Publicerat Mars 9, 201610 yr Hej på er! Efter nånga turer, stötande och blötande har jag äntligen bestämt mig för att göra om arrendet:). Tänkte dela det så att nuvarande arrendator får behålla högvilt om han så önskar, men då kommer frågan hur ska man sätta priset? Marken är på drygt 300 hektar, och jag vill att prissättningen ska vara skälig. Inte för högt och inte för lågt utan något mitt emellan. Hjälp och idéer mottages tacksamt! Mvh/
Publicerat Mars 9, 201610 yr Kan inte säga mer om siffrorna än att det varierar oerhört beroende på geografi... Vill dock ge ett råd. Se till att på något sätt säkra kommunikationen mellan småvillt och högvilltsjägare. Kanske ge högviltsjägarna en eller två veckor här och där då de får vara garanterat ensamma i skogen. Men att de därefter bara får skjuta från torn eller vid ståndskall. Detta pga säkerhetsaspekten.
Publicerat Mars 9, 201610 yr Författare Tack Henke, fastigheten i fråga befinner sig i Falkenbergs inland. Tycker själv att kommunikation är a och o när det gäller ett bra och hållbart samarbete, och visst det kommer säkert bli vissa tider på året då man får ge varandra lite mera "ensam tid" på marken. Uppskattar dessa små tips!
Publicerat Mars 9, 201610 yr Vi har det liknande på en mark jag är med på. Där är det ett gäng som har älgjakten & vi har resten. Betalningen är ca 1/3 för vår del & 2/3 för älgjägarna. De har ett gäng förutbestämda datum de jagar på samt lördagar & i enstaka fall söndagar. Vi tycker det fungerar bra. Gris får endast skjutas av dem om fara för hund eller jägare förekommer. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Mars 9, 201610 yr Författare Det är nog faktiskt inte så dumt att ha lite fasta tider som man kommit överens om i förväg, då vet båda vad som gäller och risken för missförstånd minskar. Tycker nog att högviltet i säg borde vara dyrare att arrendera än småvilt, men om det är någon som tycker annorlunda så säg gärna det.
Publicerat Mars 10, 201610 yr Detta är inte helt lätt. Nuvarande arrendatorn skall ju vara bekväm med upplägget också. Vill de ha ökad jaktlig aktivitet på marken när de inte jagar? Ingår marken i ett älgjaktsområde? Vilken tanke har de, vilken har du med marken? Vilken vilttäthet vill du ja. Det finns som du ser massor av saker att tänka på? Nu är det du som sätter priset på arrendet men personligen så skulle jag som arrendator inte vara helt nöjd med ett sådan upplägg och det är jag inte ensam om. Men det finns de som bara vill ha åt mark för älgtilldelningen och jagar sedan enbart dör om älg finns kvar på tilldelningen. Finns det någon anledning till att du vill ha in ett nytt småviltsjaktlag på marken där redan ett jaktlag huserar? Jagar inte nuvarande lag småvilt? Att ha fasta tider för jakten för båda lagen tror jag inte på. Halland är inte Norrland och jag förutsätter att arrendepriset idag speglar regionen i övrigt? Är priserna i underkant så spelar det självklart in. Mitt tips till dig är - Om det är viktigt för dig att småviltslaget skall jaga på din mark så kolla om de kan gå med i nuvarande lag. 300 ha är inte litet men inte heller jättestort och skall marken exploateras varje helg, alt flera dagar i veckan( vilket tyvärr denna typ av upplägg brukar leda till) så blir störningfrekvensen på viltet för hög. Viktigast av allt är att prata med nuvarande arrendator och vara tydlig med hur du vill ha det med din mark. Nu tycker du kanske att jag var frågvis men det är mycket som måste tänkas på när det gäller jakt och arrenden. Lycka till.
