Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behov av "röktorn"?

Featured Replies

Publicerat

Med röktorn menar jag en sådär grill/rök som bygger på höjden och ofta har ett vattenfat mitt i någonstans. Webers heter "Smokey Mountain". 

Såg att Ö&B säljer en billig variant för 500 pix... Skulle kunna vara värt för en test.

Frågan är egentligen: vad gör en sådan för mig som min Weber 57 cm klotgrill inte gör ur ett rök-perspektiv?

/Må

Publicerat

jag tror, inget men jag vet för lite om saken, jag vet att du kan röka i din weber på ett väldigt bra sätt och det räcker väl egentligen? 

För lika mycket som jag tror på Weber, tror jag lite på Ö&B:s produkter.

/CHristian

Publicerat

Har både vanlig Weber 57cm och en 48 cm Smokey Mountain. Stor skillnad på hur jag använder dem.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Har både vanlig Weber 57cm och en 48 cm Smokey Mountain. Stor skillnad på hur jag använder dem.

Utvidga ditt svar en aning? Bara så jag kan ladda upp med argument mot frun om nödvändigheten med en dylik.. ;-)

Publicerat
  • Författare

jag tror, inget men jag vet för lite om saken, jag vet att du kan röka i din weber på ett väldigt bra sätt och det räcker väl egentligen? 

För lika mycket som jag tror på Weber, tror jag lite på Ö&B:s produkter.

/CHristian

:biggrin:

Ingen superkvalla, men "konceptet" kanske duger för att testa..

Intressent att höra hur M.Mephisto använder röktornet..

Publicerat

Tja, låt gå för det då :),

det som angavs var nog i del ett uttryck för min dagsform, jag är rätt seg och grinig, men jag tror mer på att använda den kvalité man har snarare än att inte, nu kanske ett röktorn trots allt inte är någon direkt raketforskning med krav på prylarna osv. /Christian

Publicerat

Såklart :-) Politik på hemmaplan har jag guldmedalj i. Men i korta drag, så allt som ska lagas under längre tid och då på lite lägre temperatur, görs i smokern. Du får en mycket stabilare temperatur, behöver alltså passa den mer sällan. Kan både kall- och varmröka i den. Köttet blir mycket mörare och saftigare. Jag använder smokern mer än grillen. Min sambo bara riste på huvudet när denna rätt vad det var, stod på tomten. Tog inte många bbq rundor tills hon faktiskt tycker dem är bra. Ex kör jag köttet på smokern och gratäng eller liknande på grillen. När grillen ändå är igång, kan man grilla en kladdkaka eller något som efterrätt. Smokern klarar sig så länge att lägga på 2 till 4 kycklingar under tiden man äter, är enkelt. Då har man mat i några dagar till. Ett oerhört bra köp och en investering. Varför argumentera om en grill eller smoker? Rasar spisen hade det nog inhandlats en ny direkt? Detta är ju bara att flytta matlagningen utomhus. Hon slipper laga mat, du tycker det är kul. Win win säger jag.

Publicerat
  • Författare

Tänker att fördelen med ett torn är det är lättare att få till låg temperatur (under 100 grader) och röken flödar upp och förbi det som ska rökas. I webern kör jag med kolkorg till vänster och köttet (eller vad det nu är) till höger, och röken går ju till viss mån över och ut genom ventilen..

Publicerat
  • Författare

Såklart :-) Politik på hemmaplan har jag guldmedalj i. Men i korta drag, så allt som ska lagas under längre tid och då på lite lägre temperatur, görs i smokern. Du får en mycket stabilare temperatur, behöver alltså passa den mer sällan. Kan både kall- och varmröka i den. Köttet blir mycket mörare och saftigare. Jag använder smokern mer än grillen. Min sambo bara riste på huvudet när denna rätt vad det var, stod på tomten. Tog inte många bbq rundor tills hon faktiskt tycker dem är bra. Ex kör jag köttet på smokern och gratäng eller liknande på grillen. När grillen ändå är igång, kan man grilla en kladdkaka eller något som efterrätt. Smokern klarar sig så länge att lägga på 2 till 4 kycklingar under tiden man äter, är enkelt. Då har man mat i några dagar till. Ett oerhört bra köp och en investering. Varför argumentera om en grill eller smoker? Rasar spisen hade det nog inhandlats en ny direkt? Detta är ju bara att flytta matlagningen utomhus. Hon slipper laga mat, du tycker det är kul. Win win säger jag.

