Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Premiären med nybössan.

Featured Replies

Publicerat

Åkte till skjutbanan med min nyinköpta T3 Varmint i kaliber 270 Win. Kikaren är en Leupold VX-L 4.5-14X50 med optilock montage.

Jag har tänkt använda bössan till toppjakt och rådjur/rävvak. Jag handladdar inte själv så jag har varit lite orolig att jag kanske blir tvungen att testa några sorter innan jag hittar något fabrikat som bössan gillar men så var inte fallet ;)

Köpte en ask med Normas fabriksladdade jaktmatch och bössan skjöt underbart :D

På 100 meter sköt jag tre skott som jag sedan täckte med en 17X17 mm klisterlapp.

Direkt efter så skjöt jag tre skott till på 200 meter som jag precis kunde täcka med två klisterlappar alltså 34 mm!

Är förjävla nöjd med studsarn!

Lägger in några bilder från dagen!

post-549-1164554228_thumb.jpg

post-29-1164554228_thumb.jpg

Publicerat

Inte illa alls, 34 mm på 200 meter är respekt. Grattis till ett lyckat köp. Såg att du hade den nya shapen på Leupold gluggen också.

MVH

Publicerat
  • Författare
Såg att du hade den nya shapen på Leupold gluggen också.

Jo kikaren är riktigt klar och fin, har inte hunnit testa den vid skymmning dock.

Synd bara att Optilocks "Extra low" inte riktigt ger ett sånt lågt montage som det skulle kunnat bli.

Publicerat

Snyggt skjutet, du glömde väl inte att bräjka in den!?

Publicerat
  • Författare
Snyggt skjutet, du glömde väl inte att bräjka in den!?

Ojsan!  :o

Nä bössan är inte fabriksny, den har gått 100 skott innan jag fick den :)

Men jäklar vilken "out of the box" precision T3:orna har!

Publicerat

med den träffbilden kan du inte skylla på bössan...

hade du svag vind från vänster?  i min värld.. om man ska lite sidfel på träffarna på hundra meter så ska det va aningen åt vänster, ty högerotationen gör nån eller några cm på 2oo meter som man oftast skyller på vinden.

högerrotationen brukar göra sig påmind på längre hål men ska man vara petnoga så ska man...:-)

Publicerat

Grattis till ett lyckat köp, 270w är en mycket trevlig kaliber och i kombination med tikka t3 antagligen ännu trevligare  ;D

Normas oryx samskjuter fint med norma jaktmatch i min cg 3000.

Kan man få en heltäckande bild på T3'an från banan?

Mvh

Publicerat
  • Författare

hade du svag vind från vänster?  i min värld.. om man ska lite sidfel på träffarna på hundra meter så ska det va aningen åt vänster, ty högerotationen gör nån eller några cm på 2oo meter som man oftast skyller på vinden.

högerrotationen brukar göra sig påmind på längre hål men ska man vara petnoga så ska man...:-)

Jepp blåste någon sekundmeter från vänter.

Förstår inte riktigt vad du menar med högerrotation? Kan du förklara lite tydligare?

Publicerat
  • Författare
Grattis till ett lyckat köp, 270w är en mycket trevlig kaliber och i kombination med tikka t3 antagligen ännu trevligare  ;D

Normas oryx samskjuter fint med norma jaktmatch i min cg 3000.

Kan man få en heltäckande bild på T3'an från banan?

Mvh

Jag har tyvärr ingen bild från banan, men jag kan ta en bild ikväll om jag hinner!

Publicerat

pipans räfflor går i högervarv...en kula snurrar ca 3000 varv i sekunden beroende på räffelstigning...tänk dig en pingisboll med skruv..:-)

för vanlig jakt har detta knappast betydelse men det kan va kul o känna till.

i cal 308 win vrider sig kulan tex 12 cm på 500 m med en laddning på 9.7 g och 850 ms v0 ca 370 b.c

ökas avståndet till 1000 meter så är vi ca 1.5 m på sidan av målet beroende på att kulan har hängt i luftan längre tid sista 500 m.

högerrotationen avtar inte med farten utan är praktiskt taget konstant tills kulan går i marken.

titta på en bondad kula som svampat fint... den har ett inskruvat mönster i blyet när den har träffat tex älgen.

nu är vi inne på helt onödigt kunnande iof...:-)

Publicerat
  • Författare

pininhakan: Det hade jag faktiskt igen aning om, alltid lär man sig nått nytt :)

Publicerat
  • Författare

Åkte på banan idag också, sköt två treskotts serier sen började det bli mörkt.

Den ena från 200 m, mätte 23 mm! Sköt med Norma Jaktmatch idag också. Bild kommer!

Jonti: En helhets bild på kanonen kommer också ikväll!.

Publicerat

Verkar vara en bra bössa du hittat!! ;D

Publicerat
Åkte på banan idag också, sköt två treskotts serier sen började det bli mörkt.

Den ena från 200 m, mätte 23 mm! Sköt med Norma Jaktmatch idag också. Bild kommer!

Jonti: En helhets bild på kanonen kommer också ikväll!.

