Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken Kula?

Featured Replies

Publicerat

Hittade en liten trevlig kula i gömmorna häromdagen :tongue: , men tyvärr har lapparna trillat bort på lådorna :sad: . Hittar ingen riktigt bra info på nätet, så tänkte titta med forumet.

Kulan är från Norma (troligtvis utgången från sortimentet), 150 gr blyspets med bred topp (ca 4mm bred), och inte mer än ca 22,4mm i längd?????

Tänkte mig på att försöka ladda ihop något av denna kula, men först vill jag gärna veta vad jag har att göra med :geek: . Vill också på förhand be om ursäkt för avsaknaden av bilder, jag har aldrig kommit på hur jag ska göra faktiskt...

Publicerat

Kal 30?

Vet att Skuris galna farsa laddade plugg åt min farsa när jag vara liten. Han laddade en lättare blyspets till farsans 30-06 och jag tror att det var en 150 gr blyspets från Norma. Säkerligen Sierra Blyspets men det visste varken jag eller farsan.. Så är det Norma så gissar jag på den.

Publicerat
  • Författare

Alltid glömmer man något, japp kaliber .30 är det. Blir att kolla lite till, tack ska du ha!

Publicerat

Det är en kula som heter/hette just blyspets, en underbart blöt sak som inte sällan sköt rätt ok. Den är inte lämplig till matvilt eller motsvarande men väl kanske räv och bäver. /Christian 

Publicerat

Det är en kula som heter/hette just blyspets, en underbart blöt sak som inte sällan sköt rätt ok. Den är inte lämplig till matvilt eller motsvarande men väl kanske räv och bäver. /Christian

Låter som något du ska ladda upp till grisarna ute i grödorna Peter, där vill man gärna ha dom på plats ;)

Mvh

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen! som jag förmodade så är kulan rätt "blöt" med tanke på dess utformning FN. Men det känns bra att fått det bekräftat från er mer erfarna:)

Varit inne och tittat på Sierra kulorna, och visst de är väldigt lika. Blir nog att kika åt det hållet för att få fram ett recept :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Låter som något du ska ladda upp till grisarna ute i grödorna Peter, där vill man gärna ha dom på plats ;)

Mvh

Nej nej, på åkrarna blir det helmantel. Sedan får du springa ifatt dem, skulle de fortfarande vara vid  god vigör när du kommer ikapp så gör som en forumist nämnde. Ge dem en spark i röva bara, så ska du se att det ordnar sig.

Publicerat
  • Författare

Tror jag hittat kulan jag söker tack vare er, Sierra Pro-hunter FN 150gr, nr 2000.

Publicerat

Då får du nog gå på egna fält - du kan ta en vända på grannens ;):lol:

Publicerat

Bäverkött går utmärkt att äta o även torka.

Det är ingen bismak i det. :smile:

Ska du skjuta bäver någon gång så skjut den i halskotpelaren om avståndet är inom ca 3-15 m.

Jag har gjort det med mega 150 gr 2 gånger o bägge gångerna i vatten utan att dom sjönk. :smile:  :smile:

Publicerat
  • Författare

Så snett som jag skjuter så är det inte otroligt att det trillar ner något hos grannen om jag siktar på nåt på din mark  :woot: . Har för övrigt kommit på hur jag ska kompensera för hur snett kulorna konstant går. Stå i redig sidvind :thumbsup:.  

Publicerat
  • Författare

Bäverkött går utmärkt att äta o även torka.

Det är ingen bismak i det. :smile:

Ska du skjuta bäver någon gång så skjut den i halskotpelaren om avståndet är inom ca 3-15 m.

Jag har gjort det med mega 150 gr 2 gånger o bägge gångerna i vatten utan att dom sjönk. :smile:  :smile:

Tack jonsson, det är klart det inte är någon bi-smak i bäverkött...?

Bäver har vi inte häromkring så det är en jakt som jag inte kommer bedriva, men roligt ändå att läsa om dina erfarenheter.

Mvh/

Publicerat

Tack jonsson, det är klart det inte är någon bi-smak i bäverkött...?

Bäver har vi inte häromkring så det är en jakt som jag inte kommer bedriva, men roligt ändå att läsa om dina erfarenheter.

Mvh/

En del som har ätit det säger att det finns en bismak från bark/trä men jag kände inget från mina 2.

Nej, det är väl lite lång ner. Ni har väl nog med översvämningar ibland om ni har haft mycket snö.

Ätran o Nissan har ju varit drabbade längre upp i systemet men det är längesedan sist.

Publicerat

Nå dom dök, de brukar göra det vid bom :biggrin: .

Publicerat

Nå dom dök, de brukar göra det vid bom :biggrin: .

Nej, Jonsson tog dom med sin bäverhuggkrok gjord av gammalt teleskopmetspö. Nerkortat från 7,2 m till 6,5 m.

post-144-0-06021300-1458148759_thumb.jpg

Jonsson är uppfinningsrik. :thumbsup:  :tongue:  :yes:

Publicerat

​Data avser alltså 308win.

kan dela med mig av Normas data från då det begav sig även till er andra om någon skulle ha användning därav

67624    150grains    9,7g      .308inch  krut 200 39,3grains 835m/s

67630       "                  "                  "             200 36,8           785    

200 33,9           735

201 45,5           878

201 43,1           828

201 40,8           777

202 45,8           872

202 43,9           821

202 41,8           771

204 49,4           808

204 46,5           757

FFV NORMA AB. (1985). ​Norma laddningsdata [broschyr]. Åmotfors: Värmlandstryck.

Publicerat

67630 är alltså den blyspets vi talar om som är kort och platt

67624 är vanliga spetsiga blyspetsen

Publicerat

kan dela med mig av Normas data från då det begav sig även till er andra om någon skulle ha användning därav

67624 150grains 9,7g .308inch krut 202 52,5grains 901m/s

67630 " " " 204 62,0 942

204 58,3 892

204 55,5 841

MRP 61,4 884

MRP 58,4 834

MRP 55,6 783

FFV NORMA AB. (1985). ​Norma laddningsdata [broschyr]. Åmotfors: Värmlandstryck.

Ts har 308win - denna datan måste vara för 30-06, annars var folket på Norma mer hårdbarkade förr med mycket hår på bröstet :woot::lol:
Publicerat

Så snett som jag skjuter så är det inte otroligt att det trillar ner något hos grannen om jag siktar på nåt på din mark :woot: . Har för övrigt kommit på hur jag ska kompensera för hur snett kulorna konstant går. Stå i redig sidvind :thumbsup:.

.....och jag som sköt sneare än dig sist får väl gå ut när nästa namngivna storm kommer då :woot:

Publicerat

Ts har 308win - denna datan måste vara för 30-06, annars var folket på Norma mer hårdbarkade förr med mycket hår på bröstet :woot::lol:

sant! ändrar omgående... ts har dock fått rätt data (bilder på brochyren)