Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu är det bara att Ni har ögonen öppna.

Featured Replies

Publicerat

Jaa det är för jäkligt. Har sagt det förr och säger det igen...Låt vargen (som kom hit själv) leva och frodas bäst den kan. Inavel eller inte, naturen HAR faktiskt bevisat att den klarar sig utan varg. Det ÄR ju för F....N inte en utrotningshotad art. Varför vurma så mycket för vargen som ställer till så mycke olust när det finns så mycket annat i vår natur som behöver pengana. Myskoxe, polarräv etc etc etc...

Publicerat

"Vargvännerna var ute och letade efter skumma aktiviteter när skyddsjakten efter Bjursåsvargen pågick."

Är det bara jag som har uppfattningen att det är dom som är dom skumma aktivisterna ? ???

Publicerat

Jag blir sa jävla less.  :(

Publicerat

Tror jag sagt det förr: Endast grönsaker skadar hjärnan och är man dessutom kommunist så har man det svårt här i livet!

Publicerat

Hehehehe....*asgarv*....dom kommer ju att flås levande om dom visar sig i "sameland" ;D ;D ;D.

skämt åsido....finns det mer patetiska människor??....leka polis...och dessutom inte ha nån som helst behörighet/befogenhet att ingripa...taskit läge ;D....som sagt: dom blir lynchade här uppe....

/Fredde

Publicerat

aha,en hemvärns mobb?. Är inte detta olagligt? Jag menar att förfölja individer i ett syfte att försöka hitta olagliga förekommanden?

Publicerat
och dessutom inte ha nån som helst behörighet/befogenhet att ingripa

Nope, Fredde nu har du fel, det finna alltid möjlighet (och faktiskt skyldighet) att som privatperson ingripa om man ser ett pågående brott. Vem som helst har möjlighet att anmäla ett brott som man bevittnat eller misstänker ha skett. Ser man ett brott där fängelse finns i straffskalan så kan man göra ett sk. envarsgripande och har då rätt att använda det "våld" som krävs för att genomföra detta gripande, det får dock inte vara oförsvarligt.

Rätta mig om jag har fel ni som jobbar som vakter men visst är det på dessa premisser som ni arbetar?

Jag kan väl tycka att det är självklart att ingripa om man ser ett jaktbrott, jakt på varg är i min värld att likställa med plundring av rovfågelbon eller stöld av utrotningshotade växter. Vet inte hur ni tänker men min första tanke är väl inte att treva efter bössan om jag skulle få syn på en varg. Jag är för vargjakt på samma sätt som jag är för jakt på Björn, Järv och Lodjur men den ska ske på ett riktigt sätt! Det finns väl ingen här som tycker att det är ok att skjuta älg på olovlig tid?

Om dessa självpåtagna jaktbevakare sköter sitt "jobb" på ett riktigt sätt så har ju vi som har rent mjöl i påsen inget att frukta, sköter dom sig inte så blir det dom som får betala böter i frågan om ofredande.

Publicerat

Problemet är väl barav att självpåtagna jaktbevakare stör jakten vilket kan anses vara ofredande och också olagligt! Att de riskerar att bli skjutna om de kryper i en buske av ngn trigger happy jägare som är skitskraj för tex björn gör ju inte saken bättre...

Publicerat

presonligen så tänker jag upplysa endel markägare om detta och be dom att sätta upp bommar efter sina vägar (kan tänka mej betala en slant) och låsa dom , eller skylta att det är privat väg mao väg bommen låses om någon obehörig åker in på den,

låses upp endast efter dryga böter ;D

samme

Publicerat

Vad jag fått lära mig krävs det brott vars sraffskala sträcker sig till 2 års fängelse eller mer som rätten till envarsgripande gäller, hindra brott får man givetvis göra, men man har väl ingen som helst skyldighet mig veterligen, men ett envarsgripande är en kraftfull åtgärd som man inte ska ta till i första taget.

rätta mig om jag har fel men jag har fått lära mig detta på skyddsvaktsutb.

Publicerat
Nope, Fredde nu har du fel, det finna alltid möjlighet (och faktiskt skyldighet) att som privatperson ingripa om man ser ett pågående brott. Vem som helst har möjlighet att anmäla ett brott som man bevittnat eller misstänker ha skett. Ser man ett brott där fängelse finns i straffskalan så kan man göra ett sk. envarsgripande och har då rätt att använda det "våld" som krävs för att genomföra detta gripande, det får dock inte vara oförsvarligt.

Rätta mig om jag har fel ni som jobbar som vakter men visst är det på dessa premisser som ni arbetar?

Jag vet att man får ingripa...

Rättegångsbalken kap 24 paragraf 7:

"Påträffas den som begår brott, varpå fängelse kan följa, på bar gärning eller flyende fot får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne ska skyndsamt överlämnas till närmaste polisman”

Men dom kan ju inte springa runt och gripa jägare hur som helst...dom där idioterna misstänker ju varenda en som är grönklädd att vara en varg skytt...Dom måste ju ta skytten på bar gärning alternativt på flyende fot...villket torde vara rätt så svårt, jag menar, man är förmodligen jävligt diskret om man ska skjuta en varg...inte för att jag har någon egen erfarenhet av vargjakt...men man kan ju räkna ut med r*ven att man är diskret om man utför ett allvarligt brott...

tur att vi här uppe i norr är relativt förskonade mot sånna där...

Publicerat

vad säger man? den sista idioten är inte född ännu!

jag tror att Polisen mycket fort kommer att lessna på dessa nedrökta flummare som springer omkring och ser tjuvjägare i varje person som inte har en svampkorg med sig i skogen...

Publicerat

Ja, vad ska man säga....de borde kanske även kolla alla "minkbefriare" som förstör för småviltet när de släpper ut minken. Undrar hu det förslaget skulle tas emot av dem.... :D