Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Letar jaktkänga smal läst / tight passform

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är på jakt efter en ny jaktkänga efter att jag reklamerade den absolut skönaste kängan jag hade tidigare. Jag hade tidigare Chiruca Zeb. Den var otroligt skön, men som efter bara 1 jaktvecka började släppa i limningen/fästet mellan sula och läderdelen av kängan. Samma hände med den nya kängan jag fick, vilket jag tyckte var ett varningens tecken. Handlaren menade på att det egentligen inte gör något ifall limningen vill till att släppa lite, det ska fortfarande vara helt vattentät pga Gore-tex membranet. Tyvärr har denna känga utgått och finns ej längre att få tag på, eftersom jag nu i efterhand verkligen förstår hur skön den var.

Det jag letar efter och det som verkar vara svårast att hitta är detta:
En känga till jakten som är mjuk i sula och sko och som har SMAL LÄST eller tight passform. Har verkligen letat efter Härkilas Big Game gtx 12" i strl 41,5 men den har utgått i halvstorlekar och alla jag har ringt har inte kvar den i strl 41,5.
Jag vill att foten sitter fast i kängan, och att kängan är smidigare att gå i än en slalompjäxa - vilket verkar vara en raritet bland jaktkängor. Jag har svårt att förstå varför jaktkängor (pjäxor) som Meindl Dovre Extreme är så populära.

Någon som har något tips? Ge mig kängor att titta vidare på!

Tacksam för tips och idéer!

• 2 months later...
Publicerat

Följer denna tråd med stort intresse, då jag letar efter samma sak.

Jag håller med dig, varför i helvete ska kängorna vara styva som ett par gamla salomon pjäxor??

Jag har ett par 18 år gamla Timberland kängor som är helt underbara, lätta och mjuka.

Men dom börjar tyvärr att tröttna rejält,

Hojta till om du får napp.

Publicerat

Jag har dom Garmont kängorna.

Det är som att ha ett par plankor på fötterna, stela som fan!

Publicerat
2 minutes ago pelle.l sa:

Jag har dom Garmont kängorna.

Det är som att ha ett par plankor på fötterna, stela som fan!

http://www.sockiplast.nu

Då återstår det endast dessa..

Publicerat
  • Författare
På Saturday, August 27, 2016 at 20:44 pelle.l sa:

Följer denna tråd med stort intresse, då jag letar efter samma sak.

Jag håller med dig, varför i helvete ska kängorna vara styva som ett par gamla salomon pjäxor??

Jag har ett par 18 år gamla Timberland kängor som är helt underbara, lätta och mjuka.

Men dom börjar tyvärr att tröttna rejält,

Hojta till om du får napp.

Efter att ha jagat kängor i ett bra tag hittade jag en känga som jag tror ska fungera för mig. Först testade jag Meindl torup mfs gore-tex från XXL Sport och Vildmark. Skön, mjuk sula, Rätt bra hälgrepp. Dock ville foten min inte riktigt sitta fast utan att behöva snöra kängan till blodet står still, trots en halv storlek mindre än vanligt. Läste också några dåliga recensioner om den. Den tillverkas heller inte längre.

Testade också en annan mjuk känga vid namn Aku Silva High Gore-tex. Den var skön, men den knarrade så fruktansvärt i lädret att det kändes meningslöst att jaga med den.

Sen testade jag en annan Meindlkänga med (hör och häpna) mjuk sula. Meindl Lappland Lady heter den. Mjuk, lätt och skön enligt mig. Lädret är format så att det inte korvar sig när man snörar åt. Det är en damkänga (reta mig inte!). Enda skillnaden med en dammodell är väl att den är lite smalare och nättare. Foten sitter fast bättre för mig i denna + en sula med bättre stöd så blir den nog bra.

Misstänker att jag har känsliga fötter efter arbete på hårt underlag med dåliga skor i flertalet år, så ska göra ortopediska inlägg för ungefär 1500kr. Tror det kan vara ett vinnande koncept som är värt pengarna. Just dammodell verkar vara vägen att gå för mig för att slippa alla breda läster där man måste spänna foten för att den inte sitter fast. Många jaktkängor verkar ha hårda, stadiga och breda sulor, vilket jag då tolkar som att det är det som eftertraktas. Det kanske också hänger kvar sen gammalt att "man ska" ha tjocka och flera par sockar i kängor. Jag tycker tvärt om, så man får lite känsla - annars kan man ju lika gärna ha stövlar och proppa dom fulla med sockar. I min mening finns det heller ingen vettig idé till att ha sådär styva sulor och hårda kängor - förutom om man möjligtvis ska bära väldigt många kilo packning. En bössa + en lätt ryggsäck är inte mycket packning. För att hitta kängor med mjukare sulor får man helt enkelt leta och fråga lite mer, och ha tur att det finns butiker med ett kängutbud större än 3 par modeller.