Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är fel?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,ny medlem och detta är mitt första inlägg här.

Laddade idag en min laddning till 9,3x62 med oryx 18,5g.

Använde vithavouri N540 och i tabellen anges 47,1gr som minsta laddning.

Hällde i 47,5gr och tog c.o.l enl norma 80,0 tändhatt winchester standard.

Hylsorna är norma engångsskjutna i en benelli Argo helkalibrerade.

Vapnet är en Merkel Kr1 tracking som jag sköt fabriksladdade Sako hammerhead 18,5 g med imorse utan problem.

Dom handladdade gav nära dubbla rekylen och smällde som f-n!

Hylshalsarna sotade och tändhattarna kröp ut en aning. 2 patroner klickade oxå.

Har kollat vågen och den är okay,har inte heller tagit fel krutsort.

Kan felet vara för hård kalibrering så headspacet är för stort?

Publicerat

Välkommen!

Fan det där lät läskigt på riktigt! Jag har ingen input, hoppas någon mer kunnig hugger här!

Mvh!

Publicerat

I och med den sotade halsen skulle jag säga att det är för lite krut. Jämför med data från Norma.

Nu laddar jag inte just 9,3x62 eller använder finnkrut, jag skulle inte gå med min.laddning för jaktkulor heller utan börja laddstegen från mitten av spannet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Hoppas också att nån med mer vana av kalibern ger dig råd. För att ändå vara helt säker så, om jag vore du, så hade jag provat Normakrut å lagt mig i mitten på deras egna tabell. Jag hade även gjort rent pipan en gång extra innan nästa provskjutning...

Välkommen till forumet också :D

Publicerat

du ligger väldigt lågt i tryck enligt QL och jag kan tänka mig att du fick se

jag hadde lagt mig på mitten eller så, max fick jag det till 57 grain n540

ev att jag gått upp till en magnumtändhatt

Publicerat

Det man ibland invaggas att tro är det är "safe" med fisladdningar. Det är direkt farligt med låga laddningar och trögt krut. Nu följde ju TS laddata från tillverkaren men för en annan kula, i detta fall Mega om jag tolkar data rätt. Man bör kolla upp fler källor så att det inte blir tok... Rekyl minskas inte genom att fisladda tunga kulor, välj istället lättare kulor eller sätt på en dämpare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Jag har alltid tyckt att Vihtavuori har legat ganska lågt med sina startladdningar jämfört med t.ex Norma's min-laddningar för jämförbara krut. Nån mer som reagerat på detta?? 47 grains krut i en 9,3x62 hylsa ger ju rätt dålig fyllnad (ca 2/3?)...risk för sekundär detonation (ffa med trögtända progressiva krut)??

Publicerat

Scary shit...

1a0dc104306f5562ea1e614d95683937.jpg

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren!

Riktigt intressant med texten om afterburners,var nog det som hände i någon grad.

Hylsorna jag använde var skjutna i en Argo men inte av mej,fick dom av en som laddat men var missnöjd med precisionen och lyckades bättre med köpeskott.

Jag drog ur kulorna,oryx 18,5och laddade till ett annat vapen.

Hylsorna blev sen liggandes och nu när det skulle laddas till Kr1 som skjuts enbart med öppna riktmedel så tyckte jag dom kunde duga.

Sotning av skuldrorna visade två saker,att Kr1an har stort låsmått och att hylsorna var väldigt hårt kalibrerade,därav att tändhattarna åkte ut lite..

Tog nya tag och gjorde en anpassad kalibrering till Kr1,sotade skuldrorna på hylsor skjutna i Kr1an och kalibrerade tills sotet försvann.

Federal 215 magnumhatt och lite mer krut,48,0gr samt att jag backade c.o.l till 79,5 vilket ger en friflykt på 6mm.

Blev kalas bra! Mjuk och fin rekyl och inga konstigheter med hylsorna,ingen sotning eller utstickande hattar.

Japp,stämmer att datan är för Mega i samma vikt.

Det enda positiva med detta är att det var lärorikt om än jäkligt obehagligt!

Har laddat en hel del i olika kalibrar i mer än 20 år men detta var första gången någonsin jag laddat en min laddning,brukar ju vara åt andra hållet som man är beredd på lite spänning men detta visar att man aldrig ska slappna av på kontrollen av komponenterna..