Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

WOODLEIGH??

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Har en kamrat som laddar åt mig i mina 3 kalibrar, 7x57R, 308W och 9,3x62. Nu har han skickat 100 smällar var av en kula som heter Woodleigh. ??? Mot min vilja skall säga då jag är konservativ Alaska, Mega och Vulcan användare normalt sätt.

Vad är detta för en kula är den så bra som han påstår? Kulvikten är i fallande skala 16,2, 11,7 och 9,7 (ej 100 säker) till de tre.

Mest sur över att jag måste skjuta in rapplet igen. Men det är ju trots allt rätt kul när man tänker efter.

Erfarenheter någon?

Publicerat

Woodarna har ett gott rykte, panga på bara, grisarna, älgarna, rådjuren, rävarna, mfl, lär inte klaga utan kommer att fälla in årorna snällt bara du sköter ditt...

Publicerat
  • Författare

Är dom bondade eller ej, har ej kikat i paketet ännu. :P

Publicerat

Saxat från Woodleighs hemsida

Citat "Woodleigh's protected point (and their round nose bullets) are a premium conventional controlled expansion bullet that gains its toughness through core bonding." slut citat.

Publicerat

Vad jag har förstått så är den ganks alik alaskan.

Har gjort ett litet expansionstest med 196-grainarn i 8x57JS och det var imponerande

Diameter 21mm. Har ingen våg som grejar mer än 100 grains tyvärr så jag kan inte kolla restvikt men så här ser den ut iaf

;)

post-76-1164811945_thumb.jpg

Publicerat

woodleigh är bondade kulor av hög kvalitet, jag har inte hört nåt ont om dessa. Gör tyngre kulor än de flesta andra tillverkare men också i "standardvikter" (som du verkar fått). Har hört att de ska vara lite väl mjuka i höga hastigheter, men det torde inte du få problem med.

Publicerat
Är dom bondade eller ej, har ej kikat i paketet ännu. :P

Fråga Jeppe på Robsoft. Han sköt sin björn med den i Jämtland förra året på 9 m avstånd. Kal. 8 mm rem. mag. och 220 grain tror jag att det var. :D

Publicerat
  • Författare
woodleigh är bondade kulor av hög kvalitet, jag har inte hört nåt ont om dessa. Gör tyngre kulor än de flesta andra tillverkare men också i "standardvikter" (som du verkar fått). Har hört att de ska vara lite väl mjuka i höga hastigheter, men det torde inte du få problem med.

Ja jag hörde dom hade 9,3or upp till 20,2 g. Men då är det alltså Bondade kulor jag fått :-Inga bra erfarenheter av Oryx i 308W.

MVH

Publicerat

Tja nja snarare som oryxen då då Woodleighen är bondad men iofs utseende är lite som Alaska.

Har använt 180 grain SP Wood i .30 och 320 grain SP i 9,3 med exeptionella resultat avseende både precision men även i skottverkan, iofs bara ett rådjur men genom båda bogbladen och en volta, dvs noll meter flyktsträcka.

Ringa köttförstöring bra effekt.

Dyra kulor men på extrapris en toppen deal.

/C

Har gjort ett litet expansionstest med 196-grainarn i 8x57JS och det var imponerande

Diameter 21mm. Har ingen våg som grejar mer än 100 grains tyvärr så jag kan inte kolla restvikt men så här ser den ut iaf

;)

Publicerat

;)

Om Du hör med Pajala så kan ha hemma ev. på lager. Jag tror att han har slutat att sälja dom. :D

http://www.territoriet.com/

:D

Publicerat

jag har laddat 300 Grain Woodys in 338 WM, och kulorna sitter inte fast alls i hylsan???

-dom trycks in i hylsan av rekylen och jag har nu fått tipset att kalibrera hylsorna en gång till utan utstötaren innan jag trycker in kulorna och det ska jag prova.

har inte skjutit något nämnvärt med dom än så jag kan inget säga om dom i övrigt.

Publicerat
  • Författare

Ja det är ju nästan fullmåne till helgen, vi får väl kanske se vad det duger till :D

Publicerat
Har ingen våg som grejar mer än 100 grains tyvärr så jag kan inte kolla restvikt men så här ser den ut iaf

;)

Antar att du kör med Lee´s grejer. Klipp isär kulan om du inte är rädd om den av sentimetala skäl.

Publicerat

180,5 grains restvikt alltså 92%

Den är skjuten på 30-40 m

Publicerat
  • Författare

Premiären är avklarad igår kväll med 308an och 11,7g Woodleigh. Sköt en 40 kilos årsgris bakom bogarna, flyktsträcka ca 30 m vilket är godkännt om än inte optimalt. Bra Wachtelvalpsträning dock ::) Det är nästan regel tyvärr att grisen lämnar platsen med lungskott 20-100m och 308W oavsett kula eller storlek på gris. Får nog skaffa en bättre termos till 9,3an också.

Det som var positivt var blodet på skottplatsen som var mer än jag var van vid efter genomslag på gris. Men det riktiga testet kommer när grisarna blir större med mer fett och hår som blockar. Tyvärr fick jag inte tag på nån kula.

Publicerat

Grattis!

:D

Publicerat

Jag var inne på woodleigh till min 9,3x57 om den kommer i drift.

Publicerat

Har skjutit en tjur och en kalv när jag hade 45-70 med 405 grains woodar. Tjuren på ca 10 m och kalven ca 50 m, i båda fallen vart kulan kvar i djuren trots bukskott på tjuren och genomskott :o på kalven.

Publicerat

Grattis till fläsket! ;)

mvh. Bert