Peffa!

En fråga. Hur kallröker du i denna? 

Publicerat

Man tar 3-4 briketter som glöder och staplar dem som en liten pyramid. Lägger en klump trä ovanpå detta och justerar med spjällen. Ingen vattenbalja i då. Lite svårare att få jämn temperatur, men det går. Rökte ost på det sättet tex. Kanongott!

Publicerat

Är väl ungefär i dom banorna jag har tänkt också. I dagsläget nyttjar jag webern till allt, även kallrök. Men det är trixigt och kräver passning om man ska köra nåt riktigt länge i låg temperatur.

Publicerat
  • Författare

Hur svårt är det att hålla runt 80-90 grader? Är det att reglera med mängden briketter?

Kollat en del på tuben och de verkar vräka på med en hel säck mer eller mindre och hamnar på 120 grader, om jag räknat rätt..

/Må

Publicerat

Hur svårt är det att hålla runt 80-90 grader? Är det att reglera med mängden briketter?

Kollat en del på tuben och de verkar vräka på med en hel säck mer eller mindre och hamnar på 120 grader, om jag räknat rätt..

/Må

Prova detta..

Publicerat

Jag tar helt enkelt lite mindre briketter och reglerar med spjällen. Men en snake som på bilden är riktigt bra också.

Publicerat
  • Författare

Ähh, var och kikade lite närmare på röktornet på Ö&B och det kändes om den produkten har lite övrigt att önska..

Så jag beställde en sådan för att stilla min köphunger efter ytterligare rökförmåga...  :wink:

http://www.lindarn.se/weber-original-kallrokningsenhet-nyhet-2016

Nån som provat en dylik? Säkert helt onödig...

/Må

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag är sugen på en rök. Har tittat på Webers smokey mountain och Landmann 11090. Är det någon som har erfarenhet av Landmann? Vilken bör man välja? 

Publicerat

"Landman"... Svordom ;-)

Publicerat

Hoppar in och fyller i ovanstående kommentarer: Lägre temperatur, mer rökning.

Klotgrillar är svåra att få ner tempen i, vilket medför att det blir mer grillat än rökt. Kör själv med weber gasolgrill OCH Landman smoker (Sedan en vecka tillbaka) då jag inte kunde få ner tempen varken i gasolgrillen eller lillla weberklotet.. har inte testat röktorpederna utan kör med sideburner, Landmann. Funkar riktigt bra.

Kallrökning bör inte var några problem heller. Enda bekymret jag ser är temperaturkontroll på högre nivåer, där gas-grillarna är suveräna, och att kolgrillning/rökning kräver mer hantverk. Men siktar du på rökning så skulle jag tveklöst rekommendera någon av torpederna (då bekanta levererar superresultat med dem) eller sideburners, Landmann funkar riktigt bra. Sideburners liknar dessutom mer traditionella rökar som man byggt ett par genom åren. Ska testa kallrökning i den när jag fått in tekniken med BBQ och varmrökning.    Och om grannarna tillåter....    

:-)

Publicerat

BTW, efter kort tid användning av sideburner/smoker.. Håller lätt 100-120 grader konstant under flera timmar enligt inbyggda termometern utan att trixa en massa.  Gjorde en hel fläskkarré igår med 8 timmars tillagningstid, första 3 timmarna med rök till och från ( har inte koll på tillförsel av rökträ ännu) och sista 1.5-1 timme i foliepaket. Höjde tempen sista timmen med kol i stora baljan till 175 grader cirka. Blev som en blandning mellan Kassler, pulled pork och grillad karré. :)

I augusti blir det nog rådjursbog.. kallrökt kanske??   :-D

Publicerat

Går ju att i princip hålla det under det om man vill. Vill man mest kallröka, ska man såklart skaffa något annat.

Publicerat
  • Författare

Sen har weber lanserat en kallrökningsenhet, som ser ut att kräva mindre passing, har skaffat en sån men inte hunnit prova ännu..

http://www.grillbutiken.se/p9414/weber-original-kallrokningsenhet-nyhet

Har köpt en sådan och testat. Rökte ost under en natt och nu ligger de vaccade i kylen till helgen..

Den kräver fint torrt spån eller "dust". Annars slocknar det.

/Må