Publicerat November 26, 200619 yr Missa inte Jakt och Fiske på TV4+ den 2/12-06 kl 21:00..... citat: Ola Svensson beger sig till en soptipp i Järna tillsammans med en av landets skickligaste kråkjägare, Jan-Erik "Minken" Johansson, för skyddsjakt på trut och kråka. Kråkan har en förträfflig syn och är oerhört observant så det gäller att man är försiktig och väl dold. Soptippsjakten erbjuder en annorlunda jaktmiljö. Den ger inga större naturupplevelser, men det är en viktig jakt som måste göras och den har sina tjusningar. /Fredde
Publicerat November 26, 200619 yr Känner Jan-Erik och jag kan säga att han är en av dom bästa hagel skyttar jag skådat.
Publicerat November 26, 200619 yr Haha...även jag känner Jan-Erik....och tippen kan jag innan och utan,inte för jag skjutit där ,men väl slängt sopor ;D
Publicerat December 2, 200619 yr Ok halvtid, reklambrejk.. Kass uv! Kråkorna flyger ju förbi ;D Smart anordning för att montera uven! Lite kass, såg Ola skjuta på gud vet vad.. Den sving han presterade var på tok för snabb för att vara mot en kråka.. Sen har de jagat för uven hela morgonen och när ljuset vart ok för att filma så fick de bryta jakten, ta ned uven, och därefter rigga den igen. Ser ingen annan anledning till att Ola ska ha pannlampa annars. Ska fan surra med producenten och ta med Ola ut i vår så får ni se hur uven ska funka 8) ;D Ok nu kör de igen.. Mvh!
Publicerat December 2, 200619 yr Whee tror en viss Ripjägare blir lite sugen nu ;D Detta var rätt välregiserat, inga skammade fåglar direkt och inget spring efter kutande trutar. En trut tjoade på väg ned men då sköt de snabbt ett skott till.. Undrar om de gör det även utan kamera? En snurra hade gjort underverk där förövrigt ;D Mvh!
Publicerat December 2, 200619 yr Fan vad det såg roligt ut, till våren/sommaren måste jag hälsa på mina vänner i Boden och få uppleva detta Eller hur Hallen och Beretta :-* :-*
Publicerat December 2, 200619 yr Det är kul även om Minkens kråkor såg lite trötta ut.. Det är ett helt annat ljud i skällan när man hänger upp en bra äkta uv! Mvh!
Publicerat December 2, 200619 yr Det är kul även om Minkens kråkor såg lite trötta ut.. Det är ett helt annat ljud i skällan när man hänger upp en bra äkta uv!Mvh! Du får väl visa mig nästa år då jag åker ner till Enköping, för det var ju helt svart med fågel vid Rimbo när jag passerade där ;D
Publicerat December 3, 200619 yr Författare Blev så j*vla inspirerad att jag tog en sväng till tippen imorse ;D ;D.....dessvärre så blev det inge pang pang för mig :'(, dom flög på tok för högt, letade även efter ett ställe att rigga uven på, men det är svårt, 99% är tallar där första grenen sitter på typ 6m höjd :- Jäkligt bra program, bra skildring av tippjakten, tycker jag iaf
Publicerat December 3, 200619 yr Detta var rätt välregiserat, inga skammade fåglar direkt och inget spring efter kutande trutar. En trut tjoade på väg ned men då sköt de snabbt ett skott till.. Det var väl inget våldsamt häftigt program direkt men visade i alla fall lite propaganda om hur jakten bör gå till samt att man pratade lite om varför jakten bedrevs. Alla som varit med vet ju att skyttet sällan eller aldrig är 100% men som jägare fick man nog känslan av att det klippts och klistrats en hel del innan det blev ett färdigt program. Jag hakade också upp mig på pannlampan som han hade på kepsen ;D. Ett utbildningsprogram helt enkelt där allt fungerade som det skulle, lagom många döda fåglar och ingen "massaker" på Tv. Hur tror ni att det skulle låta om man i svensk tv visade några av Take´m filmerna tex?En massa döda fåglar och liten eller ingen handling, inte säkert att det skulle vara helt populärt hemma hos svensson i stugorna. Skulle vara kul att själv få uppleva en riktig "tippenjakt" då min erfarenhet av jakt på dylika fåglar inskränker sig till sträckjakt och till viss del jakt på åtel. Dp trapper! När vi hade träffen i Piteå så sa ju du att du skulle fixa en gemensam jakt på tippen för alla intresserade i "Piteåområdet", vad blev det av den?
Publicerat December 3, 200619 yr Gemensan jakt på tippen går inte men väl där utanför, dock grusas saken lite av att vi bara får ha en gäst per jägare :-
Publicerat December 3, 200619 yr Författare letade även efter ett ställe att rigga uven på, men det är svårt, 99% är tallar där första grenen sitter på typ 6m höjd :- HAHA!!!....hittade en 10m stege hemma bakom bodan 8)...så nu j*vlar ;D 8)
Publicerat December 3, 200619 yr Du får väl visa mig nästa år då jag åker ner till Enköping, för det var ju helt svart med fågel vid Rimbo när jag passerade där ;D Ja men din j-la drule, du sa inte ett ljud då du smög förbi byn sist! Säg till i tid så styr jag upp det! Mvh!
Publicerat December 3, 200619 yr Finns hopp även för Telgetok när man ser att det finns aluminium stänger att skruva ihop så man når istället för att klättra i granar,för att presentera uven för krax krax...
Publicerat December 3, 200619 yr Visst såg det smidigt ut? Vart lite sugen, tänkte på det ett tag och visst, som ett komplemnet så kan det nog funka. Dock så är jag lite skeptisk mot att virka upp en uppstoppad berguv med aluminiumstång igenom grenar och elände.. Uven tar stryk ändå, känns som den skulle få lite för mycket stryk av den behandligen. Så länge man är ung i kroppen ( 8) ) så klättar en sann kråkjägre ;D ;D Mvh!