Publicerat Mars 11, 201610 yr Författare ju mer info man får, ju mer fundersam blir man...Du har helt rätt "lastad" I det du sager. Detta väcker en viss tankenöt. Kanske lite bakrunds information hjälper. Jag har Inga problem med jaktlaget som arrenderar av oss I dagsläget, de har gjort det under lång tid och allt har gått på bra. Dock har intresset för jakten väckts hos mig, vilket gör att jag gärna vill börja jaga på vår mark. Det som gör att jag inte är så intresserad av högviltsdelen är dels att älgjakten inte riktigt är något jag brinner för. Men framför allt! att nuvarande arrendatorer är duktiga på att åtla och hålla borta vildsvinen från åkrarna, en uppgift som jag inte klarar. Hög störningsfrekvens för viltet är ingenting som jag önskar ur någon synpunkt, ska fundera lite på vad du har nämnt under dagen...Kommer nog skriva ett inlägg senare. Tack! och var gärna frågvis;)
Publicerat Mars 11, 201610 yr En god vän arrenderar en kungligt fin mark i Södermanland med precis allt vilt. När han började på marken för flera år sedan så fanns det ett vildsvinsjaktlag som också kunde skjuta hjortar om markägaren var med på jakten(?). Dessutom fanns det ett annat jaktlag som jagade hjort och småvilt men också vildsvin utanför åtlarna och jag hörde hela tiden historier om krångel mellan jaktlagen. Ett tag var jakten mer som en jaktklubb men idag är det en slags hybrid, ett gäng är arbetande jägare och betalar en avgift samt några andra är icke arbetande jägare och de får betala högre avgift för jakten och för de icke arbetande jägarna är de X-antal arrangerade jakter varje säsong. Nu verkar det funka fint för dom utan tjafs och missförstånd, visserligen tar min kompis en stor ekonomisk risk som står ensam för arrendet men jaktsugna stockholmare till en fin mark i Södermanland verkar inte vara en bristvara.
Publicerat Mars 11, 201610 yr Om jag varit som du hade jag sett att ställa kravet att du själv får vara med i jaktlaget mot en inte lika stor höjning/ev. sänkning av arrendet när ni skriver om arrendet. Du nyttjar helt enkelt det lag som redan känner väl till dina marker och lära dig så mycket du kan av dessa herrar och eventuella damer.
Publicerat Mars 11, 201610 yr Vi har haft det upplägget på en mark i Sörmland,funkade sådär.... Vi hade högvilt och ett gäng småvilt, när vi tog över så var det sporadiskt med gris men efter ett par år när vi hade fodrat så började det bli en jaktbar stam. Men det var en stor störning med 2 olika lag så jakt uttaget var inte i paritet till Mark eller pris, nu löste det sig "ändå" eftersom Mark ägaren lät småvilts gänget skjuta gris också.....( mot extra betalning) Vilket vi märkte när jag och jaktledaren dök upp en kväll för att fodra och det stod 2 killar och flådde gris i slakt rummet.. Det var rätt konstigt eftersom markägarens ena dottern fick sommarjobb utav jaktledaren samt att jag och och 2 till var hos markägarens släkt i Österrike och jagade gems... Dessutom träffades vi privat.. Vi hade haft arrendet i nästan 10 år, efter konfrontation med markägaren så avslutade vi det rätt snabbt. Det komiska var att marken gick ut på anbud och när det var klart så ringer markägaren mig och 2 till, undrar om inte vi kan vara med som jaktledare, hund ansvarig och foder ansvarig...... Nu blev det lite OT men att köra 2 lag så krävs det klara "regler" och det totala jakt trycket är det som styr, inte när varje lag känner för att jaga.
