Publicerat Maj 16, 201610 yr Vet inte om det har presenterats tidigare... men hittade en manual som är nerladdningsbar i PDF format... dock inte på Svenska... men Engelska finns med som ett av språken. Det finns en även en lista på pip stämplar i manualen. http://www.browning.eu/miroku/services/ownermanuel/
Publicerat Maj 16, 201610 yr Den får jag kika på. Har faktiskt ingen aningom vilken modell min gamal miroku har, tror det står "standard" på licensen, så handlaren hade inte heller en susning....
Publicerat Maj 16, 201610 yr Författare Det var likadant när jag sökte licens på en begagnad Miroku bock. dvs ingen modell beteckning... Jag bad vapenhandläggaren att kolla upp vapnet... dvs tidigare ägare och vad det ev stod registrerat på i tidigare ansökningar. Fick reda på modellen och vilket län vapnet hade sitt ursprung från. Min var en 3800 Trap och blev först registrerad i Kalmar län.
Publicerat Maj 16, 201610 yr Författare I Nya Zeeland skriver de som är insatta i gamla Miroku hagelvapen att man kan se på gravyren av blocket vilken modell och vilken grade på kolven som den har. Min 3800 grade 1 har denna gravyren... fast plånerad...
Publicerat Maj 16, 201610 yr Författare Står att manualen är tryckt 2002... så man kanske inte skall utgå från att den behandlar mycket äldre vapen än så...
Publicerat Maj 16, 201610 yr Tja, grundkontruktionen är från 1926 (B25) eller 1932 (Remington m/32)...... Så hur mycket nytt är där? /T
Publicerat Maj 16, 201610 yr Författare Det är ju svårt att gissa sig till... systemet kan ju vara rätt lika men kanske skiljer vapnen sig i mått, vikter, olika kolvar osv. Även spången kan väl vara olika bred, 2korn osv... Själv tycker jag alltid det är kul om man kan ha det så komplett som möjligt... dvs allt som följde med när vapnet var nytt. Har väl lite samlarglöd i ådrorna...
Publicerat Maj 16, 201610 yr Rätt lika..... Skulle säga att de är mer lika än tom Browning. Lite krims-krams diffar förvisso men det är det lilla. /T