Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

I mörkret- Helia CBX 8x56 vs CBX/CSX 3-12x56

Featured Replies

Publicerat

Jagar idag med CSX 1.5-6x42 och är otroligt nöjd. Känner dock att jag skulle "behöva" krama ur en halvtimme/timme eller så extra ur kvällarna nu på försommaren.

Finns det någon som vet hur stor skillnad det är på mörkeregenskaperna mellan detta 8x56 (entums) och det variabla?

tacksam för svar

-Alex

Publicerat

Det anses ju att fasta kikare ska ha ett övertag på variabla i samma storlek i dåligt ljus. Men jag tror jag inte sett någon egentlig test mellan dessa varianter av samma tillverkare. 

Oavsett är det riktiga ljuskanoner du funderar på och kommer ett ge en viss prestandaökning jmf. med din nuvarande.

/Må

Publicerat
  • Författare

Det anses ju att fasta kikare ska ha ett övertag på variabla i samma storlek i dåligt ljus. Men jag tror jag inte sett någon egentlig test mellan dessa varianter av samma tillverkare.

Oavsett är det riktiga ljuskanoner du funderar på och kommer ett ge en viss prestandaökning jmf. med din nuvarande.

/Må

Jo så är ju teorin men det är ju inte alltid de teoretiska skillnaderna gör sig gällande i verkligheten. Det vore intressant om det finns verkliga skillnader vid användning och om dessa skulle väga tyngre än användbarheten med att ha ett variabelt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Upp lite, kanske finns det fler som undrar ifall det finns riktiga skillnader mellan fast 8 och 3-12 eller om skillnaderna bara existerar i teorin

Publicerat

Vid 8ggr förstoring på båda vinner det fasta

MEN

Vrider du ner till 3 ggr så kan du jaga några minuter till!

Jag har testat de obelysta som heter C,

Publicerat
  • Författare
Vid 8ggr förstoring på båda vinner det fasta

MEN

Jag har testat de obelysta som heter C,

Upplevde du en markant skillnad på x8 eller var det mer "jo, det är nog lite ljusare i den"?

Publicerat

Det var bara en liten skillnad om jag hade 8ggr på båda, svårt att förklara.

jag tror att om jag bedömt en fast 8 c mot den nya helia 5 3-12 så hade det varit helt jämt eller kanske helia 5 hade vunnit .

Publicerat
  • Författare
Det var bara en liten skillnad om jag hade 8ggr på båda, svårt att förklara.

jag tror att om jag bedömt en fast 8 c mot den nya helia 5 3-12 så hade det varit helt jämt eller kanske helia 5 hade vunnit .

Tack för bra svar. Börjar kännas oförsvarligt att låsa sig vid fast x8 om skillnaden är så liten och användbarheten med 3-12 väger tyngre

Publicerat
På 9 maj 2016 at 11:43 AM ozzian sa:

MEN

Hur menar du här? 

Publicerat

big jim

jag har jagat mycket med flera kikare, och även om teorin säger att jag ska kunna ha 6-8ggr förstoring med tanke på min ålder så om du går ner till tre gånger så ser du bättre i mörkret.

detta gäller, zeiss ht, svarre z6i och helia c och helia5

Publicerat

Det är skitsnack Ozzian. Du kan ALDRIG få ditt öga att få pupillen att vidga sig mer än ca 7mm - det är absolut max. Det som händer när du skruvar ner förstoringen är att får större "utgångspupill" i siktet (du kan fortfarande inte tillgodogöra dig mer än 7mm - det är fakta ). Det som däremot blir bättre och lättare när du vrider ner förstoringen i mörker är att hitta ljuset "eyeboxen" blir bättre och du måste inte ligga lika exakt med ögat rakt bakom siktet. Min teori är således att du antagligen legat fel med ögat bakom siktet när du haft 8x på dina 56-sikten och när du vrider ner förstoringen så upplever du det som ljusare för att ögat "hittat rätt".

Mvh

Joacim 

Publicerat

Nope. Det blir ljusare-ljusare-ljusare-mörkare-mörkare osv... brukar hamna runt 6-8x där det vänder mot det sämre. På alla mina kikare oavsett fabrikat med 50/56 objektiv..

Det är ju förstoringen som ger den "optiska effekten", inte objektivet. En kikare med 1x med 200 mm objektiv har man inte mycket nytta av..

/Må

Publicerat

joacim, så du menar att jag suttit 200 vakkvällar till ex 2200 med 7ggr förstoring och sen när jag ansett att nu kan jag inte skjuta  pgav för mörkt.

då har jag vridit ner till 3ggr och kan skjuta i 5-15 min längre, beror det på nått annat då?

så det är inte skitsnack, det är testat i praktiken, teori och praktik är inte samma sak!

eftersom du vet, har du testat nån gång?