Publicerat April 14, 201610 yr Ni som har kaliber 20 använder ni den till all jakt med hagel? Finns det stålammunition som duger till gås och andjakten?
Publicerat April 14, 201610 yr Jqgar inte längre med kal 20. Men när jag gjorde det så användes den till allt. Otroligt många äldre som har fördommar baserade på okunskap om kalibrar. Spec 20an! Fick ett par pikar när jag kom med den till blandjakt o alla trodde det hade gått dåligt när jag rapporterade in att jag skjutit en fin vinterpälsad råbock men den va stendöd. Även diverse andra vilt föll för bössan utan problem. En klart trevlig kaliber som gör bössan otroigt mkt nättare än kal 12
Publicerat April 14, 201610 yr Man fick lära sig när man tog jägarexamenför en del år sedan, att man skulle minska skjutavståndet med 5-6m om man använde kal.20. Det var "sanning" då!!!
Publicerat April 14, 201610 yr Ni som har kaliber 20 använder ni den till all jakt med hagel? Finns det stålammunition som duger till gås och andjakten? Absolut men till ett pris och man får inse att man får choka upp lite och hålla igen på avstånden. Med tungstens hagel som är galet dyrt är det inga som helst bekymmer. Dra av på avståndet? Vilka dumheter. C
Publicerat April 14, 201610 yr Författare Tack för svar. Fyll gärna på med mer. Anledningen till att jag frågar är att jag snöat in på en Benelli m2 i just 20ga.
Publicerat April 14, 201610 yr Med bly gör en 20'a det en 12'a gör - skillnaden i räckvidd uppstår på håll som de flesta inte kan skjuta på. Allltså från runt 45-50 meter eller så. Problemet med stål är att det är svårt för att inte säga snudd på omöjligt att göra en stålpuppa för jakt som inte är antingen magnum eller högeffektspatron vilket diskvalificerar en hel del 20/70 bössor. Men det finns ju andra allternativhagel än stål....... /T
Publicerat April 14, 201610 yr Författare Om vi snackar allternativhagel förutom stål. Bismut? och tungsten, finns det att få tag på och hur dyra är dom egentligen.
Publicerat April 14, 201610 yr Runt 20-25 kr smällen för tungsten, dvs inget man skjuter massor med, å andra sidan så är det bra åka i dem. /C
Publicerat April 14, 201610 yr Om vi snackar allternativhagel förutom stål. Bismut? och tungsten, finns det att få tag på och hur dyra är dom egentligen. Båda finns - kostar duktigt om du inte köper dem lådvis. /T
Publicerat April 14, 201610 yr Gillar 20:an skarpt.. nyttjar hustruns när möjlighet ges och i synnerhet långa dagar med spaniel. Enda som jag testat som suger hårt är just stålplugg och det lilla röret.. Kan ha haft otur men de gyttorp us 4 jag sköt i stål bet inte alls på simmande and. Men bortsett från det?
Publicerat April 14, 201610 yr Har tidigare mest kört m 12 och 16, men har iår inhandlat en 20. Tänkte också först att den mest skulle vara till fågel jakten, men sedan köpet är det den enda som får följa med ut. Bismuth kostar ganska exakt dubbelt så mkt som vanliga dyrhagel (rotweil mfl). För oss dödliga skyttar fungerar det lika bra som en tolva.
Publicerat April 14, 201610 yr Kan ha haft otur men de gyttorp us 4 jag sköt i stål bet inte alls på simmande and. Men bortsett från det? QED /T