Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako black bear eller Mauser M12 extrem ?

Featured Replies

Publicerat

Halloj halloj undrar om för och nackdelar på dom här bössorna sako Black Bear 9,3x62 och Mauser M12 Extrem 9,3x62? Vilken som är lämpligast för älg å björnjakt och vilken som är bästa hundförar bössan. Vilken kikare eller aimpoint skulle passa bäst för en hundförare som jagar i tjock skog och har mycket fjälljakt? Vill inte höra nån säga blaser.!! Blaser är överdrivet skit

Publicerat

Sakon kastar upp hylsan i kikarsiktet! Hade black bear förra säsongen! Av dom du nämner skulle jag ta Mausern!

Publicerat

Ska du ha en Sako ska den inte vara nyare än Sako 75.

Publicerat

Skulle lätt välja Mausern. En kompis köpte nyligen en Sako 85 Blackbear som rostade efter första jakten...såg det själv på bilder...ytrost som ändock ätit genom blåneringen på stora delar av låda, slutstyckshuvud och underbeslag...riktigt röd ful 'gjutjärnsrost'. Nya Sako är ett förlorat märke för mig...dessvärre...för bössorna i sig är trevliga...men kvalitetsmässigt lågvatten numer [emoji22] Mausern har jag klämt på och suktat lite efter själv. En fin och sund bössa...bra säkring, fin stockning, bra öppna rm, bra lösning för kikarfästen (remingtonstandard), mkt bra trycke, bra magasin-kapacitet-matning, mestadels byggd i stål. Enda lilla nackdelen är väl att evt framtida pipbyten blir svårt. Men köper du t.ex en pipsnäll kaliber som 308 win eller 8x57JS, eller för den delen 9,3x62, lär den räcka länge ändå [emoji106] [emoji41]

Publicerat

Men...nu kom jag på...Dansken säljer ju en jättefin Sako 75 Hunter i 9,3x62? Sako 75 är den sista 'riktiga' Sakon. Är den kvar och jag vore ute efter en nietrea skulle jag inte tvekat en sekund [emoji106] [emoji41]

Publicerat

...men det är ju dock en fin trästocksbössa...och det vore helgerån att börja kapa pipa och sätta ljuddämpare, kolvkamshöjare och andra 'älgpistolsattribut' på den [emoji12] [emoji6]

Publicerat
  • Författare

Jag har hört många säga mausern är trög i slutstycket ?? Har inte hunnit iväg å prov klämt på den än men sakon känns så lätt hanterlig och lätt repeterad !

Publicerat

De flesta 60-graders bultar är mer eller mindre trögöppnade. Bra fett på spännkurvan och ett par hundra repeteringar så är det en 'no-brainer' :-)

Publicerat
  • Författare

Ajjemen ska till Östersund nåt i veckan så ska jag prova mausern då

Publicerat

Nu finns ju denna variant av M12: https://www.mauser.com/produkte/m12/m12trail/

Den + "Handspanner"blir ju en fin smidig säker hundförarbössa...

/Må

Publicerat

Äger en mauser m12 fast i 308w är väldigt nöjd med den.Känns som en bössa jag verkligen vill behålla livet ut. Repeteringen är inte trög bara distinkt och stabil.

Publicerat
  • Författare

Vad har du för sikte på din 308 vestjakt ?

Publicerat

Vad har du för sikte på din 308 vestjakt ?

Ett Minox ZE 5i 2-10x50

Publicerat

Jag har ett Minox ZE 5i HD 1-5x24 på min hundförarbössa. Kan varmt rekommendera det. Kompakt för ett 5x växelsikte och med bra synfält. Sann 1x. Fint optiskt. Bra eye box. Ett av få sikten som finns med rm 0 (enbart röd punkt), jag har det riktmedlet och tycker det ger en härlig störningsfri siktbild när det är trångt och bråttom :-)