Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvaring

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har en fråga om förvaring.

Jag har jagat med min far sen liten. Han bor kvar på föräldrarhemmet och jag är folkbokförd på annan ort. Ca 35 mil från varandra.

Vi båda har jägarexamen men alla vapen (6 st) står på mig. För en tid sen skrevs alla över på mig.

Vapnen är förvarade i godkänt skåp och skåpet är placerat i föräldrahemmet där far bor kvar.

Enligt detta :

Rikspolisstyrelsens författnings-

samling

ISSN 0347–545X

Utgivare: chefsjuristen Lotta Gustavson

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd

om vapenlagstiftningen. RPSFS 2009:13

FAP 551-3

Och under rubriken "förvaring hos annan - förvaring hos förälder" så verkar min typ av förvaring vara ok.

Men nu undrar jag. Var måste nyckeln förvaras? Måste jag ha omedelbar uppsikt över nyckeln eller får den förvaras i föräldrahemmet?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Publicerat

Självklart får inte nyckeln vara där. Nyckeln är en personlig värdehandling och skall enligt juridiken hållas under sådan uppsikt att obehöriga inte kan komma åt den. Obehöriga menas alla som inte förvarar vapen lagligt i samma skåp, inte ens din fru får komma åt nyckeln om man vill följa lagen

Publicerat
  • Författare

Självklart får inte nyckeln vara där. Nyckeln är en personlig värdehandling och skall enligt juridiken hållas under sådan uppsikt att obehöriga inte kan komma åt den. Obehöriga menas alla som inte förvarar vapen lagligt i samma skåp, inte ens din fru får komma åt nyckeln om man vill följa lagen

Ok, Nu måste jag varje gång vi skriver en lånelicens åka ned 35 mil och öppna skåpet åt honom. Försöker hitta en alternativ lösning som är smidigare än idag.

Publicerat

Ok, Nu måste jag varje gång vi skriver en lånelicens åka ned 35 mil och öppna skåpet åt honom. Försöker hitta en alternativ lösning som är smidigare än idag.

Kanske skriva tillbaka ett vapen på honom?

Publicerat
  • Författare

Kanske skriva tillbaka ett vapen på honom?

Men då måste vi väl ha egna vapenskåp med egna nycklar? Gissar på att man inte får dela skåp?

Publicerat

Om jag inte missminner mig är väl egentligen tanken med förvaring i exempelvis föräldrahem tänkt som tillfälligt under studier eller liknande.

Att permanent förvara vapen på annan adress än den folkbokförda är mer tveksamt om det är tillåtet. Allrahelst eftersom du inte förvarar vapnen tillsammans med din far utan själv. Jag har flöt mig att detta godkänns endast om du själv bor på ett sådant sätt att godtagbar förvaring inte kan uppfyllas exv veckopendling, jobb på oljerigg osv...

Om alla vapnen dessutom är överförda till dig kan du inte utan vidare skriva låneintyg till far din. För egen utlåning måste han inneha licens för en kal 12:a annars måste det finnas tillstånd från polisen.

Skall ni dessutom föra tillbaka ett vapen till honom kommer detta räknas som första vapnet där kostnaden ligger på 600 om jag inte minns fel.

Publicerat

Men då måste vi väl ha egna vapenskåp med egna nycklar? Gissar på att man inte får dela skåp?

Polisen kan alltid godkänna avvikelser från lagen om de finner skälen rimliga. Ansök om gemensam förvaring och motivera väl- inte tex att din far inte vill köpa egna vapen för det håller aldrig. Sedan beror det oxå vad han har för behörigheter för kalibrar osv

Publicerat

Jag tror du får hoppas på att någon mer insatt läser tråden. Min tolkning, för vad den är värd, är att problemet ligger i om du har klart med att förvara vapnen hos din far. Är du helt säker på att allt är klart så det inte är någon info till polisen eller påskrift av dem som saknas? Kam bli jobbigt sånt där... Har du sedan rätt att förvara vapnet hos din far så borde du likt några av mina vänner kunna förvara vapnen i din fars skåp. Dvs han har nyckeln. Men nu är ju polismyndigheter lite som de är så ...

Publicerat

Du måste söka tillstånd hos polisen för förvaring hos annan, tillstånden är tidsbegränsade till max tre år och kan förlängas utan extra kostnad om ansökan kommer in i tid för at hinna beviljas innan tiden för gällande tillstånd går ut.

Annars är regeln att vapen SKA förvaras på din folkbokföringsadress.

Publicerat
  • Författare

Du måste söka tillstånd hos polisen för förvaring hos annan, tillstånden är tidsbegränsade till max tre år och kan förlängas utan extra kostnad om ansökan kommer in i tid för at hinna beviljas innan tiden för gällande tillstånd går ut.

Annars är regeln att vapen SKA förvaras på din folkbokföringsadress.

Ok tack,

Kommer nog ta ett beslut om att skriva över de han vill behålla och sälja resten.