Publicerat April 16, 201610 yr Hallå optikvetare! Jag har en tid funderat på att byta mitt Zeiss Classic Diavari 1,6-5x42 mot ett sikte med en aning mer förstoring och riktmedel i andra planet. Jag har aldrig skjutit bra med det grova riktmedlet i min Zeiss men alltid misstänkt de två vapen den gluggen varit monterad på. Numera tror jag problemet mest ligger i det grova riktmedlet som helt enkelt inte passar mig. Jag trillade i dag på ett Varipoint 2,5-10x50 med riktmedel 69 till bra kurs. Jag blev helt såld (eyebox, riktmedel, skärpa!) och var på vippen att ta fram plånboken på stående fot. Hur står sig den här äldre Zeiss-modellen mot t.ex. Minox och Meopta? Jag har inte kunnat jämföra dessa direkt mot varandra. Vad gäller förstoringen 2,5-10 känns den som helt optimal för mig.
Publicerat April 16, 201610 yr Varipoint optiskt bättre med suverän skärpa och kontrast, även om du har en viss tendens till oskärpa i kant av bild på lägsta förstoring på Varipoint. Minox ZE är i stort sett jämbördig, skärpa likvärdig men inte riktigt samma kontrast/briljans, Meopta R2 aningen sämre på alla plan (men ändå inte fy skam). Minox ZE har jämnare skärpa tvärs över synfältet och en skaplig eye box...men eye boxen på Varipoint är helt fantastisk. Det är stor skillnad på Victory Varipoint och Classic...som du själv märkt. Hittar du en fin Varipoint runt 10.000 kr är det ett bra köp! :-)
Publicerat April 16, 201610 yr Äsch, du bara lägger mer bränsle på min investeringsiver! En investerad krona är inte en kostnad, bara en utgift. Stoooor skillnad. Om du behöver hjälp i budgetförhandlingarna kan jag komma över och hjälpa till.
Publicerat April 16, 201610 yr Jag har kostat på några gånger.. tre tror jag.. sved som fan då men inte någon gång har jag ångrat köpet av något av siktena. De två sista var från familjen Varipoint. Däremot kan jag räkna upp en radda annat som kanske inte var helt smart men aldrig zeiss tuberna.
Publicerat April 23, 201610 yr Författare Hämtade siktet i dag. Det är verkligen i nyskick med klistermärken och allt, inte ett märke efter ringarna heller. Och för priset så är jag otroligt nöjd. Bössan kommer förhoppningsvis i veckan så det kan bli inskjutning nästa helg. [emoji106]