Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bondat eller obondat i klass1.

Vad väljer ni? 36 röster

  1. 1.

    • Bondad
      51%
      19
    • Obondad
      21%
      8
    • Kopparkulor
      16%
      6
    • Massiv mellanvägg (typ Nosler Partition)
      10%
      4

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Vilken kultyp föredrar du vid klass1 jakt?

/Micke

Publicerat

Tja, generellt sätt finns det väl ingen anledning att välja obondat, det är ju bättre helt enkelt.

Dock så blir skillnaden mindre mot obondat när farterna blir lägre.

Jag har dock själv valt i min 450 att köra med obondat, just därför att i de hastigheterna, ca 600-650 m/s, så är det inte mycket man vinner på de bondade, dessutom är det sämre utbud och högre priser.

Publicerat

Jag skjuter lätta Nosler Accubond i .308:an och det med hyfsad fart och vill då ha en så pass säker djupverkan som möjligt. Därför bondat.

Såg dock när jag putsade sista grisen att kulan på något sätt havererat. Fick genomskott helt klart men hittade kopparfragment i grisen på utgångs sidan. Såvitt jag minns så träffade kulan aldrig ngt bogblad eller fick ngt annat tungt motstånd..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Om ni inte redan gjort det så tycker jag alla som skjutit älg i år ska skriva ut detta formulär och skicka in till J-förbundet,

kan bli en mycket intressant läsning när den är sammanställd.

http://www.jagareforbundet.se/docs/kaliber...skning_2006.pdf

/Micke

Publicerat
Om ni inte redan gjort det så tycker jag alla som skjutit älg i år ska skriva ut detta formulär och skicka in till J-förbundet,

kan bli en mycket intressant läsning när den är sammanställd.

http://www.jagareforbundet.se/docs/kaliber...skning_2006.pdf

/Micke

Den blir fin den att fylla i. Inte för i år kanske men för åren dessförinnan. :D

Publicerat

Jag gillar ju Nosler Partition  ;D har den till alla älg patroner nu för tiden  8)

Publicerat

Jag kör en blandning av bondat och obondat. Lapua Mega i 9,3, Barnes X i .300 Win Mag och Nosler PT i 7x57 tex. Det beror som sagt på hastigheten hos kalibern, ju långsammare och grövre desto mindre behov av bondat.

Publicerat

Hej, själv kör jag en blandning av Barnes TSX, Scirroco, Accubond och obondade standard kulor allt beroende på kaliber och jaktsituation.

Så det är ruskigt svårt för mig att säga att det finns ett rätt svar på vilken typ av kula man bör ha för klass 1 vilt, det beror bland annat på kulvikt, utgångshastighet, skjutavstånd samt vilket vilt som befinner sig framför mynnigen. Eftersom jag gärna går ner ett par snäpp i kulvikt innebär det att jag ofta använder TSX kulorna som jag haft mycket positiva erfarenheter av genom åren.

//Henrik

Publicerat
Eftersom jag gärna går ner ett par snäpp i kulvikt innebär det att jag ofta använder TSX kulorna som jag haft mycket positiva erfarenheter av genom åren.

//Henrik

Vad tror du om att ha dom till min lilla 358STA , köpte sådana men har bara skjutigt 3st på tavlan och genom kronografen 940m/s :) , har lite svårt med barnes kulor sedan förra gången jag testade dom vanliga BarnesX och Win failsafe men då i en helt annan kaliber . 

Mvh 6mmrem

Publicerat

Hej 6mm,

om du skall skjuta med en 358 STA är TSX ett av ganska få vettiga alternativ. Den enda klass1 kulan jag har erfarenhet av (åt minstone vad jag kan komma på på rak arm) i dem hastigheterna är XLC/TSX 165 grains kulor som jag använt i ett par olika 300 mag i hastigheter på runt 940-950 m/s med fullgott resultat.

Samtidigt upplevde jag inte skillnaden mellan den laddningen och en 308 win som speciellt stor, både älg, hjort och gris lade sig efter bra lungsmällar ungefär som man kunde förvänta sig ;)

Men åter till saken, i din kaliber kommer TSX säkert verkligen till sin rätt, sedan gäller det givetvis att kulan skjuter bra i din bössa. När det gäller terminalballistiken har jag inget annat än goda erfarenheter av TSX kulorna i anslagshastigheter mellan 600- 930 m/s.

MVH

Henrik

Publicerat

Jag använder Nosler Partition 85grs i min .243:a till rådjuren....funkar ypperligt...sen har jag Nosler Accubond 150grs i min .308a å Älgen protesterade inte alls...testade som bekant Federal Power-shok hemma hos dig när vi jagade Hjort...å den var man väl lite besviken på...

