Jump to content

Ällingar i trädgården Tips mottages tacksamt

Recommended Posts

Tjörnbon

Lite missvisande titel kanske ,men jag har skaffat några små dunbollar av rasen Pekinganka som jag tänkte skulle få paddla runt i dammen i trädgården!!

Jag byggde ihop en flotte men har nu fått förklarat att de behöver en ankmor som fettar in dem de första veckorna för att de ska kunna vistas i vatten öht.

Lite skum fråga kanske men kan man hjälpa dem att få detta fettlager själv??

Att de inte kan bli lämnade i flotten nattetid osv har jag klart för mig ,det jag undrar över är om man kan få dem att bada lite utan att de blir sjuka om man fettar in dem för hand med naturligt fett!

Tills de blir större så får de bo med våra andra fjäderfä så de kommer sannolikt ha det gott ändå ^_^

Wizard

Min erfarenhet av ett antal år av ankuppfödning här hemma är att utan morsa så brukar det inte bli så bra alls och risken är stor att dina små dunbollar försvinner i ett rasande tempo... Mina hade pippi på att drunkna om de inte nådde botten och lätt kunde ta sig ur vattnet själva vilket jag lärde mig fort när man fick fiska upp en handfull döda ällingar ur vattentrågen varje morgon :( 

Men har de någon som kan adoptera dem tills de blivit stora så blir det nog bra, men räkna inte att ha ett gäng som paddlar runt i dammen de första månaderna och att de som sagt måste in varje kväll - vilket du redan noterat.

Prova så får du se vad som fungerar men att det stryker med några under resan är ofrånkomligt, det är min erfarenhet i alla fall. Värst var det när en igelkott fick vittringen på mina ällingar. Två hela kullar strök med innan jag fattade vad det var som hände, och vi snackar om nästan 100 ällingar som spårlöst försvann... Den igelkotten fick en ofrivillig flytt ett par kilometer längre ner i skogen och sen såg jag inte röken av honom/henne mer!

faxe

Nä, någon morsa ska de inte behöva. Det skulle vara svårt för dem som har större uppfödning. Men ha inte mer vatten att de kan gå. Fettet fixar de själva.

vildmark

Jag har fött upp ankor i flera års tid. 

Mina går inne med tillgång till värmelampa i ca4-6veckor. Varma dagar släcks lampan och är det gott väder ute så kan de flytta ut redan vid 4v...  

De är lätta byten för rovdjur..katter och annat. Kan även vara dumma och dränka sig så var nogrann med stranden så de kan ta sig upp lätt. Regnväder och rusk bör undvikas då de kan få lunginflammation och dö om de blir nerkylda. 

Tjörnbon

Tack för era svar!

Då har jag lite bättre koll på läget. 

• 1 year later...
Tjörnbon

90% av dem blev tyvärr rävlunch <_<

Flotten ligger kvar och väntar på årets framruvade ällingar.

Vi har bara blygsamma 5 Ankor och ett gäng höns 

3 Ällingar av Pekinganka 1 älling av myskanka som hamnade i kläckaren av misstag ^_^ men den är välkommen.

Dessutom har vi en vuxen som skyr dammen med skräck , troligen för att mina koikarpar verkar rengöra tårna på allt som badar i dammen :P Denna hade det klyschiga namnet Kalle tills hon började lägga ägg, numera Kajsa som inte är det minsta mindre klyshigt men barnen är nöjda!!:rolleyes:

• Like 2
  • 3 weeks later...
shamani
På 2017-06-10 at 15:14 Tjörnbon sa:

90% av dem blev tyvärr rävlunch <_<

Flotten ligger kvar och väntar på årets framruvade ällingar.

Vi har bara blygsamma 5 Ankor och ett gäng höns 

3 Ällingar av Pekinganka 1 älling av myskanka som hamnade i kläckaren av misstag ^_^ men den är välkommen.

Dessutom har vi en vuxen som skyr dammen med skräck , troligen för att mina koikarpar verkar rengöra tårna på allt som badar i dammen :P Denna hade det klyschiga namnet Kalle tills hon började lägga ägg, numera Kajsa som inte är det minsta mindre klyshigt men barnen är nöjda!!:rolleyes:

Synd med dom du förlorade. :(

Hoppas att det går bättre med de nya. :)

shamani

En fråga till en som har hönor, ankor, kalkoner eller andra fjäderfä: Hur är det med ohyra på dom? Loppor/löss, fästingar..? 

Tjörnbon
8 hours ago shamani sa:

En fråga till en som har hönor, ankor, kalkoner eller andra fjäderfä: Hur är det med ohyra på dom? Loppor/löss, fästingar..? 

Jo det kan de lätt få. Flyger det in småfåglar till dem så blir det lätt så. 

Kalk i redet och liknande ställen är bra. 

Om du kan bruka lite radar eller dylikt så är det väl inte fy skam heller.. 

vildmark

Ankorna brukar aldrig få några kryp.. men höns får gärna löss men det går att behandla med puder.. städa ofta.. sandbad till hönsen så förebygger man sånt. Höns drabbas dessutom av ett benkvalster som orsakar kalkben.. fjällen reser sig och benen ser hemska ut. Antingen smörjer man benen med tenutex eller så kör man med matolja i flera omgångar. Kalkoner drabbas av löss och kalkben också men kalkonerna slaktas oftast bort när de vuxit klart så det hinner sällan bli nåt problem..

shamani

Jag behöver inte oroa mig eller så för jag har inga pippiar. Bara en nyfikenhet. En del djur är ju mer utsatta än andra. Som t ex får...

• 1 month later...
Jämta
På 2017-07-04 at 23:50 shamani sa:

Jag behöver inte oroa mig eller så för jag har inga pippiar. Bara en nyfikenhet. En del djur är ju mer utsatta än andra. Som t ex får...

Som fd fårbonde så är jag såklart nyfiken på vad du menar får är mer utsatta för, än andra djur?

På 2017-07-04 at 23:50 shamani sa:

Ja, nu blev jag också lite nyfiken.