Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gammal UOV UM565 8MP Inställningar?

Featured Replies

Publicerat

Jag håller på att försöka få igång några gamla trasiga åtelkameror som jag fått från Cristian på forat.

Har nu fått igång UOV:n men då den har gammal firmware så verkar inte grundinställningarna för Telia fungera.

Tanken är att bara skicka mail via GPRS.

Är det någon som har fungerande inställningar till kameran?

Bifogar bilder på hur det är inställt nu.

/Mats-Ola

post-14420-0-76435000-1461508074_thumb.j

post-14420-0-48828500-1461508074_thumb.j

post-14420-0-19429600-1461508074_thumb.j

Publicerat

Långt bak på hårddisken har jag för mig att det funnits en förträfflig tråd om detta här på forat... Någon annan kanske kommer bättre ihåg exakt var den fanns! Tänkte ändå att om du bara ska skicka mail från kameran borde det ju funka med samma inställning i kameran som i fånen!?

Publicerat
  • Författare

Har ju inte Telia själv och nuförtiden så hämtar ju smartfånarna sina inställningar själv.

Publicerat
  • Författare

Så lätt är det inte. Gammal kamera som det inte går att köra SSL i. Sen använder jag inte Telias adresser så då behövs det andra värden. Har röjt med det för ett år sen på svärmors mobila router som hon har i sommarstugan och det var inte helt lätt att få loss rätt värden från Telia då de tyckte att vi skulle byta router och köpa ett Telia-kit istället. "För då fungerar det jätte bra." Sen gick de och ändrade portar på Telia och då fick man börja om.

Så om någon som har en UM565 som fungerar och kan kolla i medföljande program vad för värden som är inställda så vore jag glad.

Publicerat

Inställningar ifrån en UM535 funkar inte?

1c8a8ed3e1a2c92389641a0805a51d21.jpg

afb442803347d88f51bcfb54ec2f73a9.jpg

d139085415541a25a725bb52c8e029f5.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Det är de inställningar jag försöker använda. Efter lite detektivarbete så har jag kommit fram till att det verkar vara sim-kortet som spökar. Kopplar upp sig på Telias nät utan problem i setup-läget  men verkar inte kunna koppla upp sig för att skicka bilder. Ska plocka med ett fungerande sim från en av de andra kamrorna så får jag se om jag får liv i den.  

Har pratat med Telias support och de hävdar att smtprelay1.telia.com inte skall fungera längre men de har ju haft fel förut. Många gånger.

Publicerat

Det är de inställningar jag försöker använda. Efter lite detektivarbete så har jag kommit fram till att det verkar vara sim-kortet som spökar. Kopplar upp sig på Telias nät utan problem i setup-läget  men verkar inte kunna koppla upp sig för att skicka bilder. Ska plocka med ett fungerande sim från en av de andra kamrorna så får jag se om jag får liv i den.  

Har pratat med Telias support och de hävdar att smtprelay1.telia.com inte skall fungera längre men de har ju haft fel förut. Många gånger.

Den fungerar inte längre kan jag intyga, men mailout.telia.com fungerar alldeles ypperligt . :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

På vilken port? Även utan SSL?

Lite konstigt är det då mina andra fungerande kameror kör på smtprelay1.telia.com

Trodde att mailout.telia.com bara fungerade för Telias egna adresser.

Publicerat

Okej. Ja testa med ett annat sim. Är dessa inställningar jag kör i två uv 535 och även en 565 om jag inte minns helt fel. Har funkat utan problem i samtliga. Däremot har jag haft problem med att sim-kortet i den ena 535 glappar, efter någon dag så står de "no sim" i displayen. Detta löstes med lite silvertejp på sim-kortets baksida för att få bättre kontakt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

På vilken port? Även utan SSL?

Lite konstigt är det då mina andra fungerande kameror kör på smtprelay1.telia.com

Trodde att mailout.telia.com bara fungerade för Telias egna adresser.

Utgick från att du körde med SIM-kort från Telia då du sa det, brukar vara bäst och nyttja operatörens SMTP-relay server om man inte kör Telenor för de tillhandahåller inte den tjänsten längre utan kräver att man nyttjar sin epostleverantörens SMTP-server

Publicerat
  • Författare

Kör med Telia-sim. Det jag trode var att mailout.telia.com bara fungerade för mailadresser som är kopplade till Telias internet-konto. Har man använt tex Gmail så har man använt smtprelay1.telia.com. Så fungerar det i alla fall på mina andra kameror.

Port 465 och 587 används väl för SSL och då är de diskade när det kommer till gamla åtelkameror.

Publicerat

Kör med Telia-sim. Det jag trode var att mailout.telia.com bara fungerade för mailadresser som är kopplade till Telias internet-konto. Har man använt tex Gmail så har man använt smtprelay1.telia.com. Så fungerar det i alla fall på mina andra kameror.

Port 465 och 587 används väl för SSL och då är de diskade när det kommer till gamla åtelkameror.

Köre med mailout med min egna mail adress som ligger på en server hemma hos en kompis, då SMTP-autheniseringen inte vill som jag vill. Och det funkar fin fint och köra mailout på port 25, testade för en stund sen!  :wink:

Publicerat
  • Författare

Har nu konstaterat att sim-kortet var i behov av uppgradering samt att smtprelay1.telia.com fungerar. Kortet fungerade inte i min andra åtelkamera men efter att ha hamnat hos rätt person på supporten så började det fungera framför ögonen på mig. Är visst så att "surf"-kort inte alltid är programmerade på samma sätt som "telefon"-kort. Det var det inte många på Telia som kände till.

Dock så har fukten gjort den gamla kameran glappig i kontakterna och trots mycket fixande så vill inte telefondelen och kameradelen prata med varandra. Men som vanlig åtelkamra går den ju att använda.