Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad väljer man för profil på en 9,3x62?

Featured Replies

Publicerat

Min Winchester skall nu få en ny pipa i kaliber 9,3x62. Har läst mig till att Luthar-Walther i de grövre kalibrarna fortfarande är ok. Har en vapensmed som beställer den åt mig. Stock och kikarsikte kommer att vara ganska lätta. Jag kommer inte att gå jättemycket (är dock jäkligt stark) med bössan utan har hellre något som är ok att skjuta med. Frågan är då hur lång pipa man borde välja och vilken profil?

Någon som har en åsikt?

Publicerat

Jag trivs med ganska framtunga vapen så jag hade nog valt en 60 cm pipa eller lite längre med 18 mm i mynningen. Om kolven varit tyngre ännu grövre pipprofil.

Publicerat

Alla skjuter bättre med lite tyngd och längd i pipan, åtminstone efter lite träning. Rekyl och pipuppslag blir också mindre, även om teknik och kolv kanske spelar större roll.

Jag trivs också bäst med pipor som inte smalnar av så mycket utan är ganska jämngrova. 61cm och 18mm låter som en bra kompromiss om man vill ha lite piplängd för svingbarheten. Då får man också rätt hygglig hastighet och ballistik för en 9,3:a, om man behöver skjuta på lite längre håll.

Men kalibern i sig trivs ju också korta pipor, så är smidigheten viktig hade jag satsat på 51cm och 22-25cm jämntjock pipa.

Publicerat

22-25cm jämntjock pipa.

Låter rätt mastigt tycker jag [emoji6]

Annars sekunderar jag Pongus förslag

Publicerat

Vuxit upp med 1900 sporter och 3-12x56, så man har kanske konstiga referensramar för vad som utgör ett smidigt vapen, men ska man inte leka bergsget är det bra med lite vikt i pipan.

Publicerat

Vuxit upp med 1900 sporter och 3-12x56, så man har kanske konstiga referensramar för vad som utgör ett smidigt vapen, men ska man inte leka bergsget är det bra med lite vikt i pipan.

Du pratar med en viktfrälst människa som älskar sin M65 Continental (min hundförarbössa [emoji74]) och har lastat på extra vikt på min Sako 75 för att matcha. Men ingenjör som man är måste man ju hugga när fel måttenheter används 22-25mm låter lite mer görbart än 22-25 cm [emoji6]

Publicerat

Ah, sorry! [emoji1]

Såg det inte ens när du citerade! [emoji849][emoji848][emoji6]

Publicerat

Här är en Remington 700 MÖP LTR med 25mm grov pipa (smidig liten sak):

5723f21be35b1c11aa97567594a0b21d.jpg

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hittat tre pipor som har en profil som i mynningen ligger på 21-22 mm. Det skulle passa att jänga till 18 mm som min ljuddämpare är. Men Lothar Walther gör bara pipor 20, 26 och 28 tum. Har inte hittat någon stans att man kapar efter önskemål. Är jag bara löjlig om jag vill ha något mellan 20 och 26? Hur mycket gör det i hastighet och ballistik mellan 20, 23 och 26 tum? 50,8 (20 tum) låter ju annars som ganska smidigt och det funkar väl i en 9,3x62? "Specialstål" eller rostfritt stål? Eller....? F...n vilken velskalle man är!

Publicerat

Smeden fixar det där åt dig. 

Vilken ska du använda 

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte köpa en färdig pipa på deras customsida. En Light Sporter Varmint 26" eller en Savage 110-112 Varmint 20".  Färdiga profiler med patronläge och jängad för dämpare. Även jängade för att passa min winchester 70. Verkar som de kostar 4800 kr enligt prislistan de skickade mig. "Min" smed, Peter i Umeå, sätter den på plats och passar in den. Han har gjort mina andra två bössor och de har blivit otroligt bra.