Publicerat Maj 23, 20169 yr Hejsan var inne hos min lokala handlare och fick qr monterat på både aimpointen (5000) och min kikare nikko stierling 3-12x56 för några månader sen och först nu fick jag tid att skjuta in bössan sköt ett par skott och dom tog 10cm vänster skruvade och sköt ingen träff i tavlan då började man kolla så allt satt stockskruvar med mera kände på kikaren den var lös både fram och bak fästena hade släppt från baserna pga rekyl låste fast igen och sköt träffade fortfarande inte tavlan så mina funderingar är 1. är de vanligt att dom släpper? vilka åtgärder kan jag ta mot det inte så kul om de händer i skogen 2.vad kan påverka träffbilden så mycke? har kikaren "frusit" efter all tid i skåpet eller kan rekylen slagit sönder siktet eftersom det satt löst? känns inte så kul det här hoppas jag kan få svar här från ni som kan lite jag är fortfarande grön så jag vet inte så mycke om sånt här bössan är en Hva 1600 i 30.06
Publicerat Maj 24, 20169 yr Jag har aldrig hört talas om att dom släppt på det viset. Det som kan påverka så stort är en kikare som är trasigt och att det satt löst har nog ingen betydelse om nu inte kikaren flög lös ner på marken. Lådan kan ju även vara väldigt sneborrad
Publicerat Maj 24, 20169 yr Jag har inte heller hört talas om att Laupold QR släpper på det viset. Jag instämmer med maddog att du bör kolla så att lådan inte är snedborrad, för förutom att det slår så mycket fel kan det också vara orsaken till att ringarna släpper från baserna eftersom det möjligen inte sitter som det skall... Bara en teori från min sida.
Publicerat Maj 24, 20169 yr 1600/1640 var borrad från fabriken. Dom brukar vara OK Pröva att dra fast allt igen med lite fett på skruvarna och skjut igen . Smeden kan ha blivit distraherad av något och glömt att dra åt skruvarna...
Publicerat Maj 24, 20169 yr Har varit med om nästan samma sak. Ej QR dock men resultatet blir ju detsamma. Min kikare på min första bössa satt löst när jag skulle skjuta in den, och samma lika hände gummans kusin när han hämtat sin bössa som även den var köpt som ett kitt. Man måste tydligen alltid kontrollera allt själv. Sen hade någon oljat/fettat mellan tuben och ringarna också. Redigerad Maj 24, 20169 yr med kuuken Förtydligande
Publicerat Maj 24, 20169 yr Författare tack för alla svar näe kikaren flög ju aldrig av så den borde ju vara ok ska kolla allt och skjuta igen han nämnde de här med att lådan kunde vara sneborrad men han sa att han hade kollat och att den var ok så jag får väl lite på honom
Publicerat Maj 24, 20169 yr Är ringarna inslipade? Har själv råkat ut för det,är det lite snett så man får spänningar i montaget så släpper något.
Publicerat Maj 24, 20169 yr Vad får du ut av att slipa ringarna? Jo, hålen blir större..... Det ska inte kunna spänna i kikaren med dom små tappar i hålen... Det är inte så precist tillverkat så det stör Vore det bättre passning på tapparna i hålen skulle Amerikanerna inte klara av att montera dom. QR montage är "sisådär"
Publicerat Maj 24, 20169 yr Det är ju toleranser på låda baser och ringar. Leupold är ju ganska grovyxat. Jag har monterat 6 QR baser och fästen på olika bössor och alla behövde slipas in. Värst var en bar .308 som behövde bäddning av skenan. Har man lite vinkelfel och en styv tub så ger sig nåt. Svend du måste väl ha råkat ut för det nån gång? /Lars.
Publicerat Maj 24, 20169 yr Jag hatar QR. Jag har råkat ut för många som "kammar över" mitt i säsongen. 'Dom brukar jag shimsa under rigarna eller knacka tappen så dom låser igen och ägaren kan jaga säsongen ut... Sen brukar dom komma och få andra montage...
Publicerat Maj 24, 20169 yr Författare 1 hour ago larze sa: Är ringarna inslipade? Har själv råkat ut för det,är det lite snett så man får spänningar i montaget så släpper något. har inte slipat in ringarna kanske vore på sin plats? hur går man tillväga med den operationen?