Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rymmare... vad hur kan man hantera det?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en hund som börjat hoppa över staketet...

Tipsa mig om hur jag kan påverka sånt beteende..

Publicerat

Eltråd på staketet, eller snarare en bra bit ovanför så att hunden hoppar in i det, annars tror jag att det är svårt att bryta sådant beteende, särskilt som det har en tendens att bli ett ögontjänaragerande där hunden gör det när du inte har kontroll/ser den.

C

Publicerat
  • Författare

Eltråd på staketet, eller snarare en bra bit ovanför så att hunden hoppar in i det, annars tror jag att det är svårt att bryta sådant beteende, särskilt som det har en tendens att bli ett ögontjänaragerande där hunden gör det när du inte har kontroll/ser den.

C

Du har heeeelt rätt, hf är en ögontjänare av rang!

Publicerat

En smäll så kan du koppla ur aggregatet sen, mycket läraktiga. Jag har mina troax liggande dvs 120cm högt och en tråd ca 25 cm ovanför. Men det är bara inkopplat nån dag för en ny hund.

Kanske kan ses som lätt provocerande av allmänheten, men kan du stänga in kossor eller får via samma hjälpmedel har jag svårt att se att man bryter mot lagen. Christian kan säkert detta.

Publicerat

Beror väll lite på hur man bor...

Kollade detta med el för ett tag sedan och det är tillåtet på stora rastgårdar, nedan från JBV:

" Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter."

Publicerat

Jag kan berätta om många åtgärder som inte fungerar :sad: . Men eltråden den ger de fan i :yes: .

Publicerat

Vi satte upp 140 högt, än så länge slipper jag dra tråd ovanpå.

Publicerat

WT:s J-boy klipper nog 120-130 från sittande innan, tror de flesta hundar som inte hoppar gör det av bristande motivering.

Ang legaliteten av eltråd handlar det väl om att man rovdjurssäkrar hundgården inte tvärtom?

C

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, lär dom sig vinsten så stoppar inte 2m ens.
Publicerat

Om hunden "hoppar" in i eltråden utan att vidröra något annat än tråden är det verkningslöst. en del av hunden skall vara i kontakt med tråden och någon annan del måste jorda för att det ska hända något. Men blir det kontakt så funkar det bra. Man behöver inte ha något kraftigt aggregat utan man kan till och med jorda bort lite spänning då hundar inte gillar ström och trådlängden blir extremt kort i förhållande till vad aggregatet är beräknat till.

Jag lånade ut ett aggregat till kompisen som har en drever som ville klättra över villastaketet. vi la tråden på den översta regeln och det räckte med två smällar så slutade hunden att hoppa/klättra på staketet. 

Publicerat

Så har löste jag det, då jag har grävare och inte hoppare. Problemet är att rymmarna inte åker på någon kyss, utan det är de andra som får sig en :sad: .

Nu är förvisso strömmen väldigt sällan på, och det behövs inte heller då de två rymmarna vet vad den vita tråden betyder. Det räcker med att de andra får känna på den. Frugan ifrågasatte om den var på en dag :biggrin:. Ärlig som man är så svarade jag, ja för fan. Fick ett trottsigt svar: Nä det är den inte :ohmy: . Jag: Men testa då :cool: . Jag hade rätt igen :biggrin:  :biggrin:  :biggrin: .

post-16887-0-51507300-1462417952_thumb.j

post-16887-0-99615500-1462417961_thumb.j 

Staketet är 1,3 m högt.

Publicerat

Så har löste jag det, då jag har grävare och inte hoppare. Problemet är att rymmarna inte åker på någon kyss, utan det är de andra som får sig en :sad: .

Nu är förvisso strömmen väldigt sällan på, och det behövs inte heller då de två rymmarna vet vad den vita tråden betyder. Det räcker med att de andra får känna på den. Frugan ifrågasatte om den var på en dag :biggrin:. Ärlig som man är så svarade jag, ja för fan. Fick ett trottsigt svar: Nä det är den inte :ohmy: . Jag: Men testa då :cool: . Jag hade rätt igen :biggrin:  :biggrin:  :biggrin: .

attachicon.gifDSC_0021.JPG

attachicon.gifDSC_0022.JPG

Staketet är 1,3 m högt.

Om du sänker tråden lite till tar du dräparsniglarna med,,om du nu vill vara utan dom i trädgården.

Publicerat

Om du sänker tråden lite till tar du dräparsniglarna med,,om du nu vill vara utan dom i trädgården.

Dom skall ju grannens Myskankor ta. Men mina rymmare tar ju ankorna :wallbash::devil: .

Publicerat

Här är en av dag gårdarna. Den står alltid öppen när den inte används, och den är inom den inhägnade delen av tomten. Men de går gärna in och lägger sig på bordet i alla fall. Oj vad de grävde här innan jag tröttnade och la in plattor. Frugan brukar stänga in mina Wachtlar här när hon skall iväg några timmar. Men varje gång var Izza utanför när hon kom hem. Så klättraren stoppades genom att jag satte upp plyfa ovanpå stängslet.

post-16887-0-99767000-1462507545_thumb.j

post-16887-0-81533300-1462507578_thumb.j

post-16887-0-83768300-1462507592_thumb.j

Och här gör hon det hon skall, rymmarjävulen :wub:. Nej, jonsson det är inte i ett hägn :wink: .

post-16887-0-81460900-1462507862_thumb.j

Finns tid till att pinka oxå.

post-16887-0-12050400-1462507878_thumb.j

Publicerat

Har oxå haft rymmarhundar

Publicerat

Har oxå haft rymmarhundar