Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Brotcha upp gammal bössa för att träna på bana

Featured Replies

Publicerat

Ärade forum!

Då jag är fattig student och vill börja träna lite hagel på bana behöver jag ett vapen som lirar med stålhagel. Till förfogande finns en gammal Baikal IJ-27 som stått oanvänd några år i skåpet. Då jag dels inte har plats i garderoben, dels av affektiva skäl vill behålla baikalen som är arvegods, har jag funderat på att öppna upp denna som i dag är trång och toktrång. jag har, helt utan egentlig kunskap tänkt i banorna halv /halv. 

Alternativet till detta är att avstå övning på bana i tre år till. om två år kan den dock överlåtas till en ung grabb i släkten och då fasas ut.

fördelar med vapnet.

skjutet ca 100 skott sen nytt, ingen väntetid över hela sommaren på ny licens.

frågan är väl om det blir ett hopplöst träningsvapen? eller att alla jaktliga kvaliteter går förlorade? vad kan jag jaga med halv halv? eller borde den upp ännu mer för övningsskyttets skull? skulle det gå att skjuta jaktpatroner i stål med en baikal från 85 om den öppnades upp. ex för andjakt?

gliringar på banan av gubbarna för att jag släpar på ett järnspett är jag immun mot :P

min tilltro till er :)

Publicerat

Du kan jaga allt med 1/2. Du öppna den mer och styra choken med vilken patron du väljer...

Jag skulle däremot inte skjuta jaktsstål i den med tanke på att den inte är tryckt för högeffektspatroner.

Hopplös träningsbössa? Det kanske inte den bössan jag skulle rekommendera men finns ingen annan att tillgå är den bättre än inget :) se bara till att få till ordentliga kolvmått så du inte lär in en massa knas.

Sen kan du satsa på en bössa att växa i när studierna är klara och pengarna rullar in :)

/M

Publicerat

Öppna upp och kör! 

Jag var på vippen att köpa en sån där bock för något år sen, den kändes galet bra och jag förmodar att den fungerar i alla väder. Tanken var att ha den till eftersök osv där det blir ett jävulskt slitage. Nu skulle säljaren ha lite för mycket pengar för den så jag skippade det.

Kvart-halv tror jag kan vara vettigt, så svårt att råda där, men kör på är mitt tips.

Publicerat
  • Författare

Låter bra det :)

Publicerat

Håller med Hipshot.

Öppna upp den till kvart/halv sen är det bara att köra. Den borrningen är nog så gott som optimal för normal jakt.

Och det är inga problem att skjuta jaktstål i den, så länge du hopppar över högeffekts patroner. Finns gott om stålpatroner idag som går bra att skjuta i alla nitroprovade bössor.