Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Konstig hudåkomma efter senaste grytbesöket.

Featured Replies

Publicerat

För några veckor sedan var jag ut & jagade med mina hundar, ingen räv hemma dock. Duschade båda hundarna efter jakten & passade samtidigt på att kolla igenom dem. Upptäckte då lite småsår på hakan på tiken & funderade på om de kanske funnits där sen veckan innan då hon gjorde grytprov, hon var nämligen lite väl närgången vid provet. Tänkte då att hon kanske skrapat upp dem i samband med dagens jakt.

Dagen efter, när jag ska kolla såren, så ser jag att hon fått en massa vätskande utslag längs hela framsidan av frambenen. Dessa spred sig sedan längs buken & framförallt på insidan av bakbenen.

Det blev en tripp till veterinären & där togs det blodprov för att se om det kunde vara rävskabb. Hos veterinären kunde vi också se att "småsåren" under hakan troligtvis var samma sorts utslag.

Efter ett par veckor kom svaret på skabbprovet & det visade negativt. Under den här tiden har det mesta av utslagen läkt ut, dock var det ett par utslag som utvecklats till varbölder. I övrigt har utslagen först varit som små röda & runda fläckar(lite utbuktande), därefter har de blivit som fjälliga & efter det skorpbildning & på en del ställen har huden sedan blivit mörk.

Nu sedan några dagar tillbaka har pälsen börjat rasa, främst på ryggen. Dessutom har det kommit ett fåtal nya utslag på sidan av magen upp mot ryggen. Små hårlösa runda fläckar i dagsläget.

Hanen hade också besvär ett tag men inte alls i samma omfattning. Han fick några fläckar under magen & på insidan av bakbenen, det är dock helt borta sedan en tid tillbaka. Däremot så har han fått ett par nya utslag nu helt plötsligt på insidan av öronlapparna.

Båda hundarna har börjat klia sig mer & mer. En generell klåda som egentligen inte tycks ha något direkt samband med utslagen. Tvättade dem i Dermocan när jag upptäckte klådan men det har inte gjort någon nytta.

Tiken går på penicillin sedan vi fick svar på skabbprovet. Fick det utskrivet efter att ha pratat med veterinären via telefon, hon har alltså inte sett tiken efter vårt första besök. I morgon ska jag boka en ny tid då det känns extremt olustigt med pälsraset på tiken.

Är det här något som någon utav er här inne känner igen? Kan det vara rävskabb trots allt... vet ju att blodprovet inte är 100% tillförlitlig?. Eller kan det vara någon annan ohyra de dragit på sig? 

Veterinären trodde mer på någon form av allergi, men varför skulle en allergi blossa upp så plötsligt på två hundar samtidigt undrar jag?

Tacksam för svar!

Anna

Publicerat

När min tjt levde så applicerade jag Frontline vet. en dag innan grytjakten startade, det skyddar mot skabb, fästingar, loppor, mm. Tycker nog att det låter som att det nått dom dragit på sig i gryten, att båda skall drabbas av allergi låter inte troligt, ger du nått tillägg i maten? testa vetegroddsolja, det är bra för hundarna.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret!

Har fått Stronghold utskrivet, ett preparat som ska ta det mesta i ohyresväg. Hoppas på att det kan hjälpa.

Ger också laxolja som tillskott sedan några dagar tillbaka.

Nu är det "endast" städningen kvar då

MVH Anna

Publicerat

Ibland kan duschningen vid täta jakter vara orsaken till hudåkommor våran ena hund blir torr och börjar klia sig och av detta får han som en eksem, vi brukar smörja han med nån fet mild salva bara kanske skulle gå med nån olja också.....

Publicerat
Tack för svaret!

Har fått Stronghold utskrivet, ett preparat som ska ta det mesta i ohyresväg. Hoppas på att det kan hjälpa.

Ger också laxolja som tillskott sedan några dagar tillbaka.

Nu är det "endast" städningen kvar då

MVH Anna

Har du lagt på Stronghold så är du kvitt dina problem efter några dagar... ;)
Publicerat
  • Författare

"Partys" - Tanken har slagit mig faktiskt. Veterinären påtalade ju också att tiken var väldigt torr i huden vid undersökningen.

Annars så har de i alla fall blivit behandlade med Stronghold idag, så nu är det väl bara att hålla tummarna för att det försvinner, oavsett vad det är.

Tack för svaren!

Publicerat

Ja min tjt tik fick efter ett besök i ett gryt för ca 3 veckor sedan en jävulsk klåda, jag kontaktade vet, dom sa att jag skulle tvätta henne med canitex, vilket inte hjälpte, jag var dit igen å tog prov, igå kom svaret: Rävskabb :o, så nu är hon under behandling, hon har fått Advocate vet. en kur på 8 veckor, sen så ska hon väl vara frisk igen hoppas jag, men fi fan vad hon har kliat sig det lilla livet.

Publicerat

Har jagat med grythundar i snart 15 år och aldrig haft skabb....duschar efter grytjobb med grönsåpa som schampo....pluss nån ivomeckur per höst ( Pasta).

Om det är grönsåpa eller själva dushen som hjälper vete fåglarna....men såpa är ett gammalt beprövat knep.

Tycker att det i våran by är främst gårdshundar som drabbas ,boven där tror jag är fågelborden som gärna skabbisarna besöker på natten sen får gårdshunden gå ut och pinka på morgonen och blir då smittad.

Idag fick sonen hem ett brev om att det är en elev som fått skabb på skolan.....så det blir till att duscha barnen med grönsåpa.

(skabb är artspecifik)

Publicerat
Har jagat med grythundar i snart 15 år och aldrig haft skabb....duschar efter grytjobb med grönsåpa som schampo....pluss nån ivomeckur per höst ( Pasta).

Om det är grönsåpa eller själva dushen som hjälper vete fåglarna....

Nog kanske grönsåpan gör lite, men behandlar du med Imovec varje höst, så är du ju ganska garderad.

Publicerat
Nog kanske grönsåpan gör lite, men behandlar du med Imovec varje höst, så är du ju ganska garderad.

Man är väl knappast garderat nån lång tid efter behandlingen..eller hur? Ivomec fungerar väl bara mot sånt hunden redan har i kroppen..inte sånt som kommer en månad efter..tror jag iaf..utan att vara nån som helst expert på ämnet.

Jag brukar själv bara duscha av grythundarna och de har aldrig fått skabb..även om jag skjutit flera skabbrävar för dem...

• 1 month later...
Publicerat

Hur sluta det hela ?? Hundarna friska efter stronghold behandlingen ??

Stövaren har liknande utslag på öronen som du skrev om dina hundar, så vete tusan om det inte är skabb. Hon har besökt ett par gryt o krypit in så långt en stövare kan komma.

Publicerat
  • Författare

Hej, har helt glömt att berätta hur det gick.

Klådan försvann efter första behandlingen med Stronghold, sen tog det väl ytterligare en tid innan utslagen läkte ut helt. Nu är båda fina i päls & hud :)

Tack för alla svar!

MVH Anna