Publicerat Maj 6, 20169 yr Är det nån (pmt kanske?) som vet om svärmen blir längre om man använder trängre choke? Nån som mätt? Jag tänkte börja träna med trängre choker och är därför nyfiken på om någon verkligen kontrollerat det som sägs.
Publicerat Maj 6, 20169 yr Det är en fråga som stötts och blötts i över 100 år + , tidiga tester på pappskivor på " framrusande " järnvägsvagnar tror Jag slog fast att det i praktiken inte hade speciellt stor betydelse alls. jag personligen föredrar hårdare choke på träning , För 2-3 bitar eller i sämsta fall en klyvare ger dig en bock i protokollet men en hård träff säger dig att du ligger rätt . Sen kan hård choke göra att man skär upp en patron för att se att det verkligen finns hagel i den. Vill man träffa en duva som bara visar kanten på 35m hårt så räcker det inte med IC . Sen kan man räkna i oändlighet på hagelskottets verkan vs choke och att si och så många hagel krävs för att knäcka en duva Eller fälla en fågel, men största tricket är fortfarande att se till att haglen kommer på målet /viltet /P
Publicerat Maj 6, 20169 yr Författare Det är ungefär samma som mina egna erfarenheter säger. En hård träff visat att man ligger rätt. Tänkte om nån verkligen märker skillnad och/eller har mätt. Jag märker ingen skillnad på utgångshastigheter heller på skeethåll i alla fall. Det har jag räknat på och det är små skillnader mellan säg 390 och 420 tex. För små för att det ska märkas för mig.
Publicerat Maj 7, 20169 yr Den blir längre av choker, men det är knappt mätbart. Det dom däremot ger längre svärm är mjuka och ojämna hagel. Därmed även olika storlekar (varians). För det finns två längder - den ur pipan som är konstant och den som beror på haglets jämnhet. Den sista dra isär allt..... Det ändra är hur mycket det gör i verkligheten. Ponera att vi jmf två svärmar - en kort som är 1m lång och en lång som är tre meter lång. Båda svärmarna kommer för enkelhetens namn lika fort 200m/s. Den korta svärmen passerar en punkt på 1/200 sekund, den långa på 3/200 sekund. Om vi antar att ett mål flyger i 20 m/s och är 12cm stort. Skärmen antar vi är 50cm bred. Då ska duvan flyga 12+50+12 dvs ca 75cm för att passera svärmen. Men svärmen passerar fortare på 1/200 sekund flyger målet 1dm, på 3/200 sekund hinner den 3dm. Med en kort svärm hinner duvan inte ens en bredd ut ur eller in i svärmen. Med den ännu mer extremt långa svärmen blir det mer påtagligt att duvan rör sig i svärmen men 3 m är extrema längder på en svärm. Och den uppstår mest av olika hagelstorlekar, och deformering av haglen i choken. Så det beror långt mer på patronen än på choken. Det andra man ska ha i minnet är att svärmen inte är jämt utdragen - den ser så ut på bild men i verkligheten är den mer formad som en strut dvs tom i mitten bakom kärnan och med de långsammare haglen längre ut åt sidorna. Dvs ligger man så duvan flyger in i träffen flyger den mot hålet. Ligger man så den flyger ut träffas den av hela släpet av randhagel. Det är marginellt bättre med kort svärm än lång men det är som sagt marginellt. Och längden i sig beror på patronen - inte choken till 96-97%, så kör med den choke du vill. Däremot ger tight choke sämre kvalitet på träffbilderna - det är betydligt värre defekt för träffprocenten. Så skit i längden på svärmen och köp premiumchoker! T
Publicerat Maj 8, 20169 yr Författare Kör med Teauges super extended, halv/halv blev det idag på skeet. De känns OK? Ruggiga träffar när man ligger rätt, även om man har de billigaste skitpuppor som finns. Tackar för svaren, det uppskattas mycket. Ska precis börja nöta lite ordentligt nu när jag tänkt vara med på både SM i skeet och sporting. Fast det blir nog mest bara skeetträning är jag rädd. Ifjol blev det SM i N-trap. Jag varierar lite