Och nu har jag tänkt att testa Barnes TSX 150grs i .300WM. Norma laddar den kulan till .300WM, så det får bli "köpeskott" fram till nästa höst.

/Fredde

Publicerat
Hej 6mm,

om du skall skjuta med en 358 STA är TSX ett av ganska få vettiga alternativ. Den enda klass1 kulan jag har erfarenhet av (åt minstone vad jag kan komma på på rak arm) i dem hastigheterna är XLC/TSX 165 grains kulor som jag använt i ett par olika 300 mag i hastigheter på runt 940-950 m/s med fullgott resultat.

Samtidigt upplevde jag inte skillnaden mellan den laddningen och en 308 win som speciellt stor, både älg, hjort och gris lade sig efter bra lungsmällar ungefär som man kunde förvänta sig ;)

Men åter till saken, i din kaliber kommer TSX säkert verkligen till sin rätt, sedan gäller det givetvis att kulan skjuter bra i din bössa. När det gäller terminalballistiken har jag inget annat än goda erfarenheter av TSX kulorna i anslagshastigheter mellan 600- 930 m/s.

MVH

Henrik

jo dom tre kulorna jag sköt satt innom 25mm så kanske det finns potensial i dom ? får ladda upp ett gäng när jag har format lite hylsor och blåsa lite rådisar :)

Publicerat
  • Författare

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu  ???

Tidigare så har jag dömt ut Norma Oryx då jag i 7x57Mauser fick mycket dålig effekt vid ett par tillfällen (helmanteleffekt) medans den i 8x57Js fungerade perfekt för mig.

Likaså gav mig RWS Brenneke Tig i 8x57 ett perfekt uppförande i vartenda klövvilt jag lossade skott mot.

Har nu skjutit en älgkalv och tre hjortar med Tig i 7x57R och har återigen en mycket dålig effekt,dvs mycket små skottskador med vad jag kan tyda en dåligt uppsvampad kula.

Gemensam nämnare för dessa kulor är ju att dom är i jämförelse mot 8mm är långa och smala och den senare är ju dessutom icke bondad.

Har skjutit några rå i år med RWS Kägelspets 8,0g och är supernöjd,tyvär får man som bekant inte använda den vid klass1 jakt vilket hade passat mig perfekt.

Fråga:

Skulle en Oryx 9,0g eller en TIG 9,0g(som ju inte finns) i 7x57 i samma hastighetsintervaller ge snabbare och större uppsvampning än vad oryx 10,0 och TIG 11,5 ger?

Vad jag är ute efter är om kulans längd spelar någon roll om alla andra parametrar är oförändrade.

/Micke

Publicerat

Micke: Låter som det är dags för dig att hamna i laddträsket igen... ;D Blev förvånad att TIGen inte funkar för dej.

Publicerat
  • Författare

Är faktiskt inne på det,Cia och jag flyttar i månadsskiftet Jan-feb till ett större hus med framförallt 33kvm uppvärma källare ;D,har redan börjat planera för ett jakt-vapenrum där nere.

Laddpress och verktyg i 9,3x62 och 7x57R till att börja med.

Börjar allvarligt tröttna på dåligt kulutbud i vissa kalibrar nu!

Ur led är tiden,snart börjar jag väl jaga med hagel också ;D

/Micke

Publicerat

Har faktist ingen aning om vad jag jagar med ??? Men ni kanske kan tala om det för mej 8) Jag är i alla fall nöjd det jag skjuter på brukar falla ihop och dö relativt snabbt.

Brukar skjuta 30.06 lapua mega 12 gram

Och 7.57r blyspets (oryx) numera 10,1 gram

Sen jagar jag inte mer än skall vi säja 10% av jakten med kulvapen,småviltsjakten är det som intresserar mej mest :D

Publicerat
Är faktiskt inne på det,Cia och jag flyttar i månadsskiftet Jan-feb till ett större hus med framförallt 33kvm uppvärma källare ;D,har redan börjat planera för ett jakt-vapenrum där nere.

Laddpress och verktyg i 9,3x62 och 7x57R till att börja med.

Börjar allvarligt tröttna på dåligt kulutbud i vissa kalibrar nu!

Ur led är tiden,snart börjar jag väl jaga med hagel också ;D

/Micke

Har ni köpt kåk eller hyr ni? Hur eller hur, låter skitkul! Det är som en våt dröm att få ett helt eget rum för jaktprylarna.. Jag delar en gillestuga med hustrun där hon har kontor i halva och andra halvan är mitt jakt/dator rum. Hade varit smutt med ett eget rum för jakten, skulle vilja fixa lite bättre belysning och lite annat pyssel.

