Publicerat April 7, 201610 yr H&K har vunnit CSASS med en G28. De har angett till myndigheter i USA att den bygger på deras civila gevär MR308. Var det inte någon som sa att MR var militär? Tyvärr får jag inte titta på H&K's originalhandlingar men jag har ändå fått uppgiften från trovärdig källa...
Publicerat April 7, 201610 yr Vunnit vad? Att MR betyder vilket och vad mer, hur är H&K relaterat till Benelli? Henrik jag förstår väldigt lite av vad du så summariskt anger. /Christian
Publicerat April 7, 201610 yr Vunnit vad? Att MR betyder vilket och vad mer, hur är H&K relaterat till Benelli? Henrik jag förstår väldigt lite av vad du så summariskt anger. /Christian http://www.thefirearmblog.com/blog/2016/04/01/breaking-hk-wins-csass-competition-g28e/
Publicerat April 7, 201610 yr Aha, jo men ser du, det finns civila 417/416 gevär och militära, de tillverkas på olika fabriker, iom att H&K ville ha ett Tysk BKA, Bundeskriminalamt godkännande av pangarna så har man ordnat det så, det samma gäller att hålla isär de olika Lowers som följer med pangarna, de civila kan enbart skjuta halvauto och inte ändras om till helauto, utan att man förstör trycket helt, osv. Vad Henrik i övrigt fnular över är fortfarande dolt i dunkel för mig. /Christian
Publicerat April 7, 201610 yr Författare Är visst lite miljöskadad då jag glömde förklara vad CSASS är... Tack Holz. Niklas. Jag tyckte det eventuellt kan vara av intresse vilken som bygger på den andra och att H^K anger att det är en civil pang som är grunden. Detta då en civil pang som bygger på en militär kan vara svårare att få licens på... Eller är jag ute och cyklar där?
Publicerat April 21, 201610 yr Liten trådlyft. I ämnet då (tror jag, hehehe, även om jag också är lite oklar på trådstarten ): en artikel från i februari i år. Helt makalös tankevurpa. Mekanismen är beprövad. Alltså får den inte användas. Bra där. Ska vi ta och se hur många andra "mekanismer" i världen används med framgång i flera olika områden ... och sedan förbjuda samtliga av desamma ... gärna med hänvisning till en mening på en hemsida ... JA! bra idé. ..... *drypande ironi* ..... http://svenskjakt.se/jakt-prylar/vapen-skytte/delade-meningar-om-halvautomat/
Publicerat April 21, 201610 yr Jo, men det är ju samantiskt - gasomladdning refereras ofta till som "militär omladdningsteknik" eftersom den är den effektivaste konstruktionen för de behoven - för det mesta, det finns gott om undantag. MEN nu gäller frågan MEKANISMEN inte FUNKTIONSPRINCIPEN. Om man nu inte avser stänga skåpet helt. Om man nu ska diskutera vapenteknik så för jösse namn - SKAFFA ER KOMPETENSEN! /T
Publicerat April 21, 201610 yr Jo, men det är ju samantiskt - gasomladdning refereras ofta till som "militär omladdningsteknik" eftersom den är den effektivaste konstruktionen för de behoven - för det mesta, det finns gott om undantag. MEN nu gäller frågan MEKANISMEN inte FUNKTIONSPRINCIPEN. Om man nu inte avser stänga skåpet helt. Om man nu ska diskutera vapenteknik så för jösse namn - SKAFFA ER KOMPETENSEN! /T Notera att min mening var inte att ge mig in på en diskussion om teknik eller mekanik eller annat detalj kring vapnet. Utan jag ville påpeka att jag - obs, jag - tycker att nvv's logik felar, kort och gott. ps och OT - visst är det du som står bakom boken En liten bok om Hagelvapnet, förresten? Man får tacka för en förträfflig kunskapskälla. Den är nyinförskaffad hemma hos mig.
Publicerat April 21, 201610 yr Notera att min mening var inte att ge mig in på en diskussion om teknik eller mekanik eller annat detalj kring vapnet. Utan jag ville påpeka att jag - obs, jag - tycker att nvv's logik felar, kort och gott. . Det gjorde jag - men innan ni drar åstad och har åsikter till NVV - SKAFFA ER KOMPETENSEN! Annars är risken överhängande att det blir självmål. ps och OT - visst är det du som står bakom boken En liten bok om Hagelvapnet, förresten? Man får tacka för en förträfflig kunskapskälla. Den är nyinförskaffad hemma hos mig. Ja, jo - det kan liksom knappast neka till...... /T
Publicerat April 21, 201610 yr Jag uppfattade emfasen första gången du skrev, jag lovar. Jag hör även vad du menar, pmt.
Publicerat April 21, 201610 yr .... Jag hör även vad du menar, pmt. Det hoppas jag, för jag kan omöjligen vara tydligare. grejen är att vid minsta lilla tveksamhet eller misstag så flyttar PM fram sina positioner på vår bekostnad. Så vi ska verkligen protestera och sätta oss till motvärn. Men självmålen får vi inte göra. /T