Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp inför projektetstart brno sidlås

Featured Replies

Publicerat

Kära vänner. Om ni har lust att beskriva hur man tar isär denna kära klenod kommer jag inom kort bjussa på en liten uppfräschnings tråd :)

Glad påsk/

Hulkovius

Publicerat

Kika på dom här två videorna.

Publicerat

Den bakre är genomgående, den främre går direkt i baskylen.

Spänn upp låsen innan du tar ut dem så är en aning enklare.

Ta av varbygeln och skruven mellan tängerna. Ta av skruven på underbeslaget, och underbeslaget med avtryckarna så får du av kolven.

T

Publicerat
  • Författare

Tack pmt!

Då kan den stackars lacken snart vara ett otäckt minne blott :)

Publicerat
  • Författare

Förslag på hur man brukar våld för att få ur dem?

Publicerat
  • Författare

Löst sig :)

Publicerat
  • Författare

Tack vänliga ni!

Publicerat

Förslag på hur man brukar våld för att få ur dem?

Ganska enkelt.....

Jag brukar, mest för att vara på säkra sidan, ta och lossa lite på stockbulten innan jag trycker ut ett sidolås mest för att det ser så fult ut när småflisor reser i låskanten. Det är som bekant ganska få sidolås som är "hand detachable" med falsad kant. 

Att ta ut låset är ganska enkelt:

Ta bort de främre korta skruvarna.

Lossa den långa skruven helt, sätt fast den ca ett till två varv.

Tryck ut motstående låsplatta genom att trycka in bulten med skaftet på skruvmejseln.

Tryck ut den kvarvande låsplattan genom hålet över avtryckarna mha skruvmejseln.

/T

Publicerat

Den här tråden fick mig att se en film om hur man plockar isär min AYA sidlås https://m.youtube.com/watch?v=PeZiRlJyhBcoch insåg att det inte är nått för mig.

Hur är det med kunskapen hos normala vapensmeder runt om i landet. Törs man lämna in sin käraste hos den lokala smeden för en genomgång/rengöring?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Man vill ju tro det... Min gamla smed. Numera bortgången hade jag fullt förtroende för. Har inte lämnat bort till någon efter det. Var tänkt att brnon skulle bli ett gemensamt lär dig själv projekt, nu blev det inte så...

Men kändes ändå rätt på något vis att i vartfall fixa kolven. Den modellen jag har är ju lätt skruvad vad det verkar.

Den är egentligen klar. Det ska komma upp en färdigbild i projekttråden nästa gång jag åker hem.

Publicerat
På 3/26/2016 at 12:26 4speri sa:

Den här tråden fick mig att se en film om hur man plockar isär min AYA sidlås https://m.youtube.com/watch?v=PeZiRlJyhBcoch insåg att det inte är nått för mig.

Hur är det med kunskapen hos normala vapensmeder runt om i landet. Törs man lämna in sin käraste hos den lokala smeden för en genomgång/rengöring?

Beror ju på hur mycket du vill ta isär. Det är inte rocket science men det kräver inslipade mejslar och starka nypor. På filmen du länkar till har man uppenbart lossat allt innan inspelningen eftersom allt verkar lossna på första försöket.

Personligen rekommenderar jag Englund eller Nyhuus i Klippan, de vet vad man pratar om.

/T