Jaja tur kan väl alla ha, skrytmåns :P ;D ;D Närå, grattis till en fin bössa! ;D :D:o
Publicerat
  • Författare
skrytmåns :P ;D ;D Närå, grattis till en fin bössa! ;D :D:o

Jag kan bara inte låta bli :P

Jonti: Här kommer en bild!

Bild 1: Kanonen

Bild 2: 200 m, 23 mm

post-549-1164746412_thumb.jpg

Publicerat

Tack för besöket i går, Hedda har då sovit likt död sedan  ni åkte, fick bära ut henne för kvälls pinken, hon hade jätte skoj med Jack :D...men ni msåte komma om igen! vi glömde ju att ta bilder på de två busarna!! :- så slarvigt.

Bössan andas kvalité, skön att hålla i, kikaren ligger fint och kändes bra till bössan, med den tunga pipan något framtung, men stabil, säkert en dröm att skjuta med, får väl tigga till mig en par tre smällar vad det lider ;)

Se nu till att köpa verktyg så ska vi hitta några laddningar till bössan, kanske vi kan få den att skjuta riktigt bra ;)

Publicerat
Ojsan!  :o

Nä bössan är inte fabriksny, den har gått 100 skott innan jag fick den :)

Men jäklar vilken "out of the box" precision T3:orna har!

Har samma erfarenheter av min T3 varmint, men med svart pipa och kaliber 300Win Mag.

Man kan inte klaga på precisionen ;D

Har du ljuddämpare till din med tanke på gängan på pipan ???

Publicerat

Sådär ska det se ut! Det ser ut som om bössan hamnat i rätta händer som kan handskas med den också  ;)

Din tråd bidrog till att jag och T.S var hos en av handlarna i stan och skulle kolla bössor, tyvärr hade dem bara light modellen i 270w  :(

Mvh

Publicerat
  • Författare
Tack för besöket i går, Hedda har då sovit likt död sedan  ni åkte, fick bära ut henne för kvälls pinken, hon hade jätte skoj med Jack :D...men ni msåte komma om igen! vi glömde ju att ta bilder på de två busarna!! :- så slarvigt.

Bössan andas kvalité, skön att hålla i, kikaren ligger fint och kändes bra till bössan, med den tunga pipan något framtung, men stabil, säkert en dröm att skjuta med, får väl tigga till mig en par tre smällar vad det lider ;)

Se nu till att köpa verktyg så ska vi hitta några laddningar till bössan, kanske vi kan få den att skjuta riktigt bra ;)

Jo det var riktigt trevligt! Hedda var ju en riktig tuffing som satte jack på plats ;)

Nu ska jag bara skrapa fram lite pengar till verktyg och krut så kan vi sätta igång, ska till "ikea på lördag med Lisa" (Läs: Dyrt!)

Har du ljuddämpare till din med tanke på gängan på pipan ???

Pipan är gängad, men jag vet vad för kul jag ska gänga på :) Möjligtvis någon nätt ljuddämpare.

Sådär ska det se ut! Det ser ut som om bössan hamnat i rätta händer som kan handskas med den också  ;)

Din tråd bidrog till att jag och T.S var hos en av handlarna i stan och skulle kolla bössor, tyvärr hade dem bara light modellen i 270w  :(

Jag tror T3 är ett säkert kort om du söker precision vs. pengar, är du i svängarna kring boden så är du välkommen att provskjuta nått skott om du är osäker om T3an är nått för dig!

Publicerat

Mvh

Light modellen skjuter nästan lika bra inom en femkrona på 100m kanske ännu bättre med en skytt som kan skjuta ;D

Och hittar man en laddning som funkar så kan den nog gå hål i hål den också.

• 2 weeks later...
Publicerat

Så pratar en sann prickskytt!!  :D

K4 möjligtvis??

Publicerat

Ja jäklar Simon, det verkar vara en riktigt bra bössa du hittat.

Publicerat
Light modellen skjuter nästan lika bra inom en femkrona på 100m kanske ännu bättre med en skytt som kan skjuta ;D

Och hittar man en laddning som funkar så kan den nog gå hål i hål den också.

Min Finnlight skjuter treklöver på 100 meter med Norma jaktmatch och med hemmapulade Alaska om jag bara håller i skaftet som folk  ;D

Så... kort och tunn pipa är inte alltid lika med snusdosa+  på 100 meter.

Just ja, kaliber .308w

Publicerat

Ijahman: 

nää...kj...:-)  tillhör en dom få med turen som ska göra om lumpen "typ" nu vid 26 års ålder  så kommer nog få bränna några bullor framöver-:-)

jag va på mission med k4 prickbullare  o dom går inte av för hackor-  är du sån måntro?

Publicerat
Ijahman: 

nää...kj...:-)  tillhör en dom få med turen som ska göra om lumpen "typ" nu vid 26 års ålder  så kommer nog få bränna några bullor framöver-:-)

jag va på mission med k4 prickbullare  o dom går inte av för hackor-  är du sån måntro?

Japp, det må du tro.  ;D

Ja, jag låg som prickskytt på K4 muck 2000. Det är en klockren utbildning!