Publicerat Mars 11, 201610 yr Klart du skall jaga. Kontakta jaktlaget och meddela att du sett ljuset och vill börja jaga. Resonera kring priset. En sådan mark i Halland vill jägarna behålla. Finns ingen anledning till större sänkning såvida inte arrendet ligger i överkant. Du har dina utgifter som markägare och vill de jaga så betalar de arrende och vill de inte det så kontaktar du mig via PM för då är jag intresserad eller kan förmedla till folk som är införstådda med upplägget och situationen. Du bestämmer och du behöver inte ursäkta dig! Är inte arrendatorn intresserad och inga avtal förhindrar så kan han tacka nej och söka en annan mark, alt köpa en egen mark efter att arrendeavtalet löpt ut. Vad det gäller älgjakten så var det ingen höjdare för mig heller tidigare. Sitta och frysa i ett jäkla blåshål i 5 timmar för att bryta för mat och sedan frysa 5 timmar till. Detta förändrades när jag skaffade hund. Först blev det en drivande, sedan en ställande älghund och inom kort blir det en fågelhund. Lycka till och grattis till ett mycket bra val av intresse! :-)
Publicerat Mars 11, 201610 yr Om jag varit som du hade jag sett att ställa kravet att du själv får vara med i jaktlaget mot en inte lika stor höjning/ev. sänkning av arrendet när ni skriver om arrendet. Du nyttjar helt enkelt det lag som redan känner väl till dina marker och lära dig så mycket du kan av dessa herrar och eventuella damer. Detta var även min omedelbara tanke. Halland, 300 ha, vad blir det i älg? 1 stor per år? Ev en liten emellanåt? Grisen däremot, om laget sköter den jakten bra och du slipper skador så tycker jag att du skall vara rädd om laget. Inte peta för mycket i vad som får jagas och vad som inte får jagas utan precis som Galne skriver, se till att komma med. Och om du nu inte är intresserad av högviltjakten så kan du ju strunta i den och koncentrera dig på den jakt som lockar dig. Eftersom det är din mark och du antagligen bor där så är det bra att se till att det, om du går med i laget, tillåts med ensamjakter. Dvs att inte all jakt skall ske gemensamt som det verkar vara på vissa håll. För bor man på marken vill man ju kunna smita ut när man har en timme över. Det är själva poängen kan jag tycka. Lycka till hur du nu än väljer att göra.
Publicerat Mars 11, 201610 yr Författare Mängder av goda råd och funderingar att ta hänsyn till . Dessvärre verkar det finnas dåliga erfarenheter av att dela på arrendet också . Hur som haver kommer jag nog försöka dela på kakan, trots att det verkar vara svårt att få en bra struktur på det hela...måste sätta mig ner och försöka komma fram till en lösning som förhoppningsvis fungerar I praktiken. Vill gärna få en delning att fungera.
Publicerat Mars 11, 201610 yr Författare Har haft funderingar även på detta, men vet inte riktigt hur man löser en sådan här fråga praktiskt...Vill natulrigtvis ha tillgång att gå ut någon gång ensam på marken. Hur brukar man ställa sig till att jägarna har olika mycket mark, några har 5 h någon 40 h osv? fördelar man köttet olika eller vad är vanligt? om man vill ta med en kollega el vän, hur ser man detta? Jobbig att vara ny på saker och ting, även uppenbara svar för många kan vara svåra för en annan...
Publicerat Mars 11, 201610 yr Har haft funderingar även på detta, men vet inte riktigt hur man löser en sådan här fråga praktiskt...Vill natulrigtvis ha tillgång att gå ut någon gång ensam på marken. Hur brukar man ställa sig till att jägarna har olika mycket mark, några har 5 h någon 40 h osv? fördelar man köttet olika eller vad är vanligt? om man vill ta med en kollega el vän, hur ser man detta? Jobbig att vara ny på saker och ting, även uppenbara svar för många kan vara svåra för en annan... I vårt jakt lag går en del in med mark och andra genom arrende på en del mark, det delas på följande vis om jag förstått det rätt. Alla får en kött lott var för fördelningen av älg, allt annat vilt fördelas enligt följande princip vid gemensamhetsjakt: skytten först om han inte vill ha det så får någon annan ta det, sista utväg försäljning. Åtelgris, bockar och annat skjutet på egen jakt till skytten. Sen vid varje år sker någon jämkning på arrende/kontra markdel vid betalning av fällavgifter och dylikt, jag har absolut noll koll på det där.
