Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken ammo är vanligast i Svenska försvaret idag?

Featured Replies

Publicerat

Det är väl knappast 6,5*55 som man fortfarande kör med... :)

Publicerat

5,56

Publicerat
  • Författare

5,56

5,56*45 då...? Finns det inga grövre i klass 1?

1,width=500,height=500,appearanceId=387,

Publicerat

Finns väl knappast ammunition som duger till klass ett eftersom det i princip bara är helmantel som duger inom försvaret? Men en del 7,62 NATO finns väl fortfarande, i varje fall i hemvärnet.

Publicerat

5,56 Nato, 7,62 Nato och 12,7x99 (.50BMG) används, vanligast torde vara 5,56

Publicerat

Natostandard på all ammo :)

Publicerat

9 mm parabellum inte att förglömma...i alla glockar :-)

Publicerat

Kan nog bli en jämn kamp mellan 5,56x45 och 7,62x51 hemvärnet kör såvitt jag vet ak4B rakt igenom även om jag hört att det är byte till ak5 på gång, 5,56x45 lär nog dock ta över ganska snart som nr 1 om den inte redan gjort det. 6,5x55 används inte längre alls men vi får väl se om AK6 ändrar på det.

Publicerat

6,5x55 tror jag aldrig återuppstår militärt sett - nått 6XC-liknande däremot......

T

Publicerat

5,56.

Publicerat

5,56.

Beror nog lite på hur man definierar "vanligast"......

Antal vapen i drift eller antal avlossade skott. Sett till antal vapen i drift 5.56 sett till årligen avlossade skott 7.62.

Det är ju ett några olika ksp som är 7,62....

/T

Publicerat

5,56x45 lär nog dock ta över ganska snart som nr 1 om den inte redan gjort det. 

Nja, det har ju uppkommit i ett antal sammanhang att 5.56 är för klen och "man" vill ha mer stopping power. FN Scar-plattformen finns i både 5.56 och 7.62 som exempel.

Sen kommer det i mellanåt förlag på nya kalibrar, typ 6.8 SPC.

/Må

Publicerat

Nja, det har ju uppkommit i ett antal sammanhang att 5.56 är för klen och "man" vill ha mer stopping power. FN Scar-plattformen finns i både 5.56 och 7.62 som exempel.

Sen kommer det i mellanåt förlag på nya kalibrar, typ 6.8 SPC.

/Må

Ja - 5.56 är för svag och 7.62 har för kraftig rekyl. Optimalt är förmoldigen ngt i runt 6-7mm med ganska långa kulor runt 6-7g. Det innebär att vår gamla 6,5x55 prestandamässigt ligger rätt - men hylform och tryck är fel för automatvapen.

/T

Publicerat

Osökt går tankarna till 6 mm Navy. C

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Vilken ammo är vanligast i Svenska försvaret idag?

Diplomati och bortförklaringar.

Vi har knappt något försvar kvar

Publicerat

Osökt går tankarna till 6 mm Navy. C

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, fast hylsan är lite i längsta laget - 60mm. Prestandamässigt ligger en 6XC liksom så fenomenalt rätt - bra prestanda med en vettig hylsvolym och längd, Kanske göra den en aning mer konisk, men va fan nu är jag petig värre.

Kalibern hade dock ett sorgligt öde, den hade ju större framgång som 220Swift.

/T

Publicerat

Det är väl knappast 6,5*55 som man fortfarande kör med... :)

5,56 är vanligast, alla har sina begränsningar, 7,62 rullar fortfarande på i tre olika system, AK4, ksp58 o psg90, fanns en ksp i 6,5x55, man valde länge mellan 7,62 o 270win och vi vet hur det gick.

Publicerat

5,56 är vanligast, alla har sina begränsningar, 7,62 rullar fortfarande på i tre olika system, AK4, ksp58 o psg90, fanns en ksp i 6,5x55, man valde länge mellan 7,62 o 270win och vi vet hur det gick.

Nja - 270 var liksom aldrig ett seriöst alternativ. Man testade den knappt......

Vad gäller ksp58 är sverige det enda land som körde den i annat än 7.62. Ksp58 var i realiteten det vapen som valde kalibern i Sverige - det var klart att vilken ak det än blev skulle den vara möjlig i 7.62, även om man testade G3an i 6,5 (liksom man testade Ag i 7.62). Testet föll på interoperabiliteten fast man kallade det då för "prisfördel vid utlandsköp" eftersom den heliga neutraliteten inte tålde så flagranta erkännande. Liksom Ak5 valde 5.56 som kaliber - det är begränsande vad den plattformen kan hantera i kaliberväg.

Sedan har du alla Browningsprutorna (ksp m/36/41) som var 6,5 resp 8mm men som pipades om till 7.62. Där lever vagnsprutorna kvar i stridsfordon 90-systemet vad jag vet. För pansarterrängbilarna är det om jag minns rätt 58or rakt över. Det finns inga som helst argument för en 5.56a om den sitter på ett fordon.......

Och till Leoparderna är det en MG3 som i Sverige heter ksp94. I 7.62.

Så i avlossade skott så ligger 7.62 inte så pyrt till, men för personlig beväpning vinner 5.56 stort. Ett tag till......

/T