Publicerat Maj 19, 201610 yr Sköt en gris förra torsdagen. Nu är inte min viltkyl riktigt anpassad för grisar så det blev lite trångt och kändes inte helt hygieniskt. Så jag lät den hänga i nästan 5 dygn och styckade sen ner å vakkade den. Ungefär 25 dygnsgrader fick jag det till att den hängt. Nu till frågan: hur vet jag hur länge dom behöver ligga så i kylen? Jag vill iaf komma upp i motsvarande 40 dygnsgrader. Kylen håller ca 5 grader. Jag vill ju ha så mört kött som möjligt men inte förstört. Är lite osäker på att det är lite luft kvar i en del påsar.
Publicerat Maj 20, 201610 yr Om du skött hygienen vid styckning så kan du ju låta dom ligga ca. 4 dagar till i kylen. Då har du drygt 40 dg. //John
Publicerat Maj 20, 201610 yr Alltid samma lika för mörning. De senaste 4 grisarna har jag tagit runt 25-30 grader och det har blivit riktigt bra. Jägareförbundet rekommenderade det någonstan så jag gjorde det mest av nyfikenhet från början. Annat vilt får hänga länge.
Publicerat Juli 25, 201610 yr Jag hänger allt vilt mellan 40 och 60 dygnsgrader. Blir mycket bra. Även det som jag vaccumförpackat och låter ligga i kyl. Funkar utmärkt. Med just brasklapp om höga hygieniska krav.
Publicerat Mars 20, 20179 yr När jag har fullt i hängningskylen hänger jag i garaget första dygnet för att inte kyla under 10 grader. Sedan styckar jag, vaccumpackar och kör 40 dygnsgrader i vanligt kylskåp. Fungerar perfekt! Tips för hygien eftersom det också kommit på tal i tråden. Tidigare använde jag 96% sprit på knivar och skärbrädor innan styckning vilket funkar väldigt bra. På senare tid (sedan jag började brygga öl) har jag använt "StarSan" som är ett livsmedelsklassat desinfektionsmedel som jag blandar och har i en blomspruta. Billigt och drygt. Kan också användas om man råkar få vom eller annat otrevligt på köttet när man slaktar eller om skottet har sprängt sönder något olämpligt i bukhålan. http://shop.humle.se/utrustning/rengoring/desinfektion/star-san-236-ml-8-oz