Publicerat Mars 7, 201610 yr Ställde en fråga till dig som blev raderad. Så den får bo i en egen tråd. Innan min fråga så passade jag på att tacka för att du fortfarande svarar här. Det pratades kalibrar och då slog en tanke mig, kalibrarna .223rem, 308win och 30-06. Är dessa ändamålsenliga för jakt enligt förbundet?
Publicerat Mars 7, 201610 yr Detta är en populär post. Om det är en direkt fråga till en person så är det väl bara att skicka ett PM? Hur som helst, jag tror inte att det är offtopic om fel person svarar - det är ju fortfarande ontopic (och jag är ju moderator ). Det finns väl mig veterligen inget i varken gamla eller nya vapenpolicyn som reglerar kalibrar på detaljnivå. Och tror du inte själv att SJF redan hade agerat om de vanligaste kalibrarna vore olämpliga? Det är nästan så att jag tror att du kommer att försöka dig på att snurra upp en jurist i ett resonemang om detaljer där du på något sätt kommer att försöka resonera dig fram till att "men SJF sade såhär den där gången, men de här kalibrarna har ju militärt ursprung, nu är ni inkonsekventa, därför MÅSTE ni komma fram till min slutsats"? Fast det skulle ju innebära att du hade blandat ihop detta med vapens militära ursprung och kalibrars militära ursprung. Men SÅ illa kan det väl inte vara?
Publicerat Mars 7, 201610 yr Författare Om det är en direkt fråga till en person så är det väl bara att skicka ett PM? Hur som helst, jag tror inte att det är offtopic om fel person svarar - det är ju fortfarande ontopic (och jag är ju moderator ). Det finns väl mig veterligen inget i varken gamla eller nya vapenpolicyn som reglerar kalibrar på detaljnivå. Och tror du inte själv att SJF redan hade agerat om de vanligaste kalibrarna vore olämpliga? Det är nästan så att jag tror att du kommer att försöka dig på att snurra upp en jurist i ett resonemang om detaljer där du på något sätt kommer att försöka resonera dig fram till att "men SJF sade såhär den där gången, men de här kalibrarna har ju militärt ursprung, nu är ni inkonsekventa, därför MÅSTE ni komma fram till min slutsats"? Fast det skulle ju innebära att du hade blandat ihop detta med vapens militära ursprung och kalibrars militära ursprung. Men SÅ illa kan det väl inte vara? Larviga spekulationer må jag säga. Det är en seriös fråga utan någon uttänkt replik eller baktanke. Hade du följt spektaklet med EU-förslaget så hade du nog sett på frågan annorlunda, vilket jag vet Ola har gjort, så han är med på noterna tror jag. Det är fler som är intresserade av svaret, så frågan ställs öppet. Du har rätt, inget av detta finns med i någon policy eller annan offentlig skrivelse, därav frågan.
Publicerat Mars 8, 201610 yr Jo som jag skrev innan svaret togs bort så har SJF tillsammans med övriga intressenter i Europa (vapentillverkare, samlare, ammunitionstillverkare, sportskyttar (inkl dynamikerna), jägare) verkat för att EU inte ska lägga sig i kalibrar. Det har som du noterat lagts förslag om att reglera militära kalibrar och då skulle det bli ett potentiellt problem att använde de kalibrar du nämner och en hel del till... Alla kalibrar som klarar kraven för klass 4 är godkända för jakt i Sverige och de hänförs bara till den klass de klarar kraven för. Så javisst är .223, .308 och .30-06 lämpliga för jakt. De är sannolikt världens tre vanligaste kalibrar, utöver .22LR.
Publicerat Mars 8, 201610 yr Författare Jo som jag skrev innan svaret togs bort så har SJF tillsammans med övriga intressenter i Europa (vapentillverkare, samlare, ammunitionstillverkare, sportskyttar (inkl dynamikerna), jägare) verkat för att EU inte ska lägga sig i kalibrar. Det har som du noterat lagts förslag om att reglera militära kalibrar och då skulle det bli ett potentiellt problem att använde de kalibrar du nämner och en hel del till... Alla kalibrar som klarar kraven för klass 4 är godkända för jakt i Sverige och de hänförs bara till den klass de klarar kraven för. Så javisst är .223, .308 och .30-06 lämpliga för jakt. De är sannolikt världens tre vanligaste kalibrar, utöver .22LR. Fint att höra, jag tolkar det som förbundet ställer sig bakom användandet av alla nu godkända kalibrar. Rätta mig om jag har fel. Tack för svaret Ola.
Publicerat Mars 8, 201610 yr Vi kommer framöver enligt huvudregeln i vår nya policy att yttra oss på begäran av medlemmar och om deras behov av vapen för jakt. I det ligger att vi kommer att bedöma vad vissa kalibrar är bra för i jämförelse med andra, t.ex varför man skulle behöva en 9,3x62 om man bara har en 6,5x55, en .22LR och två hagelbössor i sin vapengarderob. Det är bara då vi kommer att prata kalibrar - eller då någon vill veta vilken klass en viss kaliber tillhör. Vi har inga sådana generella skrivningar i vår policy som du efterfrågar. Men det kan ju bli en konsekvens, vilket är en annan sak. Bara så vi är tydliga med det. En .223 behövs för vissa typer av jakt och en .308 och .30-06 för andra typer av viltarter och jaktformer.
Publicerat Mars 8, 201610 yr Detta är en populär post. Spontant anser jag att både det som anges ovan och vad som har kommit att anges i sentid från förbundet har visat på en större eftertanke och insikt än tidigare, jag noterade även skrivelsen i en annan tråd om en visst mått av förpliktelser mot den egna policyn osv som kan förklara en del moment historiskt. Jag har sett delar av det goda arbete som förbudet gjort för vapenägarkollektivet i Sverige genom lobbyarbetet mot EU-kommissionen och jag är glatt imponerad och gillar det verkligen. /Christian
Publicerat Mars 8, 201610 yr Tack Christian. Det är det som har varit svårt för folk att förstå - det är en skillnad på vad man tycker BORDE gälla i framtiden och vad man tycker GÄLLER idag. Det är ju inte SJF som fattat beslut om dagens lagstiftning inkl föreskrifter från NVV - det har Riksdag, Regering och Naturvårdsverket gjort. När man tolkar dem så är det inte samma sak som att man tycker likadant som dem. Att som intresseorganisation arbeta för hur lagstiftningen bör se ut är således inte att blanda ihop med när samma intresseorganisation skriver ett yttrande om innehållet i gällande rätt.
Publicerat Mars 8, 201610 yr Detta är en populär post. -Det var så lite så, sen anser jag nog att om man som jag är tydlig med kritik, kanske i viss mån frikostig i överkant så måste man vara noggrann med att kunna berömma också, det är inte bara så att jag är en sur, grinig kritiker, även om det självklart är en del av personligheten, arbete för vapenägandet för framtiden fungerar bevisligen enbart om man faktiskt agerar gemensamt, alternativt med ett visst huvudsakligt mål och därefter enskilt men i varje fall i samklang, jag tror att det kan göra skillnad(en). Christian