Publicerat April 6, 201610 yr Det tänkta nya bössköpet blev lagt på is ett tag tack vare en växande mage så nån jakt lär det ju inte bli på ett tag men å andra sidan kan man fundera mera och så hinner man spara ihop mer pengar eller slösa bort på nåt annat. Så jag hade bestämt mig för en t3a med ett vx6 1-6 och stalon w110. T3 valdes för att få en så lätt bössa som möjligt men nu har jag börja snegla på en blaser r8 istället (fyller ju jämnt om ett tag så det hade vart perfekt i present) Ingen som har en r8 med dämpare och kikarsikte och vet vikten på den? Enligt blaser väger råttan 3,3 med 57 cm pipa men då dämpare ska på blir det ju kortare pipa och då försvinner ju lite vikt Varför just en r8? Jo för att jag provade en sån med dämpare och den kändes perfekt dessutom sköt jag fruktansvärt bra med den bättre än med min egen bössa Har sökt lite överallt på forumen men inte hittat nåt om vikt på r8 med dämpare
Publicerat April 6, 201610 yr Är väl bara att räkna, du tappar inte fruktansvärt mycket på att kapa pipan, tycker inte att du ska stirra dig blind på vikten heller, utan balansen är egentligen viktigare. Sen beror det ju på vilken dämpare du ska ha, varierar ju en hel del där.
Publicerat April 6, 201610 yr Författare Är väl bara att räkna, du tappar inte fruktansvärt mycket på att kapa pipan, tycker inte att du ska stirra dig blind på vikten heller, utan balansen är egentligen viktigare. Sen beror det ju på vilken dämpare du ska ha, varierar ju en hel del där. Jo jag har räknat men jag hamnar på 3,9 ungefär beroende på sikte och dämpare det borde ju finnas nån som har nån som kan ge en verklig vikt. Oavsett hur bra balansen än är så är ändå en bössa på närmare 4 kilo för mycket för mig. Den jag har idag väger 3,6 och det är tillräckligt att konka runt på en hel dag för mig
Publicerat April 6, 201610 yr Författare Eller om det finns nån bra dämpare under 3 hekto som funkar till kalibrar över 308win
Publicerat April 6, 201610 yr Grattis får man säga, häftigt men växande mage, jag anser att du skall ha det du skjuter bäst med. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 6, 201610 yr Om du kan hålla dig under 4 kg med sikte och dämpare så får du nog vara nöjd. Att jaga hekton blir bara en nackdel - bössan blir skön att bära, men inte att använda... Bara en sådan sak som att välja rätt vapenrem kan trolla bort mycket vikt. En Leupold VX-6 är relativt lätt och kommer att passa bra på R8:an, förutsatt att du kan få montaget tillräckligt lågt. Grattis till det blivande tillskottet.
Publicerat April 6, 201610 yr Författare Om du kan hålla dig under 4 kg med sikte och dämpare så får du nog vara nöjd. Att jaga hekton blir bara en nackdel - bössan blir skön att bära, men inte att använda... Bara en sådan sak som att välja rätt vapenrem kan trolla bort mycket vikt. En Leupold VX-6 är relativt lätt och kommer att passa bra på R8:an, förutsatt att du kan få montaget tillräckligt lågt. Grattis till det blivande tillskottet. Då blir det nog att skippa dämparen jag skjuter tillräckligt bra med min gamla provsköt oxå T3an och det var inte fullt lika bra som r8an men med lite träning funkar det säkert. Och eftersom jag går mest då jag jagar och antalet jaktskott är betydligt mindre än antalet timmar på axeln så prioriterar jag vikt istället och oxå för att skona axlarna och nacken. Får väl hoppas att blaser kommer med en lightvariant snart
Publicerat April 6, 201610 yr Får väl hoppas att blaser kommer med en lightvariant snart Tjaa, om inte Blaser så Christensen. Råttan väger 2,6, r93an 2,4 kg. http://www.christensen-europe.com/carbon-custom/
Publicerat April 6, 201610 yr Författare Tjaa, om inte Blaser så Christensen. Råttan väger 2,6, r93an 2,4 kg. http://www.christensen-europe.com/carbon-custom/ Säkert billigare än en vanlig blaser
Publicerat April 6, 201610 yr Inte påstått att det var billigt pga att pris inte var nämnt i din kravspec, men vikt var det. Kolfiber är inte billigt, men eventuellt prisvärt om man vill kapa vikt. Om du vill komma "billigt" undan är inte en stock av formsprutad plast vägen framåt, de stockarna som sitter på en professional kostar i runda slängar 60€ att producera, en t3 stock hälften, kan man inte tro i konsumentledet.
Publicerat April 7, 201610 yr Författare Inte påstått att det var billigt pga att pris inte var nämnt i din kravspec, men vikt var det. Kolfiber är inte billigt, men eventuellt prisvärt om man vill kapa vikt. Om du vill komma "billigt" undan är inte en stock av formsprutad plast vägen framåt, de stockarna som sitter på en professional kostar i runda slängar 60€ att producera, en t3 stock hälften, kan man inte tro i konsumentledet. Nä jag skulle ha lagt till att det ska vara inom rimliga gränser för vad en vanlig dödlig människa har råd med. Sen äre lite svårt att motivera för sambon varför jag behöver en bössa för 40 papp när det finns betydligt billigare alternativ
Publicerat April 7, 201610 yr Min A-tec CTM-4 dämpare väger 280g om jag inte minns fel, nu har den några år på nacken så det finns säkert de som är mindre och dämpar bättre. Upplever att den tar ner rekylen i min 30.06 till mindre än min tunga (knappt 5 kg) 6,5:a.
Publicerat April 7, 201610 yr Ska du ha en lätt bössa så ska du inte ha R8. Deras Lady och Nordic är kortare i kolven men lätta vill jag nog inte påstå? Som skrivitS bär systemet är viktigt och vilken jakt man bedriver. S
Publicerat April 7, 201610 yr Författare Ska du ha en lätt bössa så ska du inte ha R8. Deras Lady och Nordic är kortare i kolven men lätta vill jag nog inte påstå? Som skrivitS bär systemet är viktigt och vilken jakt man bedriver. S Jo det får nog bli en t3 med en lättare dämpare har börjat snegla på en hausken istället dom är ju mycket lättare än stalon men det hade varit kul med en blaser då jag gilla uppspänningstangenten men å andra sidan vette fn om det är värt 15 papp extra