Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Minox ZV3 utlåtande/test av en glad amatör, dvs mig.

Featured Replies

Publicerat

Jag får snällt göra om hela trådstarten då det försvann i forumstrulet med backupen.

jag köpte en Minox till dotterns 8X57a.  Jag tänkte göra en enkel produktrecension nu efter att ha skjutit in bössan och fylla på med erfarenheter från skymningsförhållanden något senare. 

Det är en lågprisglugg  men om den håller vad den lovar är det svårslagbart mycket kvalitet/krona.

Först grundläggande produktinformation från försäljaren. 

Screenshot_2016-06-04-09-00-00.png

Jag kommer att fylla på och göra en detta i en serie inlägg, jag måste skriva allt på plattan då format inte funkar i min pc efter uppdateringen. 

Jag återkommer med text och bilder.

Publicerat
  • Författare

När man läser så ser siktet ut att ha alla egenskaper på plats, kvävgas,  FMC etc.

Det ska till och med vara schottlinser,  även om de naturligtvis inte är av de häftigare och det hela är ihopskruvat av kineser så är det ändå inte plast. 

DSC_1152.JPG

I kartongen ligger kikaren välemballerad med en enkel putsduk,  en liten insexnyckel och instruktionsbok/garantibevis. Inga konstigheter alls.

Publicerat
  • Författare

Entumstuben lät sig problemfritt monteras i warnes qrw på skenan. 

Locken till justerskruvarna är aluminium, torra kärva gängor gör de lite struliga att skruva på. Det får nog bli en gnutta fett i gängorna. 

DSC_1153.JPG

Rattarna är föredömligt tydligt märkta med 1/4moa och pil "upp" respektive "höger". Ganska taktila klick men långt ifrån så distinkta som exempelvis Henzholdt,  men det blir en lite orättvis jämförelse. :rolleyes:

DSC_1155.JPG

Publicerat
  • Författare

Bikiniskydden som följer med är rejält kackiga,  men å andra sidan följde exakt likadana sunkiga grejer med min Trijicon som kostar 12000.

_20160604_154328.JPG

Publicerat
  • Författare

Den ytepyttiga insexnyckeln som följer med är till justerskruvarna.  

_20160604_153429.JPGLossar man de tre skruvarna på justerskruven lossar man hela locket och kan så nollställa efter inskjutning.

DSC_1157.JPG

_20160604_153642.JPG

Funktionen är samma som på Trijicon men där behövs inga verktyg. Även om det är lite småmeckigt är det en trevlig och användbar funktion,  i mitt fall klockrent då det skiljer 4 moa i höjd på 196gr fmj och 165gr TTSX .

Publicerat
  • Författare

Ska jag försöka mig på någon slutsats så är det rätt bra optik för pengen. Hur stabil mekaniken är får tiden utvisa. Nu sitter den på en 8X57a på knappt 3kg, inget monster men heller inte rekylfri. Kikaren är lätt och ger intryck av tunt gods och lite glas. Funktionerna och prestandan är hyggliga utan att briljera . Jag har inte jämfört mycket med annan lågprisoptik,  jag hade ett tag en oxo och den var otroligt sunkig i jämförelse som jag minns den. Leupolx vx2 är vad denna ersätter och på den känns allt gammaldags och trögt i jämförelse.

DSC_1129.JPG

Jag tror denna kan tjänstgöra ett bra tag utan att dottern känner sig handikappad av dålig optik. Jag måste dock återkomma om skymningsegenskaperna.

Publicerat
  • Författare

Frågor på det?  

^_^

Publicerat

Trevligt att du delar med dig av erfarenheterna :)

Publicerat

har ett minox z5e1 och det är jag otroligt nöjd med för priset. 

tycker minox är ett slagkraftigt märke för priset. 

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu har den varit med ute på grisvak och bockpremiären i varierande väder och ljus. Motljus hanterar den inte särskilt bra, coaten är inte särskilt imponerande vid regn och optiken är väl helt ärligt sådär. Men fortfarande brukbar för priset.

Publicerat

Undrar hur den är jämfört med Zeiss motsvarighet...Terra? :)

Publicerat
  • Författare

Det är väl inte helt orimligt att tro de är ungefär jämförbara.  Jag har bara tittat i ett Z terra inomhus. 

Publicerat

Bra test :)

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Det har nu skjutits en hel del med siktet på, suttits och burits ännu mer. Ingenting att klaga på mekanisk stabilitet än. Skymningsegenskaperna är fortfarande inte fantastiska men mörkerskytte med ficklampa/vapenlampa går alldeles utmärkt, vid kvällsvak utan belysning går man miste om den sista stunden. 

Publicerat

Detta är ett av alternativen för mig när det ska köpas optik till min andra pipa till Schultzen - de andra kandidaterna är Vortex diamondback 3,5-10x50 och Welter 2,5-10x50 WA. Ska ansöka om lamptillstånd i spannmålen iår så för egen del kommer det inte att bli aktuellt sena kvällar utan lampa med detta siktet utan det kommer att vara i dagsljus eller med lampa som denna kommer att användas. 

Ska öppna en ny jakt och fiskebutik här i Halmstad så jag har lite förhoppningar om öppningsrabatt vilket skulle kunna ge riktigt mycket sikte per krona. 

Mvh