Kolla Tv4+ på lördag och låt dej inspireras, kör därefter ut i Roslagen i vår och hjälp mej mula på tipp!

Mvh!

Publicerat
Är faktiskt inne på det,Cia och jag flyttar i månadsskiftet Jan-feb till ett större hus med framförallt 33kvm uppvärma källare ;D,har redan börjat planera för ett jakt-vapenrum där nere.

Laddpress och verktyg i 9,3x62 och 7x57R till att börja med.

Börjar allvarligt tröttna på dåligt kulutbud i vissa kalibrar nu!

Ur led är tiden,snart börjar jag väl jaga med hagel också ;D

/Micke

Fett! Då blir det äntligen lite laddande åt dig....

Publicerat
  • Författare
Har ni köpt kåk eller hyr ni? Hur eller hur, låter skitkul! Det är som en våt dröm att få ett helt eget rum för jaktprylarna.. Jag delar en gillestuga med hustrun där hon har kontor i halva och andra halvan är mitt jakt/dator rum. Hade varit smutt med ett eget rum för jakten, skulle vilja fixa lite bättre belysning och lite annat pyssel.

Kolla Tv4+ på lördag och låt dej inspireras, kör därefter ut i Roslagen i vår och hjälp mej mula på tipp!

Mvh!

Vi hyr av kommunen,har gjort det sedan 1990 men ska nu flytta från 47kvm till 110kvm boyta i två plan samt 33kvm källare ;D

Dessutom har kåken vi flyttar till kombipanna så nu kan jag äntligen värma upp kåken gratis med ved och slipper den förhatliga oljan :D samtidigt som jag sitter i källaren och tokladdar.

Herr Berg.

Kanske kommer jag att avkräva dig några trevliga recept på ytterst effektiva 7x57R laddningar vad det lider  :)

/Micke

Publicerat

Till 338 Win.Mag. är det 14,6 gram Swift A-frame som gäller, till 6,5:an 10,1 gram Alaska och till 7X65R 10,5 gram TIG..

  • 3 weeks later...
Publicerat

Jag är väl för dum för att fatta att modernt är bättre än det som funkat för förfäderna.  ::)

Till 375:an så har jag inte hunnit testa så många kulor än, har egentligen bara harvat mig igenom Hornady`s utbud, och den enda jag fått tillfälle att dräpa med är deras Plattnos på 225 gr....skjuter riktigt bra i bössan och en om möjligt ännu mildare rekyl än vad 300 gr ger.

För övrigt så skjuter min BRNO ruskigt illa med Rundnäsorna (både 300 gr och 270 gr) men jag blev lite sugen på de spetsiga med båtsvans, har bara lossat en serie om 5 bulor men det verkade lovande, samt att de i stort sett samskjuter med Plattnäsan.

Hog

Publicerat

Interbond till 308w

Alaska till 9.3x57 (Den dagen jag får arslet ur vagnen och ladda till 9.3an så ska jag testa lätta Wooden)

Farsan kör med Alaska i både 6.5x55 och 8x57JS. Jag var glad att han inte körde med nån hård bondad kula när han sköt sista grisen på åtel. Missbedömde lite hur den stod så kulan tog för långt bak, typ leversmäll, men grisen säckade ihop på plats. Gissar att det var nåt kulfragment som sprätte upp mot ryggen. Den tvärdog där den stod. Enda grisen vi fått leta efter hade gått 60-70 meter med en ren sidoträff bakom bogen av en BarnesX från min förra 9.3x57 som gubben lånade.

Publicerat

30-06:an kör jag norma nosler bst 9,7 g till 3-12*56 kikaren till öppna samt den mindre kikaren kör jag 11,7g naturalis

243:an kör jag just nu win power point

222:an kör jag win pointed soft point 

Publicerat
Vi hyr av kommunen,har gjort det sedan 1990 men ska nu flytta från 47kvm till 110kvm boyta i två plan samt 33kvm källare ;D

Dessutom har kåken vi flyttar till kombipanna så nu kan jag äntligen värma upp kåken gratis med ved och slipper den förhatliga oljan :D samtidigt som jag sitter i källaren och tokladdar.

Herr Berg.

Kanske kommer jag att avkräva dig några trevliga recept på ytterst effektiva 7x57R laddningar vad det lider  :)

/Micke

Inte minst har du möjlighet att ta till vara krutspillet samt oljiga trasor och allt annat laddspill, för att inte tala om allt gratis kulgjutande.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.