Publicerat Juni 1, 20169 yr Inne på min egen tomt- blir jag ersättningsskyldig då? Jag har Gunnebo stängsel runt hela tomten. För ett tag sen klarade han sig över stängslet med ett nödrop då jag släppte ut hundarna.. Om katten nu INTE hinner över stängslet och ut någon dag- hur blir det då för min del, penningamäsigt ?
Publicerat Juni 1, 20169 yr Den frågan finns det nog inget exakt svar på men generellt så har man som hundägare ett "strikt ansvar" över hunden, vilket man inte har som kattägare - även om man börjat ställa högre krav på kattägarna häromåret. Lagen som reglerar detta är 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. MEN ingen kommer att kunna hålla dig skadeståndsskyldig för en utomstående katt som gått in i din instängslade trädgård där DIN hund/hundar vistas. Det är faktiskt din grannes ansvar att katten inte går in där, och eftersom vi alla kattägare vet att det inte går att styra en katt på det viset så kan vi heller inte kräva något skadestånd om de blir ihjälbitna av misstag inne på annans inhägnade tomt. Vissa kan hävda att man måste stängsla in så att ingen kan ta sig in utifrån, men då säger jag "lycka till" att hålla en katt ute... Jag har haft 54 katter hittills och majoriteten av dessa har varit akrobater Hett tips: prata med din granne om detta att det varit nära ett par gånger nu och att det i princip är omöjligt för dig att ta ansvar för att inget sker eftersom du inte kan veta om katten ligger och smyger någonstans när du och hundarna skall ut i ER trädgård. Du kan referera till 19 § Lag (2007:1150) om att han faktiskt har ansvar för sin katt och att det ligger på hans ansvar att katten inte går in på din tomt. Så säger faktiskt lagen, även om man har ett striktare ansvar för en hund. Jag har många katter och jag brukar ta hand om oönskade katter, sterilisera dem och ge dem en plats att bo på så de inte blir förvildade. Mina hundar är bästa kompisar med mina katter, men grannens katter hävdar även de revir mot - dock ingen aggression. Jag har inte stängsel runt gården men har heller inga rymningsbenägna hundar, men skulle olyckan vara framme en dag - vilket jag absolut betvivlar - så kan inte jag ta ansvar för andras djur som går in på min gård. Det liksom går inte. Jag må vara kattmänniska men jag är realist. Detta är inget juridiskt bindande svar men det är ett svar baserat på mina erfarenheter och de lagar och regler som jag känner till och har läst så helt utan substans är det inte, men jag tror heller inte att du får ett bättre svar av en advokat eller annan typ av lagman...
Publicerat Juni 1, 20169 yr Författare Jag har haft katter själv.. Men dom var inne HOS MIG på natten.. Den här är någon dyr ras-katt som hans ex lämnade där för hennes nya kille "var alergisk" Jag tror inte katten är mycket inne. Jag har påtalat det olämpliga i kattens beteende för grannen, men han säger leende med en axelryckning att "ja, den där Figaro är inte klok". Katten använder plantjorden i mina odlingslådor till kattlåda och jag tror han sover i min vedbod. Jag vill inte ha någon död katt- men allra mest är jag rädd om Echo's ögon...
Publicerat Juni 1, 20169 yr Jo, jag förstår helt din situation och den eventuella soppa du riskerar att intvingas i... suck. Alla mina katter bor inne hos mig på nätterna också och allt annat finns inte i min värld för då är det inte husdjur längre utan halvt förvildade djur utan varken tillsyn eller syfte. Även den stora djurvän och kattmänniska jag är så har jag trots allt avlivat ett antal katter som dragit runt på gården och varit elaka, sjuka eller bara helt förvildade och då återstår bara en sak kvar att göra. Jag gillar inte alla hästägarna runtom i trakten som har "stallkatter"... De flesta får inte ens mat utan det skall de fixa själva genom att äta möss och liknande - och då är det något fel om du frågar mig! Du kan påtala för grannen att om hans katt skulle skada din hunds ögon så är det han som får stå för det kalaset, och en jakthund kostar fort stora pengar. Huruvida det har någon större juridisk förankring behöver du ju inte diskutera för jag gissar att din granne helt saknar kunskaper på det området Det tråkiga är ju att det låter som att han ingen katt skall ha, men att låta den möta sitt öde på okänt sätt i stället för att avliva den - om ingen annan kan förbarma sig över den - är rätt ruttet, speciellt om det är dina hundar som kommer att triggas mot din vilja att eventuellt göra detta. Hade jag bott i närheten hade jag kunnat hämta katten men det är på tok för långt. Det finns en liten utväg du har faktiskt. Leta reda på närmsta "Kattjouren" eller "Kattens vänner" och påtala att katten inte får gå in och att den driver runt och håller på att bli förvildad. De brukar kunna gnälla rätt ordentligt till ägarna efter de har tagit katten i förvar Jag har mest bara haft problem med dessa föreningar men till detta kan de vara ett fungerande verktyg! Kan vara värt en chans så det slipper bli tråkigheter? Lycka till och jag hoppas ni finner en bra lösning på problemet!
Publicerat Juni 1, 20169 yr Lösningar på detta. 1. fälla. 1a. Lämna katten till polisen, kostar att hämta ut. 1b. Vattna katten när den sitter i buren 2-3 ggr och släpp ut den så vet den att du och tomten inte är en bra kompis. 2. Låt Echo ta katten och lämna skinnet till grannen. 3. låt Echo ta katten och gräv ner den.
Publicerat Juni 2, 20169 yr Punkt 2 och 3 är rent ut sagt korkade - förutom juridiskt skralt - för vem sjutton vill lära sina hundar att det är ok att ta katter??? Dessutom tror jag mig veta att Dansken inte alls vill ha den utgången. Hundar skall inte ta och avsluta djur överhuvudtaget om det inte är fråga om direkt fara, t ex inbrottstjuvar och liknande pack... Även om jag stöttade rävjakten i England genom Countryside Alliance så tyckte jag att själva biten att hundarna skulle avsluta var helt fel - men det var för att stoppa stadsborna att diktera hur livet fungerar på landsbygden som var den stora frågan. I övrigt så kan man visst fånga katten i bur men risken är att det blir en backfire för jag tror inte det är helt kurant att att med flit fånga andras husdjur, och när han väl har katten i bur så är det fortfarande Danskens problem - inte grannens. Polisen tror jag inte kommer att hämta en katt, därav min rekommendation att prata med Kattjouren eller liknande förening, men polisen där uppe kanske har andra prioriteringar än här nere. Jag fångade två hundar på bar gärning som för andra gången hade tagit sig in i mitt hönshus och jag ville statuera exempel genom att låta ägarna lösa ut hundarna hos polisen. Pratade med polisen tre gånger under 14 timmar men inte fan dök någon upp trots att de lovade det tre gånger...