar bra även om man inte lagt ner sin själ i tillverkningen. 2 kallas vanligen för blitz, Browning eller Dickson lite beroende på var man sätter slagfjädern, extrem vanligt på bockar numera och drillingar, klart billigast att producera 3 kallas sidolås, då sitter hanen på en platta på baskylens utsida. Dyrast och bäst utan minst tvekan men i dag hittas dessa som regel inte i vettig kvalitet under 50 000:- vad avser nyproduktion. Mycket kortfattat beskrivet. /T
Publicerat Mars 6, 201610 yr Och som av en ren slump vet jag (nyss) om en FN Anson i 12/70 med ny bult i, smidigare och smäckrare tolva lär du aldrig hitta om du inte ska hosta upp bra över 10 loppor för en riktigt britt. /T
Publicerat Mars 6, 201610 yr Författare Ok, vad är det för bössa Pmt? blir lite intresserad. Kan du inboxa?
Publicerat Mars 6, 201610 yr Vet inte om det är så mycket att inboxa - en FN Anson från 30-talet, grade I. Hög rak kolv, bulten bytt och patronlägena uppbrotchade till 12/70. Finns en bit från Götet. Googla "FN Anson shotgun", modellen heter formellt sett "Fusil Anson" gjord av Fabrique National de Herstal de Liege" men den är nog mest känd som FN Anson kort och gott. /T