Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddvikter kaliber 20, hur ska jag tänka?

Featured Replies

Publicerat

Nu är den lilla Browningbocken på väg in och jag har börjat proviantera i hagel.

Övningsammon är inget konstigt, jag har köpt 24grams 7,5or.

När jag botaniserar bland jaktammon som finns på lager hos handlaren här är det mest Rottweil, men det är väl inga större fel på det. Det jag reagerade på är att vanlig Weidmannsheil HV är bara 28 gram, det känns lite när man är van 12orna. Men det måste väl räcka? Nu jagar jag inte jättemycket med hagel men vill ändå känna mig välutrustad och ha koll på grejerna.

Behöver man gå upp till 20-76 med mer hagel? Svärmens storlek bestäms väl i huvudsak av trångborrning/förladdning osv, laddvikten gör bara svärmen tätare? Om jag då jagar rådjur så är jag inte beroende av att ha en särskilt tät svärm så 28gram US3 borde räcka, hastigheten på haglen känns mer angeläget och den blir i alla fall inte bättre med högre laddvikt.

Tänker jag rätt eller går det som vanligt? :sleep: Finns det stora vinster med att gå upp i laddvikt?

Jag kommer väl under våren att köpa en del olika och testa på slamtavla och i kronograf men jag vill ändå veta om jag är ute och cyklar eller inte.

tacksam för all input av er hagelnördar :thumbsup:

Publicerat

Kör Rottisarna i vanliga 3:or och de rådjuren/räv jag skjutit i år har inte klagat på dålig död iaf. Detta ur en drilling (D99) 

Publicerat

Jag gillar Winchester ammo, har skjutit med både 2:or och 4:or ,28 g, funkar bra. Hade ett par askar tidigare med deras 20/76 34g 4:or, de var också bra.

Det jag trots allt skjutit mest djur med är Gyttorps magnum, vad de nu heter det för........de ligger på 30g, brukar ha en 5:a i öppna pipan och en 3:a i vänsterpipan på min drilling. Annars har jag fått de finaste träffbilderna med Eley grand prix 6:or, papphylsa och filtförladdning.

Publicerat

Skjuter en hel del vilt med 28g i både kaliber 12 och 16, du behöver inte oroa dig. Bara att testa på papp och ev choka lite extra om du inte är nöjd.

Jag anser att om man tänker sig mer än 28g hagel i bössan som standard så är kaliber 20 inget smart val. 76mm patroner har givetvis sin plats i särskilda lägen men som sagt, vill man skjuta 36g som standard så bör man skjuta kaliber 12.

Publicerat

Till rå räcker 28g och ren cylinder så där är det i princip aldrig ngt problem. Skjuter du sedan konsekvent under 30 m är inte ens "choke" en fråga övervhuvudaget - du kan justera på choken eller på laddvikten, men under 30m funkar i princip cylinder och 30g givet att du väljer storleken korrekt (vilket är US5 eller US6 för allt vilt, US4 för större vilt om man inte vill "salta").

Kruxet uppstår på ringduva 60+ meter....... Då får man börja jobba mer aktivt med choke och ammunition - för att hålla träffbildernas kvalitet och densitet men framförallt kvalitet.

Det som dödar är JÄMNA träffbilder, anslagsenergi har man som regel långt längre än man har bra täffbilder. En US6 har fullgott anslag ut till 40 meter för "stort vilt", då har de flesta bössor med skitchoker ändå ingen träffbild värd namnet.

/T

Publicerat
  • Författare

Till rå räcker 28g och ren cylinder så där är det i princip aldrig ngt problem. Skjuter du sedan konsekvent under 30 m är inte ens "choke" en fråga övervhuvudaget - du kan justera på choken eller på laddvikten, men under 30m funkar i princip cylinder och 30g givet att du väljer storleken korrekt (vilket är US5 eller US6 för allt vilt, US4 för större vilt om man inte vill "salta").

Kruxet uppstår på ringduva 60+ meter....... Då får man börja jobba mer aktivt med choke och ammunition - för att hålla träffbildernas kvalitet och densitet men framförallt kvalitet.

Det som dödar är JÄMNA träffbilder, anslagsenergi har man som regel långt längre än man har bra täffbilder. En US6 har fullgott anslag ut till 40 meter för "stort vilt", då har de flesta bössor med skitchoker ändå ingen träffbild värd namnet.

/T

Tack för bra svar :thumbsup:

Det låter som att jag tänkt någotsånär rätt då.

Då får vi hoppas att den ammo jag lätt får tag på lokalt trivs i de extended teaguechokerna som följer med bössan och ger exemplariskt jämna träffbilder så återstår bara för mig att träna upp  skyttekompetensen. Eller rättare dotterns skyttekompetens, då bössan primärt är till henne.

