Jump to content

HD hur ska man tänka?

Recommended Posts

lindberg

Länge sedan jag var här men nu måste jag få hör hur ni kloka människor här tänker.

Har precis fått besked att min hund har C-höfter. Kollade ju en del innan köpet men nu börjar man ju att fundera mera. Är det vanligt förekommande att man inte skickar in röntgen plåtar på dåliga höfter och varför gör man så i så fall? Vet att det förekommer! Är det för att inte förstöra uppfödarens statistik? Då värnar man ju inte rasen eftersom det är den man förstör!

Ska jag tänka så här vid nästa hundköp? "Alla som inte har redovisad status har höftledsfel"! 

Dansken

En hund med C höfter kommer förmodligen inte att få ett enda problem av detta under sin livstid....

• Like 1
lindberg
1 hour ago Dansken sa:

En hund med C höfter kommer förmodligen inte att få ett enda problem av detta under sin livstid....

Det vet man inte är olika från individ till individ. Helt klart stopp som avelshund.

Jämta
1 hour ago lindberg sa:

Är det vanligt förekommande att man inte skickar in röntgen plåtar på dåliga höfter och varför gör man så i så fall? Vet att det förekommer! Är det för att inte förstöra uppfödarens statistik? Då värnar man ju inte rasen eftersom det är den man förstör!

Ska jag tänka så här vid nästa hundköp? "Alla som inte har redovisad status har höftledsfel"! 

Nu är det ju så att har man bokat en tid för HD-röntgen så skickas plåtarna till skk för avläsning, de avläses ALDRIG av röntgande veterinär om den är någorlunda seriös. Således vet man inget om HD-status innan resultat kommer från skk och det förs alltid in på hunden i fråga och tas inte bort såvida inte ägaren överklagar resultatet till den nordiska panelen och får rätt där, vilket sällan sker eftersom möjligheten att omröntga då är borta och den möjligheten vill de flesta inte avstå från.

lindberg
12 hours ago Jämta sa:

Nu är det ju så att har man bokat en tid för HD-röntgen så skickas plåtarna till skk för avläsning, de avläses ALDRIG av röntgande veterinär om den är någorlunda seriös. Således vet man inget om HD-status innan resultat kommer från skk och det förs alltid in på hunden i fråga och tas inte bort såvida inte ägaren överklagar resultatet till den nordiska panelen och får rätt där, vilket sällan sker eftersom möjligheten att omröntga då är borta och den möjligheten vill de flesta inte avstå från.

Så borde det vara men så är de inte! Finns nog mer än en veterinär som inte skickar in dåliga höfter! riktigt riktigt oseriöst enligt mig-

Jämta
6 minutes ago lindberg sa:

Så borde det vara men så är de inte! Finns nog mer än en veterinär som inte skickar in dåliga höfter! riktigt riktigt oseriöst enligt mig-

Det tror jag inte är speciellt vanligt. Inget jag hört talas om efter över 20 år med raser där känd HD-status som minimum är ett måste för avel.

• 6 months later...

Vi lät efter uppfödarens inrådan röntga vår labbe när han var ung...väldigt ung vill jag minnas.

Vi fick D på höfterna (eller värre, jag minns inte) ....Allt kändes katastrof i alla fall.!

INGEN så långt vi kunde se i stamtavlorna hade någon anmärkning och nu hade två i kullen anm.

Han blir nu 12 år nästa år och jag har aldrig märkt någonting på honom. Han har apporterat,spårat ja allt som en labbe gör.

Visst, nu börjar han bli trött och sliten,men vem är inte det i den åldern?