Publicerat Juni 12, 201610 yr Sitter i ett dilemma har två bössor 30-06. Dels en SAKO-bössa med träkolv och kortad pipa (dock ej ljuddämpare monterad) som funkar bra, men den väger vansinnigt mycket vilket ställer till det för mig i skjutprov stående/löpande. Införskaffade en HQ 1640 kompositstock för att komma ner i vikt. Sako skjuter jag utan problem 30-40 skott med utan att rekylen ställer till det, men efter 9 skott med 1640 var axel blå och inskjutningen "klar", jisses vad den sparkar. Så till frågan; ä det lönsamt att sätta ljuddämpare på 1640, blir det märkbar skillnad i rekylen?
Publicerat Juni 12, 201610 yr Tänk på att dom flesta dämpare inte är avsedda för "ihållande skytte" 3 serier på älgbanan brukar gå bra- sen får du sånt värmeflimmer så du inte ser något i kikaren. Speciellt skyttebiografer med varm och stillastående luft kyler dåligt. En kamrat sköt så mycket att bakre plastbussningen smälte och "rann" ned över pipan då han sköt på Virå Vikten är inget problem: Du kan få bra dämpare som väger från ca 200 gram- och uppåt
Publicerat Juni 12, 201610 yr Mynningsbroms på Husqvarnan kanske kan vara ett alternativ? Det reducerar ju rekylen rejält. Såhär ser min 308 ut. Mvh
Publicerat Juni 12, 201610 yr 5 hours ago faxe sa: Bara gängningen 1200-1500,- , är väl nästan mer än vad bössan kostar. Lätt värt det tycker jag om du trivs med bössan i övrigt. Finns väl ingen anledning att köpa en dyrare bössa bara för att gärningen ska kosta relativt mindre? Förlustaffär om du snart ska sälja dock. Är det bara smällen på axeln som är problemet kan du ju med fördel prova att montera en tjock, mjuk bakkappa typ 1" Pachmayr Decelerator. Har själv en ganska lätt HQ 640 i 30-06 med med en Stalon Whisper längst ut på en 60 cm pipa. Funkar förträffligt att skjuta 3 serier på älgbanan, men sen blir målet litet darrigt. Har inte provat den på skjutbiograf.
Publicerat Juni 12, 201610 yr 10 hours ago Dreverschäfern sa: Sitter i ett dilemma har två bössor 30-06. Dels en SAKO-bössa med träkolv och kortad pipa (dock ej ljuddämpare monterad) som funkar bra, men den väger vansinnigt mycket vilket ställer till det för mig i skjutprov stående/löpande. Införskaffade en HQ 1640 kompositstock för att komma ner i vikt. Sako skjuter jag utan problem 30-40 skott med utan att rekylen ställer till det, men efter 9 skott med 1640 var axel blå och inskjutningen "klar", jisses vad den sparkar. Så till frågan; ä det lönsamt att sätta ljuddämpare på 1640, blir det märkbar skillnad i rekylen? En dämpare tar bort en stor del av rekylen helt klart! Men precis som Dansken skriver, så blt det snabbt flimmer och ligger/står man och nöter blir det rejält varmt. Finns det ingen möjlighet att modifiera kolven så att rekylen tas upp bättre? Annan bakkappa? Ligger kolven an som den ska mot axeln? Jag hade en 3006 som förstabössa och med en vad jag förstått nu kass kolv för mig och det gjorde mig rejält skjuträdd......Den vapenhandlaren jaghandlare av vågade jag ju inte säga någonting till eller be om råd, jag var ju ny... Så....modifierad kolv eller dämpare, mynningsbroms är inte min personliga favorit, har legat bredvid kompisar som skjutit med mynningsbroms och jag trodde att tänderna skulle lossna och optiken sandblästras. :-)
Publicerat Juni 12, 201610 yr Författare Tack! Jag har bara jagat ett år och allt är inte självklart. Att en ljuddämpare tar bort en del av rekylen "vet" jag, men svårt att veta om det på riktigt gör skillnad. Har kollat på Stalons dämpare. Trixet är att jag inte vet om bössan i sig skjuter bra, eftersom jag aldrig lyckades skjuta in den.... Siktet passade inte. (eftersom det är av väldigt låg kvalitet behöver jag byta upp mig på det också..) Så det låter på er som en dämpare ger effekt på riktigt, mynningsbroms ett 2a alternativ (för mig) och så ska jag kolla kappan. Min sako är ju skön att skjuta med, så jag vet ju hur det kan kännas när det är bra....
Publicerat Juni 13, 201610 yr Fundera noga innan du köper broms, den riktar smällen mer bakåt så kåpor eller eventuellt tomkåpor+pluggar är absolut krav, under inga omständigheter några "stressat läge, han inte på med skydden"-situationer.
Publicerat Juli 23, 201610 yr En dämpare gör himmelsk skillnad. Att gänga kostar visserligen en slant men den kan du se som kostnaden för att få bruka den under de år du har bössan. 1000 spänn för att gänga är faktiskt inte så mycket pengar. Skulle du tappa en 500ing må det väl vara hänt. Se dessutom till att kolven passar så blir det bra.
Publicerat Juli 24, 201610 yr Om Sakon är för tung skulle jag nog förr leta efter lösningen i din skjutställning, det är ganska få Sakomodeller som är "för tunga" för älgbanan. Och i "ganska få" bör du läsa "ingen med rätt skjutteknik och normal kroppsbyggnad" Sedan är 30-06 lite optimerad för att ge just rekyl så själva konceptet med en lättare bössa i den kalibern är en smula bökigt i sig. Men om problemen är blå axel skulle jag även där leta i skjuttekniken ärligt talat. I alla fall så länge inte käkar blodförtunnande mediciner. T
Publicerat Juli 25, 201610 yr Du skriver siktet inte passade, och du inte har skjutit in den ? vissa vapen är inte roliga att skjuta in i bänk heller... jag har en kombi med 7,65R och det räcker med 5 skott i bänk så är jag klar (och blå), men stående skytte är ingen fara.. då blir kroppen mer flexibel och rörlig. har du testat HQ1640 med stående skytte, eller bara bänk ? annars tänker jag som PMT att du kanske får fel i skjuttekniken ? kanske du kompenserar fel för att titta genom siktet ?