Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varning! Kineskopia

Featured Replies

Publicerat

Nu är jag kanske ute på jävligt tunn is, men jag tycker mig ändå vara ganska så med bland optikens jättar- självklart blir jag dock jätteglad om detta är något nytt som gått mig förbi.

Här är objektet:

http://www.tradera.com/item/302332/257542863/kikarsikte-carl-ziess-conquest-4-16x50

Det som jag grundar mitt uttalande på är

1. Har Zeiss någonsin gjort ett sikte med AO? Kanske något äldre typ 10x36 eller så men knappast något Conquest.

2. Förstoringsintervallet stämmer inte överens med Conquest modellserie - det närmsta man kommer i den äldre serien bör vara 4,5-14x50 och i den nya serien 3-15x50 (båda med SF).

3. Targetrattarna ser billiga ut på klassiskt kinamaner.

Jag hoppas som sagt att jag har fel och att det inte florerar en massa Zeisskopior nu också.

Mvh

Joacim

Publicerat

Fake.

/Baner

Publicerat

Det är ju bara att anmäla annonsen. Det finns rubriken "föremålet är en kopia" eller något i den stilen, och mig veterligen är det fortfarande olagligt att sälja piratkopior i Sverige - inte minst när man försöker påstå att det är äkta prylar det handlar om...

Tillräckligt många anmälningar så lär nog Tradera till slut fimpa användaren. ;)

Publicerat
  • Författare

Det är ju bara att anmäla annonsen. Det finns rubriken "föremålet är en kopia" eller något i den stilen, och mig veterligen är det fortfarande olagligt att sälja piratkopior i Sverige - inte minst när man försöker påstå att det är äkta prylar det handlar om...

Tillräckligt många anmälningar så lär nog Tradera till slut fimpa användaren. ;)

Vi är en hel del på RS som anmält annonsen, får se vad det ger.

Mvh

Publicerat

Bara slutklämmen i beskrivningen av produkten är ju för underbar: "Finns en defekt på den och det är att den här lite skräp innanför linsen men tänker man inte på det så märker man det."

-Om man inte tänker på det säker man det... ASGARV!!!!

Publicerat

Det gäller att få en handlare eller ÅF att anmäla, först då tar det skruv. Har en kompis som tar in Böker i Sverige, han satte i system att anmäla alla Bökerkopior på tradera vilket gett resultatet att det nu efter ett år knappt finns några kopior alls. Överlag så verkar 90% av alla nyare knivar som säljs på tradera vara piratkopior från kina.

Publicerat

Då kanske man skall samtidigt som man själv anmäler också skicka informationen man har till tillverkarna med förhoppning om att de agerar?

Förr så var det många som struntade i sådant medans det i dag skadar tillverkarna rejält eftersom både varumärket samt försäljningen blir påtagligt lidande.

Inom elektronikbranschen så har man de sista 5-6 åren gått från att inte bry sig så mycket till att anmäla även de minsta kinesiska kopieringsfabrikerna, och med hjälp av tullen så stoppar de faktiskt en hel del!

Borde finnas en del individer här på forumet som antingen jobbar som handlare eller ÅF, eller åtminstone har nära kopplingar dit, och då borde man ju kunna få lite draghjälp där...

Publicerat

Exakt så Wizard. Det är nog enda vägen att komma tillrätta med den säljkanalen. Detsamma gäller blocket.

Publicerat

Hmm... verkar ha hänt saker på denne säljares traderasida :D

Publicerat

Hmm... verkar ha hänt saker på denne säljares traderasida :D

Japp, kinajunket är bortplockat!

Hoppas det var våra anmälningar som hade effekt? ;)

Publicerat

Det dräller av kopior på sikten på Ebay och Aliexpress: Zeiss, Leupold, Docter, Bushnell är några fabrikat som är populära att plagiera.

Flera av tillverkarna har varningar på sina websidor och tips om hur man ser att det är fejk. Man kan också maila serienummer till dem och fråga om det är ok. Kopiorna har ofta samma serienummer allihop och de känner tillverkarna ofta till.

Jag jobbar på ett företag som tillverkar optiska system och objektiv. Tyvärr finns det inga genvägar. Ska man ha bra optik med hög kvalitet så får man gräva i plånboken.Sen kan en enklare optik vara tillräckligt bra i många lägen, men det är en annan fråga.