Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför är alla studsare för låga i kolven?

Featured Replies

Publicerat

Jag har tänkt på en sak.

Nästan alla jägare, säg 90% av alla har ju någon typ av optiskt riktmedel på studsaren.

Varför är alla kolvar för lågt gjorda.

Visst, en rak stock är skitsnygg men oftast mycket opraktisk om du ska få en klar riktbild i kikaren direkt.

Gör du en riktigt bra anläggning hamnar siktbilden någonstans mellan bakdelen av slutstycket, kanske når det upp till de öppna riktmedlen som bäst.

Jag gick in i vår vapenbunker på jobbet och gjorde anläggning med alla vapen vi hade (60 tal..)

Endast 1 vapen skulle jag kunna få en klar riktbild i ett kikarsikte, tyvärr var det ett rent sportskyttevapen med ställbar kolvkam...och den fick jag skruva upp rejält innan siktbilden blev bra. :-

(Hagelbockarna vi hade inne passade nästan direkt, men å andra sidan så har man ju endast "öppna" riktmedel vi skyttet.)

Är det så att vi alla fallit för den amerikanska trenden, rak eller låg kolv..

"Det är inte snyggt med en hög Monte Carlo stock"...

Nä håller med, MEN du kanske kan skjuta mycket bättre dödande skott med den. Snabbare dessutom.

"Rekylen då. En M C kolv slår upp mer...?"

Visst kanske det är så, men vi kanske ska börja kräva ställbara kolvar av tillverkarna på våra standard vapen.

Jag skjuter hellre ett bra dödande skott och får en knuff av bössan, än att hålla på att nicka med huvudet upp och ner för att komma till skott och kanske få iväg ett sämre skott.

Någon fler än jag som tänkt i likande banor?

MVH B

Publicerat

Japp jag håller med! Funktion före skönhet.

Jag ska skaffa ställbar kolvkam till min Ruger. Vet bara inte när eller vart.

MVH Roggman66

Publicerat
  • Författare

Jag funderar också på att höja min bössa.

Sist vi vakade räv hade jag stora problem med att hitta rätt i kikaren så att jag fick klar bild.

Ska nog testa att tejpa upp den ikväll. :-

Publicerat

En MC kolv och en riktigt lågt montage med en Leupold VX-L så är man NÄSTAN där!

Publicerat

Men jag håller med, en rak kolv på en bössa avsedd för ett kikarsikte är kasst!

Publicerat

beror väl på hur man är byggd kanske...märker att många långa och smala personer klagar på min raka kolvkam på 9,3an...själv har jag tom provat en winchester m70 coyote med rak laminatare med kikarsikte som jag tyckte att jag fick pressa ner kinden rejält innan jag fick bra siktbild..så själv tar jag en rak kolv 100ggr av 100 ist för en MC.

Publicerat
Jag ska skaffa ställbar kolvkam till min Ruger. Vet bara inte när eller vart.

MVH Roggman66

www.kolvkam.se

där har du ju iallafall ett "vart"...

verkar duktiga, funderar på o skicka in min R93 till dom och få höj o sänkbar kolvkam...

mvh johan

Publicerat

Jag var i kontakt med honom när jag bodde i Västervik, men det sket sig hela tiden. När jag hade tid och möjlighet så hade inte han och vice versa. Sen skulle jag lämna in den men flytten kom emellan.Kanske till sommaren...  ;D

Tack för tipset!

Publicerat

med risk för att kapa tråden: varför är det inte en enda standard stock som har en framstock värd namnet? dom är ju som spagettis hela bunten ( det finns säkert någon som inte är det, men dock)

enda undantagen är ju sporter/varmintbössor som har mycket vettiga kolvar ofta såvida dom inte är raka.

för att återfå till tråden lite mer, jag hatar raka kolvar! ser inte en fördel med det, bara obehagliga att sikta med.

kan kanske bero på min kroppsbyggnad dock.

Publicerat

hmmmm... medan jag skriver ovanstående inlägg kommer jag på att det faktiskt finns en som har en vettig framstock, jag äger ju en ... ;)

en gammal PArker Hale 6,5:a som har en i mina ögon nästan perfekt kolv.

Denna bössa har jag fått av farsan eftersom han inte jagar mer och skall snyggas till och användas till rådjur.

Den är inte mycket skjuten alls så den har hela livet kvar :)

post-1144-1164741865_thumb.jpg

Publicerat

Jag tror det har med massproduceringen att göra. En rak kolv kräver mindre finlir = går snabbare att tillverka och ger mindre materialspill = billigare = större vinst. Att de sen är stört omöjliga att montera sikten med större diameter än 20 mm på dem tas ingen hänsyn till. Otroligt störande. På magnumkalibrar kan det vara nödvändigt med så raka linjer som möjligt men defintivt inte på en klass 3:a.

Men som med allt annat finns ju vägar runt det. T.ex. då ställbar kolvkam som i mitt tycke är helt underbart. Inte så snyggt, men otroligt praktiskt. Jag har till och med satt en på hagelbössan.

