Publicerat April 10, 201610 yr Ja som ämnestråden säger så undrar jag om det finns en tabell eller liknande på vilka gängor som är vanligast på olika kalibrar. Har själv en Sako Quad där det är 1/2"-20 UNF som ju är en Europeisk 22-standard. Klass 1 pipor har man ju sett andra gängor på... Vad har ni för erfarenheter eller fakta kring dem?
Publicerat April 10, 201610 yr Finns inga standarder på detta, tråkigt, jobbigt men sant. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 10, 201610 yr Standard finns på så vis att dom flesta tillverkare rekommenderar att pipan är minst 1,5 mm grövre än gängans diameter. Sen får man också tänka på att ha tillräckligt med gods mellan loppets innerdiameter och vändspåret som man är tvungen att ha för att kunna svarva gängan. Om det blir för lite gods har man direkt en brottanvisning här- särskilt viktigt med frontmonterade dämpare.. Så var glad i stället att tillverkarna tillhandahåller så stort utbud på val av gänga... Däremot har 1 mm gängstigning blivet mera "standard" Den mest använda (och lättsålda) gängan som nästan har blivet "standard" på dom vanligaste kalibrar verkar vara M14X1 Även grövre gäng stigningar verkar försvinna mer och mer (tack och lov)
Publicerat April 10, 201610 yr Ser ju lite löjligt ut med M14x1 på en 25mm grov pipa dock, så M18x1 kanske har sin plats ändå.
Publicerat April 11, 201610 yr Min Tikka har M15x1 från fabrik, men Sauern har jag fått gängad med M18x1
Publicerat April 11, 201610 yr M14x1, M15x1 och M16x1 har jag haft på de dämpare som passerat min garderob.
Publicerat April 22, 201610 yr Författare Finns det adaptrar så att t.ex en dämpare kan användas till olika pipgängor?
Publicerat April 22, 201610 yr Nej, men du kan få en smed att tillverka en sådan, egentligen bör en rimligt utbildad finmekaniker tillverka adapters(rar) oklart ändelsen där, med beaktande av en del detaljer och förutsättningar. I USA finns det slika att köpa för en del dämpare, vi har inte kostnaderna för tillståndet förenat med dämpare som de har där 200 USD (tax stamp) + en del annat så här har det inte funnits motiv. Kom ihåg att ber du om att få en gänga med adapter till 1/2 tum UNF så kommer du alltid att få ett höjt ögonbryn, iom vad det oftast avser och omfattar, jo jag vet att man kan ha helt andra syften och anledningar men oavsett det kommer det att framstå på ett annat sätt. /Christian
Publicerat April 22, 201610 yr Dom flesta oljefilter har 3/4" UNF gänga på anslutningen... Dom dämpar jättebra på kaliber .22 LR På klass 1 kulgevär sprutar det diverse inkråm ut genom botten av oljefitret och lämnar ett stort gapande hål i botten- och filtret "sväller upp" rätt så bra.. Det har jag hört "någon" har gjort- rent hypotetisk.... Så gör inte om det... Tänkte det var en bra grej på skyttebio för att inte köra den dyra dämparen för varm.....
Publicerat April 22, 201610 yr Här är ett litet tips jag kom på med mina bössor: Mina pipor (har flera dämpare) och någon pipbytare.. Där har jag gängat "finkalibervapnen" upp till kaliber .30 med M14X1 och 8 mm och 9,3 mm har jag gängat M15X1. Då skjuter jag inte av misstag en 9,3 kula genom en 6,5 dämpare..
Publicerat Mars 6, 20179 yr väcker tråden lite då jag har planer att börja dämpa lite vapen och tänkt att köra samma gänga rakt över närmare bestämt m14x1 men frågan är hur "grov" kaliber kan man köra innan det blir för lite gods det tänkte en 9,3x62 ska eventuellt skaffa en kl 2 igen och där verkar m14x1 vara mest vanliga så slippa byta gängning om den är färdiggängad bara köpa ny front