Jump to content

Foderspridare för änder?

MagnusN

Recommended Posts

MagnusN

Tänkte fodra in vildänder för att få till trevligt kvällstreck. Tror att spridaren ska stå på någon form av plattform i vassen. Det lär bli fuktigt så min fråga är om det finns spridare som klarar detta bättre än andra? och helst rimligt pris.

Sekunderar var Merkel säger. Viktigare är att du ser till att sätta någon typ av avgränsare/spridningsskydd om du har en flott så kommer maten rakt på dn istället för åka i sjön.

MagnusN

Gott, då var det avgjort.

Har tänkt sätta spridaren på en plattform på bit nedklippt vass så att en del av spridningen hamnar i vassrotverket och änderna kan "picka" runt där. Kanske bara en bra idé i huvudet, vi får se vad verkligheten tycker.

Någon form av avgränsare måste mekas på typ plastkon eller tunnplåt.

Vilket sädesslag gillar de mest? Vete? Hur lång tid per spridning för lagom mängd? Fokus på att få dit många änder inte kostnad.

Tänkte måla tunnan i grön/beige för att vara mindre ful. Vilken färgtyp fäster på plasten?

Vi har satt horisontella plank på stödbenen som tunnan är fäst i som stänkskydd. Tiden på biltemaspridaren vet jag inte..vi har flera men vi kör två ggr per dag och bara några sekunder...tror vi dragit ner intensiteten till minimum. 

Vi har ju inga ute nu så jag kan inte kolla för att rådge mer.

Vi kör med vete. 

• Like 1
strävhår

En halvmeter vatten är inga roblem för änder att plocka ifrån botten, så sprider den inte ut över djupare än så behövs inget skydd. Vete flyter och korn sjunker, har man rinnande vatten och vill ha maten på plats så funkar korn bättre.

• Like 1
underbron

Gott, då var det avgjort.

Har tänkt sätta spridaren på en plattform på bit nedklippt vass så att en del av spridningen hamnar i vassrotverket och änderna kan "picka" runt där. Kanske bara en bra idé i huvudet, vi får se vad verkligheten tycker.

Någon form av avgränsare måste mekas på typ plastkon eller tunnplåt.

Vilket sädesslag gillar de mest? Vete? Hur lång tid per spridning för lagom mängd? Fokus på att få dit många änder inte kostnad.

Tänkte måla tunnan i grön/beige för att vara mindre ful. Vilken färgtyp fäster på plasten?

Om du vill locka ner sträckande änder är det en fördel om fodret syns.

"Vilda" änder vill helst ha fri sikt runt matplatsen. 

• Like 2
MagnusN

Som vanligt är den samlade expertisen tung. Fyll gärna på med andra bra grejer kring "andåtling"

strävhår

Är det ett vatten med änder i och med ett naturligt sträck?

• Like 1
Jr_Moberg

Finns det några skäl att ha en spridare med timer?

Det finns enkla tunnor med "spiraltutte" i botten som fåglarna stöter till för att få en portion säd/foder.

strävhår

Finns det några skäl att ha en spridare med timer?

Det finns enkla tunnor med "spiraltutte" i botten som fåglarna stöter till för att få en portion säd/foder.

Beroende på vatten, men de kan då ligga och äta och jäsa där hela dagarna. Mkt mat går.
  • Like 1
MagnusN

Det är ena sidan av vik i Yngaren. Ligger ett gäng sjöar bredvid varandra så min tanke är att ha timer och sprida när det börjar skymma smått för att få ankorna att flyga dit, jag har ju bara tid att skjuta dem på kvällarna. Ny mark för mig så jag vet inte hur de streckar normalt. Ingen som jagar fågel där idag men de säger att periodvis så kan det ligga en hel del ankor och gäss i viken.

Det är långt till augusti men kul att planera nu när det är lågsäsong.

Kan det vara lönt att mata dem fler ggr per dag för att de ska få in rutinen bättre att flyga dit? När isf?

strävhår

Har du fågel där naturligt hittar de snart dit, har du häckande fågel så kan man börja tidigt att mata. Då lär sig hemmapippin snart och fågel drar som bekant fågel.

strävhår

2-3 veckor så har du fågel där, men det är jäkligt kul å mata redan på försommaren då man får följa dunbollarnas uppväxt.

ÅlandsFilip

Tror min biltemspridare stått ute i 3 år i sträck nästan. Inte alltid påfylld, men den bara går och går.

MagnusN

2-3 veckor så har du fågel där, men det är jäkligt kul å mata redan på försommaren då man får följa dunbollarnas uppväxt.

Juni?

alexb

Har också småfunderat på något sånt här, hur ser spridaren ut när den är klar? Hur monterar man batteri så att det står emot väder och vind?

Sent from my D5803 using Tapatalk

hs_merkel

post-5975-0-04809700-1458821458_thumb.jp

Om du köpet med solcell flytta upp cellen på benet.

Denn här spridaren är modifierade och kastar inte 1m ens.

Bygger jag en ny så kommer jag montera batterierna och timer i Tunnan.

För maximalt skydd.

S.

• Like 1
Robin HJ

Om man ser änder i sjön redan nu, kan man prova fodra i april? Kommer det förbättra häckningsmöjligheterna?

strävhår

Om man ser änder i sjön redan nu, kan man prova fodra i april? Kommer det förbättra häckningsmöjligheterna?

Inbillar mig att det handlar mer om lämpliga boplatser än om mat, men det kan ju aldrig skada att prova.