Publicerat Juni 8, 20169 yr Vill inte starta denna säsong som förra, så nu är träningen inför årets jakt igång. Försöker paddla med jyckarna ~2km varannan dag, och göra något annat typ cykling, löpning den andra dagen. Om jag lyckas med detta ska hundarna har sprungit 50mil innan september , och lagt på sig lite mer muskler. Funderar på att låta dom släpa lite kedjor, bara för att... Har redan nu fått börja gå upp i foder Sen att jag får vara med på resan ser jag som ett plus. Så tipsa mig nu om hur jag ska få hundarna till att ha så mkt spring i benen, att det är omöjligt att inte hitta vilt!
Publicerat Juni 8, 20169 yr Kul att du la upp den här precis nu, tänkte dela en länk som jag tyckte var riktigt bra! En intervju med en hundspannsförare som har 50 jyckar.. Kan nog en del om det där. Framåt slutet så nämner han att små mängder kolhydrater under dagen kan vara bra för att hålla hundarnas huvud på skaft, tror det kan vara något riktigt bra. Upplever att de kan bli väldigt mentalt trötta om de jobbar med vildsvin lite längre perioder.https://jagareforbundet.se/jakten/hund/artiklar-om-jakthundar/hall-hunden-i-form/
Publicerat Juni 8, 20169 yr Jag brukar ha hunden lös när jag joggar. Bra för husse och hund. Nästa nivås träning är att låta hunden dra mig på cykel. Den viktigaste biten av konditionen brukar jag dock träna upp när man får släppa sin stående hund på träningsjakt i augusti. Det ger hunden möjlighet att få upp näsa/huvud/kondition innan den riktiga säsongen börjar. Simträning är också bra och det brukar jag kombinera med vattenapportering så kan man bocka av två moment i ett.
Publicerat Juni 8, 20169 yr Så fort media horeriet är klart så börjar jag med sparkcykel och hundarna får dra en halvfet bagare
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare Utökar simningen till 3km. dock inte varannan dag utan typ var tredje. Nu börjar värmen sätta begränsningar för mig och hundarna, men det är ändå rätt ok. Tyvärr tryter motivationen när det är varmt ute, (iaf för mig)...
Publicerat Juni 21, 20169 yr Lyckades passera 20 mil löpning/gång med Dacke i helgen...... Tack Susanne!
Publicerat Juni 22, 20169 yr Även jag har passerat 20 cykelmil med hanarna, blir ungefär 2 mil i veckan utöver de dagliga promenaderna och tanken är snart att gå upp till ca 3 mil fram till 1/8. Tiken har vi precis börjat med efter hennes skada, frugan löptränar henne i början. Hon är latare och värmekänsligare än hanarna så det är knixigt att cykla med alla tre samtidigt tyvärr. Min egen fys är inte ok ännu, inte kass men jag är för tung som vanligt i denna tid på året.
Publicerat Juni 22, 20169 yr Författare Jag kan inte riktigt cykla med båda jyckarna, då ena av dom drar, och den andra släpar.. Och den ena drar för kung och fosterland, och vill gå så snabbt som det bara går..
Publicerat Juni 27, 20169 yr Vi har inte simmat så mycket med den äldre hunden då hon inte är så förtjust i att doppa sig mer än till bringan. Men med förra årets problem i ryggslutet tänkte jag köra lite mer nu när det blivit lite varmare i vattnet. Men, nu till saken. Hon drar upp bakbenen på magen och använder dem inte. Någon som varit med om det? En kompis sa att han trodde hon skulle börja använda dem om man kör lite längre sträcka. Vi har en flytväst(inte provat den), värt att använda den för att få henne mer bekväm om det är det som är problemet i vattnet?
Publicerat Juni 27, 20169 yr Coachen bredvid hade samma med sin weimaranertik, tills hon löste det. Hon körde med lina i samband med apportering i apportens riktning, drog så tiken fick extra fart och när baken kom upp började hon kicka där bak. De var såklart två som hjälptes åt. Nu är väl kanske inte apport en laikas grej men det borde kunna gå att prova att ge henne lite draghjälp med linan efter en båt?!
Publicerat Juni 28, 20169 yr Tror att flytvästen kan vara till en del hjälp. Hade samma problem med den yngre terriern. Hon var dock förtjust i vatten men simmade med bakdelen lågt och mest bara med framtassarna sprattlande, övade med henne i vattnet o lyfte tillika en aning i svansen för att få upp bakdelen , detta var lösningen som om hon märkte att det går lättare på detta vis. Simmar fortfarande inte optimalt men absolut så att det går framåt iaf.
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare Jag kanske har fel approach, men jag upplever det som att när hunden blir tröttare i vattnet, anpassar den simningen efter vad den orkar... och iomd så använder den bakbenen mer..
Publicerat Juni 28, 20169 yr Kanske provar såhär då om man slår ihop era 3 förslag: att köra en liten längre veva någon dag när det är lugnt på vattnet med flytvästen (så man vet att hon inte sjunker) och ser om hon, när hon kört på ett tag börjar kicka med bakbenen samt drar lite i linan då och då!