Publicerat Maj 7, 20169 yr Tänkte dra iväg en beställning till Teague och är lite fundersam om vad jag ska ha. Prio 1: jakt efter fågel, även sjöfågel så stål ska skjutas. Prio 2: Lerduvor, byter aldrig till dessa utan kör med samma som på jakten Just nu i önskelistan hos Teague ligger en 3/8 och en 5/8, bägge extended och utan portning. Vad tror ni som har bättre koll än mig?
Publicerat Maj 7, 20169 yr Jag har nog inte bättre koll än dig men körde 3/8 & 5/8 Teague till min jakt (bly). Bytte ut 5/8an mot 1/4 vid lerduvor (+ stål till änder). Funkar säkert med 5/8 till lerduvor också. Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk Edit: Tyckte 3/8 & 5/8 funkade fint för blyjakten!
Publicerat Maj 7, 20169 yr Författare Tackar för era åsikter! låter som vettiga choker då trots allt. Hade dock varit enormt skönt med fast borrning så man slipper beslutsångesten
Publicerat Maj 7, 20169 yr Detta är en populär post. Om du inte byter choker på ett långt tag (och inte smörjer det minsta innan du skruvar i dem) så har du nästan fast borrning ☺️
Publicerat Maj 7, 20169 yr Prio 1 - 1/4-1/2 Prio 2 - 1/4-1/2 Hade den borrningen fast på Berettan, och har skruvat i dom trattarna på den nye Benellin också. Kommer nog inte ut igen.. Har 1/2 i på automaten istort sett alltid.. 3/8-5/8 är ju istort sett samma som 1/4-1/2 så törs nästan lova att du inte kommer att märka skillnad..
Publicerat Maj 7, 20169 yr Delar till fullo skånepågens insikt - för jakt lär extremt få märka 1/8 skillnad.... 1/4 & 1/2 är universalt så det förslår, ligger man vanligen på lite kortare skotthåll så är 1/8 och 1/4 ett klokare val generellt sett. Ska man hållas med lerduvor på banan blir det en aning kinkiga, då märker man 1/8 skillnad. T
Publicerat Maj 7, 20169 yr Jag håller inte på med lerduvor så där passar jag men om jag kan ratta i 7/8 en morgon när fåglarna är tjuriga så märker jag skillnad.. rejäl sån. Mindre bök att få in fågeln, fler döda in.
Publicerat Maj 7, 20169 yr Så klart, handlar om vad man hivar iväg, 24/28 gram behöver mer choke för täckning på lite håll. Jag pysslar med lite av varje inom hagel och har märkt att för det mesta av min jakt fungerar imp mod, mod riktigt bra även på lite håll, tankar upp med mer vikt i laddningen då. För jakten på lerkakor är det enbart förväntat avstånd för dagen som styr, men standard är 5/8 delar och 3/8 delar som verkligen har funkat för mig. Om man tittat på teauge chockerna är de verkligen välarbetade och ger i många fall bättre träffbilder jmfr med original om än kanske inte världsomvälvande förbättringar. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Maj 7, 20169 yr Jag håller inte på med lerduvor så där passar jag men om jag kan ratta i 7/8 en morgon när fåglarna är tjuriga så märker jag skillnad.. rejäl sån. Mindre bök att få in fågeln, fler döda in. Men för att märka tydlig skillnad av 7/8 istället för 1/2 så är du ute på avstånd som överstiger jägarförbundets rekommendation med råge.. ;-)
Publicerat Maj 7, 20169 yr Asg ot men för min del har jag svårt med skotthåll sub 20 meter, stor vinkelhastighet och en hög upplevd hastighet på målet, skjuter ofta framför. Mellan 30-40 så är skotten enklare och lättare att bedöma. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Maj 7, 20169 yr Håller med, men mellan 30-40 meter räcker 1/2 lätt till med bara någorlunda hyfsad plugg.. ;-)
Publicerat Maj 7, 20169 yr Håller med, men mellan 30-40 meter räcker 1/2 lätt till med bara någorlunda hyfsad plugg.. ;-) Mmm vi lasrade en dubblé jag sköt på trut, två fåglar 51 meter. Då krävs choke OCH bra puppor, där räcker inte halvtuben till. Och har man en sån morgon där man inte får in fågeln ja då duger inte halvtuben långt..eller tja du petar hagel i varje fågel men får i bästa fall kuta för att få tag på dem.
Publicerat Maj 7, 20169 yr Kör alltid 1/4 och 1/2(ripa, tjäder, banan), endast vid gåsjakten jag brukar hiva på 1/2 och full. /Baner
Publicerat Maj 7, 20169 yr 1/4 och 1/2 skulle jag välja, det funkar liksom till allt. Även om 3/8 är min favvochoke (Teague) i gammelbössan, men det är ju marginell skillnad.
