Publicerat Maj 3, 201610 yr Nu när en T3x Hunter med M14x1-gänga ska in i skåpet så lurar jag på dämpare. Jag har aldrig fått den där 100%-iga dämpningen av de RCC-dämpare jag haft, men jag vet inte om det bara beror på dämparnas konstruktion eller om det är en subjektiv upplevelse som egentligen inte stämmer. Kanske hörselskydden lurat mig. För att precisera mig lite mer så är jag ute efter det där härliga psssschh-ljudet som jag hört några gånger, när jag legat jämte andra skyttar eller varit i närheten. Dels fanns det ljudet när Mad Mike och jag m.fl. sköt Introduktionsskyttet för fältskytte på Hacksjön för ett antal år sedan, och då vill jag minnas att Mike sköt med 308 men vad det var för dämpare vet jag ej - kanske en ASE Utra? Ett annat tillfälle var på fältskytte-SM i fjol då jag låg jämte Gunnar Wretlind som sköt med en 6,5 Creedmoor. Dessa härliga psssschh-ljud (det låter verkligen inte som en smäll) har jag aldrig fått med en RCC-dämpare på varken 222, 223, 6,5x55, 308 eller 30-06. En 308 ska ha alla förutsättningar för nära nog optimal dämpning, så psscchh-ljudet ska uppenbarligen gå att ordna. Fråga är hur? Eller kan det bli så diametralt stor skillnad i ljudet om man ligger bakom bössan kontra att ligga vid sidan?
Publicerat Maj 3, 201610 yr Svårt att bedöma på subjektiva ordliknelser på nätet- Men min lilla erfarenhet av dämpare ( inte testat mer en 2 civila dämpare i livet, Stalon och någon norsk variant) är att volymen i förhållandet till hylsstorleken har stor betydelse på karaktären på ljudet. Som observatör så hörde jag aldrig samma ljud som jag gjorde som skytt, det blev mer utdraget ljud med samma utrustning. varför vet jag inte. Men- mina två kronor är, längre och mjukare ljud kräver större volym på dämparen. Sedan TROR jag inte det totala ljudtrycket påverkas i samma omfattning. Aldrig mätt. "Helt tyst" går ju inte med normal ammunition, men det vet de flesta av oss.. tog ett tag innan myndigheterna förstod det dock. Blame Hollywood. vette fasen om ni förstår vad jag menar men..
Publicerat Maj 3, 201610 yr Författare Jag förstår vad du menar Har själv testat en handfull volymer på dämpare men allt i RCC-form. Och innanmätets geometri spelar också roll, vilket gör att dämpningen skiljer sig mellan fabrikaten trots likvärdig volym. Det värsta jag provat var en slimmad T40 eller T41 på en TRG-pipa. Där blev den effektiva volymen så liten pga den feta pipan att knallen från 308:an gav mig ringande öron när jag sköt ett jaktskott liggande. Jag har fått för mig att en smart inre geometri gör att dämpningen blir effektivare trots mindre volym. Eller så har det också att göra med hur litet spel det är mellan kulan och hålen i dämparen när kulan far fram.
Publicerat Maj 3, 201610 yr Kunde ligga till grund för ett intressant test framöver, men troligen svårt att mäta. Ljudtryck kan kvantifieras lätt, men hur gör man mätningen på ljudkaraktär mm.. Impulsmätning?? Kan sluta med att vi ser tester på dämpare som liknar vinprovning till slut. "En grundton av AC/DC, men med små, utdragna övertoner av Mozart..spelat med små högtalare" :-) Impulsmätning i någon form kan nog vara intressant däremot, jag tolkar dig som att du vill ha ett längre mer utdraget ljud (vilket jag tycker verkar trevligt och borde ge lägre momentant ljudtryck med samma energi) och det borde vara kvantifierbart. Kan leda till en ny generation civila dämpare också. vem vet? Tänk sinuskurva, och dra sedan ut den... Sorry, sidospår.. går och lägger mig nu. :-D
Publicerat Maj 3, 201610 yr Min V-mac v8 skapar pysljud på 6.5an. Blir även en rökring när man repeterar snabbt efter nått skott /Baner
Publicerat Maj 3, 201610 yr Inte gått och lagt mig ännu- fixat papper på en Stalon w110 till lilla Sjuan... fan om det inte blir pys på den nu.. :-D edit: Och rökring... jag vill ha rökringar.. :-) end edit.
Publicerat Maj 3, 201610 yr Vmac v12 finns väl upp till v20 med tror jag, har själv en v8 o det låter fan inte mkt Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Publicerat Maj 4, 201610 yr Dämparen på hacksjöbanan var en A-Tech,den var grymt bra så länge den höll (första generationens aludämpare) Mike
Publicerat Maj 4, 201610 yr Min Hausken JD224 är ganska nära ett pssssch på halvsjuan. Sköt på stjänåsen med ett par andra med triton 42:or och det var en brutal skillnad. Sen bytte jag bössa till 300:an utan dämpare för att markera skillnaden extra noga [emoji74] Vill du lyssna får vi samordna en skyttedag någonstans, vi bor ju nästgårds [emoji6]
Publicerat Maj 4, 201610 yr Vmac v12 finns väl upp till v20 med tror jag, har själv en v8 o det låter fan inte mkt Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk Lite sugen på att köpa mellan delarna för få en V20 sen till 300wm/rum eller vad det blir på nästa bössa /Baner
Publicerat Maj 4, 201610 yr Om jag förstått rätt vad du är ute efter så får jag den effekten med Stalon Whisper och Lapua subsonic i .308 - funkar för skytte men inte jakt.
Publicerat Maj 4, 201610 yr Mina A-TECs låter så, 6.5 o 9.3. Bra pysljud i 6.5an faktiskt. Inget ljud subsoniskt.
Publicerat Maj 25, 201610 yr Atec maxim och 308 låter så. Verkar hålla väldigt bra, skruvade isär den efter 300-400 hundra skott och det var inget materialslitage.
Publicerat Maj 25, 201610 yr har en ase utra på min sako 308. Och måste säga att jag är hur nöjd som helst. Nu bor du ju inte direkt i krokarna, men annars hade du gärna fått dra iväg ett par skott för att känna på själv.
Publicerat Augusti 13, 20169 yr det är ju ett monster men jag vet att det finns en dämpare som heter stalon redneck den är gjord för 308w den dämpar nog ganska mkt