Publicerat Maj 12, 20169 yr Jag tröttnade lite på att låna vänners kronografer så jag köpte en Magnetospeed Sporter. När jag fick hem den igår så började jag fundera på om inte snålheten bedrog visheten... Displayen har bara en knapp som skall sköta alla funktioner, lät tilltalande först men jag blev inte helt övertygad när jag provstartade den. Det gick väl hyfsat att byta enhet från fps till m/s men inte helt enkelt. Är der någon mer som har en? Det verkar som de flesta kör på V2 eller V3. Ja, ja... Man får väl utvärdera den först men finns det någon som använder den får denne gärna komma med tips och råd. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Maj 12, 20169 yr Jag har en Sporter och upplever den som snabb och enkel att ha att göra med. När man väl fått in vanan går det väldigt bra tycker jag. På banan är det aldrig några problem, även om jag liksom du var skeptisk när jag först fingrade på den. Däremot frågar folk varför man har bössa med bajonett, om man förväntar sig väldigt korta avstånd väl ute på passet... Visst, en V3 hade ju varit trevligt men det är en stor skillnad i pris och jag vill först och främst veta hur snabbt kulan lämnar mynningen - utan att vara beroende av väder och vind, som de flesta andra kronografen har problem med.
Publicerat Maj 12, 20169 yr Författare Just det där med att snabbt kunna avgöra om man ligger rätt i laddning utan att krångla vare sig med löst stativ eller hur solen lyser eller inte tilltalade mig mest. Sedan kanske minnesfunktioner och analysverktyg till V3 är roligt men det är mest jaktladdningar som skall verifieras var tanken. Som sagt så är det väl bara att lära sig handgreppen för det är ju bara en knapp så hur svårt kan det vara..? Hur känsligt upplever du att fastsättning och injustering av "bajonetten" är egentligen? Jag har avsmalnande pipprofil så den pekar lite uppåt märkte jag men med ett shim av papp ca 1,5mm så blir det ganska parallellt. Är det något man behöver tänka på eller funkar det ändå?
Publicerat Maj 12, 20169 yr De två pipor jag har är båda helt parallella en bra bit bak från mynningen, så det har inte varit något som helst problem. Jag har en gång när jag hade tråkigt försökt sätta den fel men det är svårt att sätta den så fel att det ger något större utslag på de värden jag får ut från Sportern. Men självklart ska du testa en serie med shim och en utan för att se vad det ger för utslag, så du känner dig trygg i användandet av kronografen. Håll ner knappen när det står AVG för att radera alla skott, det är väl det stora tricket. Det jag haft problem med är XFR-enheten. Den är lite strulig och inte så förtroendeingivande men det är kul att kunna maila sig själv CSV-filer som man kan spara eller infoga i kalkyler för att nörda loss ordentligt.
Publicerat Maj 12, 20169 yr Författare Tack för bra input, det gör att jag känner att köpet känns mer rätt Jag får återkomma efter utvärdering, det dröjer ett par veckor, för det blir funktionärstjänst på lerduvestig i helgen och en dryg tjänsteresa emellan. Jag tänker K.I.S.S. Alltså "keep it simple stupid" vilket är kanske själva idéen med Sporter versionen av Magnetospeed... Jag har egentligen fyra olika jaktladdningar att verifiera, så det blir en hel del pangande men det finns väl egentligen inte nackdel i det.
Publicerat Maj 13, 20169 yr Magnetospeed är grymma , men model Sporter ? Jag valde V3 för att V1&2 var på väg att utgå och ersättas med V3 . Mitt enda negativa är att bajonett givaren lossnar och måste justeras, och i synnerhet Med min Browning A5 16 som är piprekylerande Jag använder den enbart för att testa hagelpatroner. Egna och Fabriks / P
Publicerat Juni 8, 20169 yr Författare Har nu äntligen fått tid över för lite skytte... Magnetospeed Sporter fungerade över förväntan, riktigt kul. Fast givetvis infann sig Mr Murphy. Spännbandet runt pipan gav upp omgående. Någon icke-sykunnig hade trocklat ett par stygn som släppte vid första uppspänningen. Det blev en MacGyver reparation med häftpistolen sedan funkade det förutom vid ett skott då min lagning släppte så det blev mätfel så antalet häftor fick fördubblas. Roligast var att de fyra jaktladdningarna som är tänkta till hösten i 308w samsköt bra både med varann och med den hemladdade pappälgspatronen och Lapua Trainer (kör samma kula 123gr FMJ). Se bilden, det är fyra olika jaktladdningar, TUG Nature147, TAG 150, Mega 185 och RWS Evolution 185, med c-c på 18mm. Med Mega underst...
Publicerat Juni 9, 20169 yr Författare En bild på Kronografen monterad. Väldigt smidigt och man behöver inte fram och klydda framför skjutplatsen med stativ osv. Praktiskt om det är fler som skjuter. Nackdelen är väl att den påverkar träffpunkt så jag tror inte det går att kolla träffbilder och mäta hastighet samtidigt, tyckte själv att det ändrade sig lite. Det kan bero på att remmen inte satt 100% efter haveriet så att bajonetten vandrade lite. I stort väldigt nöjd med köpet... Remmen lagades genom att bygeln syddes fast ordentligt med fiskelina, lite Redneck kanske men det verkar hålla
Publicerat Juni 9, 20169 yr Plastig, rapplig och funktionell helt enkelt. Vad kul att du är nöjd, så jag inte har rekommenderat något som du blir missnöjd med.
Publicerat Juni 9, 20169 yr Författare 1 hour ago LGH sa: Plastig, rapplig och funktionell helt enkelt. Jag tror du sammanfattar det hela perfekt. Alltså en helt OK grej som funkar... men inte mycket mer än så. Designed & Assembled in America!!! Lite som en Ford eller en Remmington.
Publicerat April 2, 20233 yr På 2016-05-13 at 09:07 culot sa: Magnetospeed är grymma , men model Sporter ? Jag valde V3 för att V1&2 var på väg att utgå och ersättas med V3 . Mitt enda negativa är att bajonett givaren lossnar och måste justeras, och i synnerhet Med min Browning A5 16 som är piprekylerande Jag använder den enbart för att testa hagelpatroner. Egna och Fabriks / P Vet du om sportern funkar till hagel? 🙂
Publicerat April 2, 20233 yr 10 hours ago Freddy sa: Vet du om sportern funkar till hagel? 🙂 I början , men inte sedan så jag gav upp… Caldwell ballistics däremot är grym och den jag kör med idag .
Publicerat April 2, 20233 yr 13 minutes ago culot sa: I början , men inte sedan så jag gav upp… Caldwell ballistics däremot är grym och den jag kör med idag . Okej vad tråkigt. Jag trodde det var bra grejer. Vilken modell av Caldwell använder du idag?
Publicerat April 3, 20233 yr 9 hours ago Freddy sa: Okej vad tråkigt. Jag trodde det var bra grejer. Vilken modell av Caldwell använder du idag? oj ! jag vet faktiskt inte , köpte på jakt.se den är rätt lik Pro chrony , och den går att koppla upp mot mobilen. Den har vart extremt tillförlitlig i alla ljusförhållanden, och så länge jag skjuter RAKT sviker den aldrig.
Publicerat April 3, 20233 yr 1 hour ago culot sa: oj ! jag vet faktiskt inte , köpte på jakt.se den är rätt lik Pro chrony , och den går att koppla upp mot mobilen. Den har vart extremt tillförlitlig i alla ljusförhållanden, och så länge jag skjuter RAKT sviker den aldrig. Kan det vara denna?