Publicerat Maj 8, 20169 yr Mmm vi lasrade en dubblé jag sköt på trut, två fåglar 51 meter. Då krävs choke OCH bra puppor, där räcker inte halvtuben till. Och har man en sån morgon där man inte får in fågeln ja då duger inte halvtuben långt..eller tja du petar hagel i varje fågel men får i bästa fall kuta för att få tag på dem.Jepp, men det är låååångt mellan 30-40 och 50 meter med hagel. Kraven på grejorna (skytt-bössa-plugg-choke) ökar exponentiellt med avståndet.. :-)
Publicerat Maj 8, 20169 yr Mmm vi lasrade en dubblé jag sköt på trut, två fåglar 51 meter. Då krävs choke OCH bra puppor, där räcker inte halvtuben till. Och har man en sån morgon där man inte får in fågeln ja då duger inte halvtuben långt..eller tja du petar hagel i varje fågel men får i bästa fall kuta för att få tag på dem. Njae - med en normal choke och normal patron förmodligen, men generellt sett duger 1/2 med rätt puppa ut till 60-65 m, vilket även mr Diqweed konstaterat. Vill du ut mot 75 m är det hög tid att justera, men innan det - välj rätt patron i stället. /T
Publicerat Maj 9, 20169 yr Njae - med en normal choke och normal patron förmodligen, men generellt sett duger 1/2 med rätt puppa ut till 60-65 m, vilket även mr Diqweed konstaterat. Vill du ut mot 75 m är det hög tid att justera, men innan det - välj rätt patron i stället. /T Håller inte med dej. Är du en smula kritisk och har en smula koll samt kollar Digweed klippen så kommer du att se att han skammar fågel rätt friskt. Sen kan jag sätta min keps på att alla skott inte är med, en hel del klipps bort. När han lägger en kråka på 70+ så visst, det är skicklighet att träffa tveklöst MEN det är tur att han får ned den skammade fågeln. Dessutom. Han hade något resonemang om skottecken där han svamlar tidvis.. När Holst och jag gick från Halv till avsevärt trängre på tippen så var skillnaden påtaglig. Så visst, man träffar med halv men det blir ett jävla spring att leta fågel.
Publicerat Maj 9, 20169 yr Lerduva och lättskjutet vilt är en sak och en bra halv räcker långt , men HUR långt pratar vi om ? 30 m så skjuter man sönder med en halv och fina hagel om det vill sig. men håller man sig konstant bortom 35meter så anser jag att halv är för lite för jakt , 0,75 mm är en fin choke på långa håll både på lerduva och fågel , doch får man skjuta på eller mkt nära när hållen blir korta .. / P
Publicerat Maj 9, 20169 yr Håller inte med dej. Är du en smula kritisk och har en smula koll samt kollar Digweed klippen så kommer du att se att han skammar fågel rätt friskt. Sen kan jag sätta min keps på att alla skott inte är med, en hel del klipps bort. När han lägger en kråka på 70+ så visst, det är skicklighet att träffa tveklöst MEN det är tur att han får ned den skammade fågeln. Dessutom. Han hade något resonemang om skottecken där han svamlar tidvis.. När Holst och jag gick från Halv till avsevärt trängre på tippen så var skillnaden påtaglig. Så visst, man träffar med halv men det blir ett jävla spring att leta fågel. Ska man över 50 måste man till att börja med ha en bra choke OCH en bra puppa som trivs i choken - annars går det inte alls. Ligger man inte "rätt" med puppa och choke så måste man kompensera i antingen choke (trängre som blir lite svårare att träffa med) eller laddvikt (mer hagel). Hamnar man "rätt" med choke/puppa räcker 1/2 choke ut mot 60-65m även med moderata laddvikter om målet är stort som en kaja, ligger man lite fel måste man kompensera lite med en 3/4 eller tom mer. Det är på 50m man ser vad en choke egentligen presterar med en given pipa. Funkar inte halv där är det skrutt med antingen choken eller puppan (riktigt illa är det med skitchoker och skitpuppor - då kan tom 35m vara en utmaning), ibland även pipan men det är mer ovanligt. Många har en våldsam övertro på choke och grova hagel - när de borde välja patroner med långt större urskiljning än de gör. /T
Publicerat Maj 9, 20169 yr Grova hagel går bort. För fina likaså. Tex.. Påtagligt mycket mer död i en us 5 än us 6 på styva håll och trut. Man märker skillnaden efter några hundra skjutna. Bland det mest potenta jag skjutit med är Rio 36 gr us 4 och Winchester 36 gr us 4. MEN då ligger man på för tunga laddningar, kul ett tag, men axeln tar slut.
Publicerat Maj 9, 20169 yr Grova hagel går bort. För fina likaså. Tex.. Påtagligt mycket mer död i en us 5 än us 6 på styva håll och trut. Man märker skillnaden efter några hundra skjutna. Bland det mest potenta jag skjutit med är Rio 36 gr us 4 och Winchester 36 gr us 4. MEN då ligger man på för tunga laddningar, kul ett tag, men axeln tar slut. Ja - ska du köra US4 måste du upp på 36g....... Och då slår vikten till om man skjuter mycket på en dag. US5 är en behaglig kompromiss i sammanhanget. US6 - om de kommer med bra fart - räcker om du frågar mig till ungefär 50m på det absolut mesta i fågelväg. Teoretiskt sett räcker en 6a ut till ungefär 60m - men då är det nog fasaner, kråkor och duvor. Ankor och mås tåler en aning mer våld. Nu skjuter jag av princip endast undantagsvis på 50+ meter, men som sagt det går hur bra som helst prestandamässigt. Om skytten gör sitt dvs. Så jag kör US6 eller UK5 (en lite grov sexa) som "standard" laddning. På 50+ meter kommer en faslig massa andra parametrar in i skyttet än sving och framförhållning - personligen tycker jag det blir ett pinnhål för mycket chansning på de hållen för min egen del - men det är min förmåga som sätter den gränsen, inte utrustningen. Så det är ingen kritik mot de som kan...... /T
Publicerat Maj 9, 20169 yr Det är mer likt kulskytte detta, man väljer noga bud och väntar in rätt tillfälle. Bäst är om man kan truten precis innan den vänder om i en cirkel, då står den stilla.. Flyger den bara förbi på 50 meter så slösar inte jag plugg på den, därtill saknar jag förmåga.