Publicerat

jag har löst det med en Boberg Sporter laminatkolv till min Sako Hunter 338 WM, längtar till jag får den :)

Publicerat

På mina fyra studsare har två klassiska kolvar och två monte Carlo,de två med klassisk kolv är en fröjd att skjuta liggande med och har inga som helst problem med kindkontakt och fullt synfält,dock stämmer det inte riktigt bra stående.

De två med monte carlo är snabba och bra balanserade för stående skytte med fullt synfält och perfekt kindkontakt,dock är det väldigt krystat att skjuta liggande.

Jag har ett 40 och ett 50-objektiv på varje par,större skulle inte gå utan kolvkamsförhöjning.

/Micke

Publicerat

Jag upplever inte att en MC är högre i kolvkammen utan att de endast sänkt bakkappan. Så att välja mellan en rak kolv eller en rak kolv med droppad kappa så väljer jag en helt rak kolv.

/P

Publicerat

Peter har helt rätt! En MC-kolv har bara sänkt bakkappa - kolvkammen är lika hög! Annars kan man ju inte dra tillbaka slutstycket...

Sedan en annan sak - sedan ett tag är det förbjudet med ställbara kolvar till jakt, på halvautomater och pumpar om det gäller kulvapen samt alla hagelvapen, så en ställbar kolvkam eller bakkappa (eller vik- och fällbara kolvar för den delen) får man inte jaga med således... Visst är det underbart med "traditionalister"? Sedan är det en annan sak att en kolv inte är en tillståndspliktig del (om det nu inte är tex en Blaser R93 då...).

Publicerat
Peter har helt rätt! En MC-kolv har bara sänkt bakkappa - kolvkammen är lika hög! Annars kan man ju inte dra tillbaka slutstycket...

Sedan en annan sak - sedan ett tag är det förbjudet med ställbara kolvar till jakt, på halvautomater och pumpar om det gäller kulvapen samt alla hagelvapen, så en ställbar kolvkam eller bakkappa (eller vik- och fällbara kolvar för den delen) får man inte jaga med således... Visst är det underbart med "traditionalister"? Sedan är det en annan sak att en kolv inte är en tillståndspliktig del (om det nu inte är tex en Blaser R93 då...).

Men säg för fan inte att det finns en lag på hur jag ska ha min kolv utformad nu också?

-någon som vet var man anmäler emigration?

Publicerat
Sedan en annan sak - sedan ett tag är det förbjudet med ställbara kolvar till jakt, på halvautomater och pumpar om det gäller kulvapen samt alla hagelvapen,

Av vilken anledning?

/Micke

Publicerat

På vissa bössor kan man ha hur hög kolvkam som helst ;) slutstycket på denna kommer aldrig i närheten av kolvkammen.

Bilden är lite missvisande men detta är en rak klassisk kolv med rolloverkindstöd,ett elände att skjuta liggande med 40objektiv och omöjligt med 50.

/Micke

post-240-1164817459_thumb.jpg

Publicerat

Nito - jo det är bara att läsa naturvårdsverkets föreskrifter om tillåtna jaktvapen som innehåller tex begränsningar av piplängd, antal skott, kolvutformning samt kalibrar och kulor.

Publicerat

Mr Mauser - om jag förstått det rätt vill man ha bort alla vapen som inte ser ut som jaktgevär brukar göra (härligt med utseendepoliser) utan mer liknar militära vapen. Den dan man förbjuder syntetkolvar så emigrerar jag...

Publicerat
Mr Mauser - om jag förstått det rätt vill man ha bort alla vapen som inte ser ut som jaktgevär brukar göra (härligt med utseendepoliser) utan mer liknar militära vapen. Den dan man förbjuder syntetkolvar så emigrerar jag...

Det är väl också snart bara en tidsfråga innan allla studsare enbart får ha kolvar i furu för att det ska vara traditionellt och harmonisera med vad någon miljöpartist har flummat ut....

man är ju tamingfan idiotförklarad mer eller mindre som vapenägare i sverige.

-är det någon som har någon aning om var man kan få tag på information som stämmer om vilka typer av vapen som används vid olika brott typ rån, mord osv.?

jag har personligen själv ingen aning, men anar starkt att våra jakt och sportskytte vapen mycket sällan förekommer efter att lagen om vapenskåp infördes och att politiker sitter och harvar gammal statistik.

var det inte något program på TV nyligen som gjorde ett reportage där man fick tag i vilka militära vapen som helst på kort tid genom diverse kriminella?

Publicerat

Jag upplever att jag gärna skulle vilja ha min kolv på hagelbössan lite högre, det är en Benelli Super 90.

Har för mig att någon sagt mig att de har relativt höga kolvar?

Känns som att jag hamnar lite långt ned.

Är det risk att man får mkt stryk över kinden om man bygger upp en hagelkolv?

Någon som har en bild på en höjd hagelbössa?