Publicerat Mars 31, 201610 yr Funderar om det är befogat med inköp av en drilling? Har rovviltstövare hemma och snart grythund och sett att många verkar föredra drilling. Jagar främst räv, men har både mård, ibland lo och björn på markerna. Och visst, ibland sätter sig räven på håll och lyssnar in hunden men de gångerna är lätträknade. Vad säger ni som jagar rovvilt (främst räv) finns det ett behov av drilling till denna jakt eller är hagelbock/svs ett självklart och fullgott alternativ? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Mars 31, 201610 yr Detta är en populär post. Det finns ALLTID behov av en drilling om man har någon ledig licensplats i den trånga garderoben...
Publicerat Mars 31, 201610 yr Författare Det finns ALLTID behov av en drilling om man har någon ledig licensplats i den trånga garderoben...Jo så är det, och det är precis vad jag har. Inbillar mig att en merkel 32 std 12/5.6x52r är vad jag behöver! Behöver i stort sätt bara klass 2 till jakten jag bedriver här, finns stort utbud och bra priser. Och som rävpang inbillar jag mig att det passar med drilling. Ibland hinner stöbaren upp räven och det är inte så kul att ta några kliv bak och damma hagel vid en galen hund. Skulle klass 2 passa bättre. Men kikarsikte då, kommer främst att använda hagel. Vad satsar man på då? Aimpoint eller 1-4? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Mars 31, 201610 yr Drillingar står inte högt i pris just nu- speciellt inte klass 2 härikring, så det går säkert att göra en god affär. En rödpunkt eller ett lågförstorande sikte går bra vilket som- det är dina ögon som avgör vad som passar bäst. Vet du vad du ska kolla efter innan du köper en begagnat drilling?
Publicerat Mars 31, 201610 yr Drilling är nödvändigt både för rovdjursjägare som oss och för alla andra, har märkt att den är oumbärlig sen jag köpte min. Min kikare är en 1,5-6x36 och jag hade inte velat byta. Kan däremot tänka mig att andra hade föredragit en 1-4. Aimpoint är inte min grej. Jag kan för all del skjuta med dem men ser ingen fördel mot lågförstorande kikare. Däremot en rejäl nackdel om det blir lite håll.
Publicerat April 1, 201610 yr Författare Drillingar står inte högt i pris just nu- speciellt inte klass 2 härikring, så det går säkert att göra en god affär. En rödpunkt eller ett lågförstorande sikte går bra vilket som- det är dina ögon som avgör vad som passar bäst. Vet du vad du ska kolla efter innan du köper en begagnat drilling? Har ingen aning vad gäller drilling, vad ska jag tänka på annat än sprickor i kolvmaterial och eventuellt att den har skena eller något för fäste av kikarsikte, hört att det är dyrt att montera dit. Och kanske inte riktigt värt på en klass 2:a för 10k.Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat April 1, 201610 yr Författare Drilling är nödvändigt både för rovdjursjägare som oss och för alla andra, har märkt att den är oumbärlig sen jag köpte min. Min kikare är en 1,5-6x36 och jag hade inte velat byta. Kan däremot tänka mig att andra hade föredragit en 1-4. Aimpoint är inte min grej. Jag kan för all del skjuta med dem men ser ingen fördel mot lågförstorande kikare. Däremot en rejäl nackdel om det blir lite håll. Tror det får bli en 1-4 som fungerar hyfsat för hagelskytte, är väl trots allt det man använder mest vid gryt och på drev. Då är det avgjort, får bli en drilling. Men vad säger du om Merkels 32 std? Ser att dom har många i 12/5.6x52r på torsbo för kring 10k. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat April 1, 201610 yr Tror det får bli en 1-4 som fungerar hyfsat för hagelskytte, är väl trots allt det man använder mest vid gryt och på drev. Då är det avgjort, får bli en drilling. Men vad säger du om Merkels 32 std? Ser att dom har många i 12/5.6x52r på torsbo för kring 10k. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Vid gryt och täta pass står jag utan kikare så optik är en icke fråga i de lägena. När det gäller gamla kommunistdrillingar är det testa som gäller, den kan vara hopsatt av en rysk ak47-smed lika väl som en gammal mästare från Krieghoff. För min del är jag inte så mycket för kaliber 12 i drillingar, de blir oftast rätt spettiga. Smaken är som baken där. Jag har bara gott att säga om 5,6x52r dock, men jag hade inte gett 10k för en standard klass 2 drilling idag.
Publicerat April 1, 201610 yr Undrar om du är intresserad av en Ludwig Borovnik, Ferlach drilling klass 2... Den är inte otymplig alls............
Publicerat April 2, 201610 yr Köp exabits drilling. 2 sikten va de förut till den iaf. Ett vak och ett drevsikte. Skjuter bra och för o va en 12a så är den ganska behändig trots allt. Mkt mer för pengarna är svårt o få
Publicerat April 3, 201610 yr Jag har jagat i hela mitt liv och känner faktiskt ingen som har en drilling ens, vad jag vet. Har aldrig sett någon på skjutbanan heller. Men den fyller kanske någon funktion för någon i någon sorts jaktform. I mina ögon är det ett väldigt onödigt vapen.
Publicerat April 3, 201610 yr Detta är en populär post. Du låter som en som tycker vapengarderoben är onödigt stor.... Glädjedödare.....
Publicerat April 3, 201610 yr Nej tvärtom, jag har 2 st 6,5, 2 12:or och 2 .22:or för jakt. Skulle behöva ett par till. . Men en drilling ser jag inga jaktliga verksamheter där jag kan ha glädje av en sådan. Nej vi har inga rådjur eller grävlingar här, det kanske är där man använder dem. Jag vet faktiskt inte var den används? Jag har inte vare sig sett eller hört talas om någon i mina jaktkretsar som använder en i någon sorts jakt. Att ha för att man KAN ha är inte min grej. Fyller den ingen funktion så behövs den inte i min garderob. Därmed inte sagt att andra inte behöver en, men jag tänkte som motpol till alla andra i tråden berätta om min syn på drillingar. Alla är inte lika som tur är
Publicerat April 3, 201610 yr Jag har jagat i hela mitt liv och känner faktiskt ingen som har en drilling ens, vad jag vet. Har aldrig sett någon på skjutbanan heller. Men den fyller kanske någon funktion för någon i någon sorts jaktform. I mina ögon är det ett väldigt onödigt vapen. I Uppland på det rådjurstäta 80- och 90-talet var det extremt populärt med köttorgel. Var- och varannan hade en...dock aldrig jag...ffa för jag var ung och fattig student då Men bl.a farsan hade en fin Sauer som jag suktade över. Oj oj vad han sköt rådjur med den för våra taxar och drevrar
Publicerat April 3, 201610 yr Detta är en populär post. En drillning är en verklig jägares verktyg, bara för att man inte förstår det betyder inte att det är ett meningslöst vapen. Jag har ägt två och jagat med dem, skjutit med fler än så och jag gillar dem verkligen. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 3, 201610 yr Detta är en populär post. Vapen är lite som samhällets invånare i stort, det finns ytliga och det finns folk/vapen med djup. Tänker inte exemplifiera varken ytliga vapen eller människor men att spendera tiden i skogen med en välbalanserad drilling bidrar för mig till den totala jaktupplevelsen. Att slå över på kula och se siktbladet krypa upp, spänna snälltrycket.....på ett 65 år gammalt vapen fullt av patina och lyckade jaktliga avslut. Har skjutit allt från älg till morkulla med min drilling, är väl utöver det rent tekniska vapnets särprägel.