Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dålig stans? Skjutställning

Featured Replies

Publicerat

Jag söker tipps!

Nu fick jag i helgen en chans att skjuta lite i lugn och ro på 200m. Till slut så lyckades jag få några 3skotts serier i rad att ligga kring en dryg enkrona i spridning. Det är bättre än jag kan lova att klara varje gång. (Bättre än så är jag inte) Men för att klara detta var jag tvungen att ta till en liten konstighet. Jag måste resa mig upp och börja om efter varje skott. Ligger jag kvar, även om jag försöker komma tillbaks till samma utgångsläge, så flyttar sig nästa (och genomsnittet av efterkommande) 3-4cm åt höger.

Jag lyckas inte hitta skillnaden. Är det någon som har tipps?

Nej jag lyckas inte ligga kvar så jag kan "spotta" mina egna skott. Bössan "studsar" upp och landar något framför tidigare läge. Jag lyckas inte hitta mönster i att den studsar åt höger eller vänster.

Skjuter med Låga Harris benstöd ställda ca 2/3 av sin maxhöjd. Bössan är en 1900 6,5 med en ombyggd stock jag köpt av en viss flugherre här på forumet. Jag "förbelastar" benstöden något enligt Henriks instruktion från 2007. (Finns en separat tråd) Dock ej "bak säck" utan jag håller vänsterhanden bakom högerhanden. (Högerskytt)

Någon som har tipps att komma med?

Publicerat

Har du benstöden på marken eller liggunderlaget/motsvarande? Det kan vara bra om du har ett hårt underlag som inte ändras och så kan du med en krita eller vad som helst markera vart du sätter benstöden så är du säker på att vapnet är på samma plats varje gång.

Sen är det aldrig fel med en skytt bakom sig som kan observera hur man eventuellt ändrar ställning mellan varje skott - det hade jag ofantligt stor hjälp med när jag började idka bukskytte och inte fick ihop träffbilderna...

Så mitt tips är att du försöker säkerställa att du har exakt samma skjutställning för varje skott och att vapnet är på exakt samma plats. Sen kan man börja leta dumheter man gör ovetandes med kroppen! I övrigt är det nog omöjligt att sia om vad som blir knas för dig eftersom man sitter bakom tangentbordet och inte står bakom dig när du skjuter ;) 

Publicerat
  • Författare

Direkt på hård mark... 

Tack för bra tipps. Skall nog be en kompis ta bilder så kan man diskutera kring dem. 

Publicerat

En bra app till luren är Coach's Eye. Finns möjligheter att köra rejäl slowmotion ruta för ruta, rita vinklar m.m

Jag använder den ofta när jag vill belysa nåt hyss i samband med hagelskytte...

/M