Publicerat

varför ska så mycket hagel genom ett så litet rör hela tiden ??   När jag laddar min 16 så börjar svårigheten att få till svärmarna vid 32 gram  28-31g är skitlätt att få skjuta fantastiskt .

28g borde väl vara mycket när man snackar kal 20  oavsett om kammaren är överdrivet lång ( 76)   

/ P

Publicerat

varför ska så mycket hagel genom ett så litet rör hela tiden ??   När jag laddar min 16 så börjar svårigheten att få till svärmarna vid 32 gram  28-31g är skitlätt att få skjuta fantastiskt .

28g borde väl vara mycket när man snackar kal 20  oavsett om kammaren är överdrivet lång ( 76)   

/ P

28g är optimalt för kaliber 12.......

/T

Publicerat

Min erfarenhet från kal 20 var att 22-24 gram var helt fantastiska i övrigt förstår jag för lite om detta med vikter för att ha annat än en åsikt. /C

Publicerat

28g är optimalt för kaliber 12.......

/T

Ja att få till 95-100% täckning m 28g i 12 är inte svårt , men då borde ju 28g i 20 anses " tungt"

Och 35g pervert ;-)

Publicerat

Tack för bra svar :thumbsup:

Det låter som att jag tänkt någotsånär rätt då.

Då får vi hoppas att den ammo jag lätt får tag på lokalt trivs i de extended teaguechokerna som följer med bössan och ger exemplariskt jämna träffbilder så återstår bara för mig att träna upp skyttekompetensen. Eller rättare dotterns skyttekompetens, då bössan primärt är till henne.

6:or skjuter mycket fint i min 16 och är lätt att få

Fina bilder med , jag titta på flera fina browning

I 20 hos WB härom veckan , däremot vet jag inte

Om browning tillämpar " backbore " i 20 ?

Publicerat

Ja att få till 95-100% täckning m 28g i 12 är inte svårt , men då borde ju 28g i 20 anses " tungt"

Och 35g pervert ;-)

Lite åt det hållet är det ja.....

/T

Publicerat
  • Författare

Om Browning kör backbore i kaliber 20 har jag ingen aning om, det finns säkert någon bättre bevandrad i Brownings modellflora som kan svara på det.

Det är inte bara jag som tycker det känns som att våldföra sig på en smäcker liten bössa att ladda med 33gram US2 alltså.

Publicerat

Framför allt kommer det att våldföra sig på skytten, viltet dör ju så det är nog mest frågan om hur trasig det kommer att vara.

M- satsa på att hitta bra laddningar med UK5-6 och runt 24-28 gram så kommer det att bli fint skall du se, ev kan jag botanisera åt dig här i Skåneland, vi har tydligen fler 20:or här nere än i halvmellansverige där du bor. /Christian

Publicerat
  • Författare

Framför allt kommer det att våldföra sig på skytten, viltet dör ju så det är nog mest frågan om hur trasig det kommer att vara.

M- satsa på att hitta bra laddningar med UK5-6 och runt 24-28 gram så kommer det att bli fint skall du se, ev kan jag botanisera åt dig här i Skåneland, vi har tydligen fler 20:or här nere än i halvmellansverige där du bor. /Christian

Tack, himla hyggligt av dig C. Jag ska kolla runt lite mer här först så får vi se om jag nappar på ditt erbjudande. Det mest angelägna i nuläget var att få feedback på vad jag ska börja med av det som finns här.

tapatalk på Xperia

Publicerat

Om Browning kör backbore i kaliber 20 har jag ingen aning om, det finns säkert någon bättre bevandrad i Brownings modellflora som kan svara på det.

Det är inte bara jag som tycker det känns som att våldföra sig på en smäcker liten bössa att ladda med 33gram US2 alltså.

20 har högre arbetstryck än  12 men det vill till trögt krut till det smala röret,, Snabbare krut ja då får man gå ner i vikt

Så enkelt är det ,

Om du vill Kan jag sätta in dig i handladdandets magiska värld ,

till 20 kan man m fördel köra PACI stukning ;-)

Publicerat
  • Författare

20 har högre arbetstrygghet än 12 men det vill till trögt krut till det smala röret,, Snabbare krut ja då får man gå ner i vikt

Så enkelt är det ,

Om du vill Kan jag sätta in dig i handladdandets magiska värld ,

till 20 kan man m fördel köra PACI stukning ;-)

Tack men jag ska inte börja med hagelladdning, det är svårt nog att få tid till allt jag redan gör.

tapatalk på Xperia