Publicerat Mars 11, 201610 yr Har haft funderingar även på detta, men vet inte riktigt hur man löser en sådan här fråga praktiskt...Vill natulrigtvis ha tillgång att gå ut någon gång ensam på marken. Hur brukar man ställa sig till att jägarna har olika mycket mark, några har 5 h någon 40 h osv? fördelar man köttet olika eller vad är vanligt? om man vill ta med en kollega el vän, hur ser man detta? Jobbig att vara ny på saker och ting, även uppenbara svar för många kan vara svåra för en annan... I mitt hemmajaktlag går räknar vi X kr i ersättning per hektar mark vi har. Det ger summan Y. Y + diverse tillkommande kostnader delas på antalet jägare i laget vilket ger årsavgiften för jaktlagets medlemmar. En markägare med låt säga 100 ha mark får 100X kr minus årsavgiften i ersättning. Jag får betala årsavgiften minus 10X eftersom jag bara äger 10 ha. Minns jag rätt behöver man i vårt lag äga ungefär 55 ha för att gå plus/minus noll. Men det finns nog nästan lika många lösningar som det finns jaktlag....
Publicerat Mars 11, 201610 yr I mitt hemmajaktlag går räknar vi X kr i ersättning per hektar mark vi har. Det ger summan Y. Y + diverse tillkommande kostnader delas på antalet jägare i laget vilket ger årsavgiften för jaktlagets medlemmar. En markägare med låt säga 100 ha mark får 100X kr minus årsavgiften i ersättning. Jag får betala årsavgiften minus 10X eftersom jag bara äger 10 ha. Minns jag rätt behöver man i vårt lag äga ungefär 55 ha för att gå plus/minus noll. Men det finns nog nästan lika många lösningar som det finns jaktlag.... Känner igen detta upplägg från de marker jag jagar på och här delas köttet på lika stora köttlotter bland de som jagar. Vid rådjurspurschen så delas marken i olika områden som vi testat att lotta ut, eller att folk fått lämna önskemål på delområdena (olika mellan åren). Denna indelning har gällt första veckan i bockjakten. I förstaläget har varje jägare fått fälla en bock, sedan har det skett en avstämning med samordnade jaktledare om någon önskat försöka fälla ytterligare någon bock. Förbud mot hundsläpp dagarna innan första inplanerade älgjaktsdagarna. Minst två arbetsdagar krävs av samtliga älgjägare (det känns svårt att kräva att de få som endast jagar småvilt ska vara med och snickra älgtorn m.m.) Angående kostnadsfördelning i förhållande till varje jägares marktillgång och möjligheten att stycka jämnstora högar av likvärdiga styckningsdetaljer från älg och gris så underlättar detta jämfört med köttlott utifrån marktillgång. Ett annat område där jag äger mark får markägarna köttlott utifrån areal vid älgjakten (ej jägarna) och småviltet jagas var för sig. Jag tror att markinnehavet varierar mellan 3 ha och 200+ ha, försök stycka älg och få det rättvist med både mängd och styckningsdetaljer utifrån de förutsättningarna! Bara mina fem ören... MVH Alias
Publicerat Mars 11, 201610 yr Författare Tack för att ni delar med er av just era lösningar inom laget! Som ni redan påtalar verkar det finnas lika många olika sorters lösningar som jaktlag;) gör det svårare att veta hur just de väljer att göra hemmavid. Men efter att ha läst era svar från frågvise mig. Tror jag gör bäst i att helt enkelt ta upp frågan och mina funderingar kring jakten med jaktledaren och se hur man kan tänkas göra med jakten när man vet vilka förutsättningar som finns inom laget. Har tack vare er dock lite mer kött på benen när jag slutligen ska bestämma mig! Mvh
Publicerat Mars 13, 201610 yr Tack för att ni delar med er av just era lösningar inom laget! Som ni redan påtalar verkar det finnas lika många olika sorters lösningar som jaktlag;) gör det svårare att veta hur just de väljer att göra hemmavid. Men efter att ha läst era svar från frågvise mig. Tror jag gör bäst i att helt enkelt ta upp frågan och mina funderingar kring jakten med jaktledaren och se hur man kan tänkas göra med jakten när man vet vilka förutsättningar som finns inom laget. Har tack vare er dock lite mer kött på benen när jag slutligen ska bestämma mig! Mvh låter som en bra plan. Det är sällan fel att låta de inblandade få komma till tals.